Komunikacja z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w gabinecie lekarskim 8120-KDZSA-WUM
Terminy:
10 maja (czwartek) - godz. 17.00-20.00 oraz 12 i 13 maja (sobota i niedziela) - godz. 9.00-19.00
Data pierwszych zajęć: 10.05.2018 r.
Miejsce zajęć:
w dniu 10 maja - Centrum Biblioteczno-Informacyjne, ul. Żwirki i Wigury 63 - sala CBI 122;
w dniach 12 i 13 maja - Szpital Pediatryczny, ul. Żwirki i Wigury 63a - sala 1 DE 002
Osoby prowadzące:
Dr n. med. Marta Kulpa,
Tematy zajęć i treści kształcenia
1. Deficyty i zaburzenia w komunikacji u dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: deficyty jakościowe, deficyty ilościowe, deficyty w pragmatycznym stosowaniu języka.
2. Metody wspomagania komunikacji – komunikacja alternatywna:
a. Fotografie, przedmiotów, osób, miejsc;
b. Obrazki;
c. System komunikacji symbolicznej Bliss
d. Picture Communication System ( PCS );
e. Pictogram Ideogram Communication ( PIC, piktogramy );
f. Alfabet literowy, sylabowy, literowo-sylabowy;
g. Napisy;Rysunki.
3. Metody pracy terapeutycznej z dziećmi z autyzmem i zespołem Aspergera: ESDM - Metoda Wczesnego Startu dla Dziecka z Autyzmem, MAKATON – program rozwoju komunikacji, terapia behawioralna.
4. Co może zrobić lekarz, żeby pomóc dziecku z autyzmem i zespołem Aspergera w sytuacji nawiązywania relacji w gabinecie lekarskim – wskazówki praktyczne
5. Trening umiejętności komunikowania się z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu- Kluczowe aspekty komunikacji – przykłady form terapii w pracy z dzieckiem z autyzmem i zespołem Aspergera.
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student zna podstawowe zagadnienia związane z zaburzeniami komunikacji i funkcjonowania społecznego u dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Student rozumie znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Student zna specyfikę całościowych zaburzeń rozwoju i trudności komunikacyjnych dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Student zna rolę rodziny w procesie diagnostyki i leczenia pacjenta z całościowymi zaburzeniami rozwoju
Student zna psychologiczne podstawy odbioru drugiej osoby w kontakcie interpersonalnym w odniesieniu do dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Student zna sposoby i techniki budowania relacji i nawiązywania komunikacji z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Zna główne oddziaływania terapeutyczne i formy komunikacji alternatywnej wspierające budowanie kontaktu i relacji z dzieckiem z całościowymi zaburzeniami rozwoju.
Student uwzględnia w procesie postępowania terapeutycznego potrzeby komunikacyjne i deficyty w tym zakresie pacjenta z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Buduje atmosferę zaufania i zrozumienia podczas całego procesu leczenia dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Student podejmuje działania zmierzające do poprawy jakości kontaktu lekarz-pacjent poprzez stosowanie alternatywnych form komunikacji i oddziaływań terapeutycznych u dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Student posiada kompetencje pozwalające na budowanie prawidłowej relacji w gabinecie lekarskim z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kryteria oceniania
Sposoby weryfikacji efektu kształcenia:kolokwium - kryterium zaliczenia: 55%
Aktywny udział w scence typu role-playing oraz w zadaniach warsztatowych w trakcie zajęć.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. „Autyzm i zespół Aspergera” Jadwiga Komender, Gabriela Jagielska, Anita Bryńska, PZWL, Warszawa 2014
2. „Zespół Aspergera” Tony Attwood, wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk 2013
3. „Sposób na trudne dziecko, przyjazna terapia behawioralna” Artur Kołakowski, Agnieszka Pisula, GWP Gdańsk 2015.
4. Małe dziecko z autyzmem. Ewa Pisula, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo
Psychologiczne 2005
5. Materiały dydaktyczne i literatura przekazywana w trakcie zajęć
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: