Komunikacja i zrozumienie pacjentów LGBT+ 8120-KZP-WUM
Prowadzący zajęcia
dr Wojciech Oronowicz-Jaśkowiak, dr Antonina Doroszewska, lek.Anna Kołodziejek, przedstawiciele stowarzyszeń i fundacji LGBT+
Wykłady będą dostępne na platformie e-learningowej www.e-learning.wum.edu.pl.
Seminaria będą odbywały się w trybie zdalnym (link do zespołu na MS Teams zostanie przesłany na skrzynki e-mailowe) lub kontaktowym (w zależności od sytuacji epidemiologicznej i możliwości prowadzących) w wyznaczonej sali we wtorki 10,17, 24 stycznia w godzinach
14.00-18.30. Jeśli tylko będzie taka możliwość, priorytetowo traktujemy możliwość realizacji tych trzech spotkań
kontaktowo.
Limit osób wynosi 30. W zajęciach może wziąć udział do 5 uczestników z Uniwersytetu Warszawskiego
Chętni studenci z Uniwersytetu Warszawskiego po zapisie proszeni są o potwierdzenie zapisu wysyłając e-mail z taką informacją na
adres skm@wum.edu.pl
Treści programowe:
E-learning
Płeć, gender, seksualność, zdrowie seksualne – wprowadzenie
Zaburzenia w rozwoju seksualnym człowieka
Nierówności w zdrowiu osób LGBT i społeczne funkcjonowanie osób LGBT
w Polsce
Problemy zdrowotne osób LGBT – psychologiczne, endokrynologiczne,
ginekologiczne, chirurgiczne
Profilaktyka zakażeń HIV
Studia przypadków – pacjenci LGBT+ funkcjonujący w polskim Systemie
Ochronie Zdrowia
Seminarium
Zbieranie wywiadu dotyczącego aktywności seksualnej
Prawne i etyczne zagadnienia związane ze zdrowiem osób LGBT
Poznanie perspektywy działaczy i przedstawicieli osób LGBT+
Potrzeby osób LGBT w kontakcie z lekarzem – symulacje
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Szczegółowe efekty uczenia:
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
Zasady i metody komunikacji z pacjentem i jego rodziną, które służą budowaniu empatycznej, opartej
na zaufaniu relacji.
Funkcjonowanie podmiotów systemu ochrony zdrowia i społeczną rolę lekarza.
Prawa pacjenta.
Kulturowe, etniczne i narodowe uwarunkowania zachowań ludzkich.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
Uwzględniać w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta
wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych.
Budować atmosferę zaufania podczas całego procesu diagnostycznego i leczenia.
Przeprowadzać rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki
aktywnego słuchania i wyrażania empatii oraz rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji życiowej.
Przestrzegać wzorców etycznych w działaniach zawodowych.
Przestrzegać praw pacjenta.
Wykazywać odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym.
Pozostałe efekty uczenia się:
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
Przebieg rozwoju psychoseksualnego człowieka, w tym orientacji seksualnych,
Źródło trudności osób LGBT+,
Medyczne aspekty opieki nad pacjentami utożsamiającymi się z płcią inną niż przyporządkowana przy
urodzeniu
Umiejętności – Absolwent potrafi:
Wykorzystać posiadaną wiedzę do zbudowania z pacjentem relacji opartej na zaufaniu i empatii,
Skorzystać z opracowań, warsztatów i innych materiałów przygotowanych przez stowarzyszenia
i fundacje LGBT+ w celu poszerzania swojej wiedzy oraz kompetencji komunikacyjnych,
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
Pełnego szacunku komunikowania się z pacjentami, uwzględniając ich indywidualne doświadczenia
i potrzeby,
Współpracy z innymi profesjonalistami na rzecz doskonalenia swoich kompetencji komunikacyjnych.
Kryteria oceniania
Aktywność na ćwiczeniach.
Realizacja ćwiczeń.
Przygotowanie zadania zaliczającego
Uzyskanie co najmniej 51%
punktów z zadania
zaliczającego.
W 100% ukończony
e-learning.
Literatura
Obowiązkowa
Rodzinka, M. (2017) Praktyczny przewodnik po zdrowiu LGBTI dla lekarzy. Dostęp z https://kph.org.pl.
Uzupełniająca
Polskie Towarzystwo Seksuologiczne (2019). Stanowisko Polskiego Towarzystwa Seksuologicznego w sprawie związków
i rodzicielstwa osób homoseksualnych i biseksualnych. Dostęp z www.pts-seksuologia.pl.
Iniewicz, G., Mijas, M., & Grabski, B. (2012). Wprowadzenie do psychologii LGB.
Kowalczyk, R., Rodzinka, M., Krzystanek M. (2016). Zdrowie LGBT Przewodnik dla kadry medycznej. Dostęp z
https://kph.org.pl
Stowarzyszenie Kampania Przeciw Homofobii. Prawa pacjenta LGBTI. Dostęp z https://kph.org.pl
Almeida, J., Johnson, R. M., Corliss, H. L., Molnar, B. E., & Azrael, D. (2009). Emotional distress among LGBT youth: The
influence of perceived discrimination based on sexual orientation. Journal of youth and adolescence, 38(7), 1001-1014.
Ryan, C., Russell, S. T., Huebner, D., Diaz, R., & Sanchez, J. (2010). Family acceptance in adolescence and the health of
LGBT young adults. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, 23(4), 205-213.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: