Grupa Balinta – kształtowanie kontaktu terapeutycznego 8120-GBKKT-WUM
Tematy zajęć i treści kształcenia
Miejsce spotkań: Klinika Medycyny Transplantacyjnej, Nefrologii Chorób Wewnętrznych, Szpital Dzieciątka Jezus,, Warszawa, Nowogrodzka 59, pawilon nr1.
12 październik 2019, godziny 9-15
W1 Założenia i charakterystyka grup Balinta
W2 Zjawisko i znaczenie empatii w relacji lekarz pacjent
C1-4 grupy Balinta,
23 listopada 2019, godziny 9-15
W3 Modele komunikacji terapeutycznej
C 5-11 grupy Balinta,
14 grudzień 2019, godziny 9-15
W4 Potrzeby pacjenta i potrzeby lekarza. Rodzaje potrzeb i sposoby ich komunikowania
C12-18 grupy Balinta,
11 styczeń 2020 godziny 9-15
W5 Zjawiska występujące w relacji lekarz pacjent (np. konflikt celów, opór)
C 19-25 grupy Balinta
C1-C25 W czasie zajęć grupa, w ciągu trwających 60 do 90 minut sesji, pracuje w oparciu o historię osobistej relacji jednego uczestników z jego pacjentem. Aktywność grupy moderuje lider – osoba doświadczona w prowadzeniu zajęć, pracująca zgodnie ze standardami Polskiego Towarzystwa Balintowskiego. Z założenia w tej metodzie pracy unika się dawania recept, oceniania, wzbudzania powinności czy poczucia winy na rzecz refleksji, brania dla siebie z pracy grupy dokładnie tyle, ile osoby uczestniczące są gotowe przyjąć. W czasie pracy balintowskiej obowiązują też zasady dyskrecji zapewniające bezpieczne środowisko, w którym przyszli lekarze lub pielęgniarki mogą przyglądać się psychologicznym aspektom relacji z pacjentem, a przez to lepiej ją rozumieć. Praca balinowska sprzyja pogłębieniu własnej wrażliwości, a więc buduje inteligencję emocjonalną, co pozwala na lepsze i bardziej satysfakcjonujące funkcjonowanie społeczne. W grupie Balinta wszystkie wypowiedzi są ważne i równo cenne, uczymy się od każdego. Udział w Grupach Balinta jest elementem kształcenia personelu medycznego i zapobiegania zespołowi wypalenia zawodowego. Według relacji uczestników grup, ten rodzaj samokształcenia zwiększa poczucie swobody i satysfakcji z własnej pracy
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
W01. Relacja lekarz-pacjent w ujęciu balintowskim
W02. Psychologiczne aspekty relacji lekarz – pacjent, najczęstsze trudności pojawiające się w pracy lekarza
W03. Modele komunikacji lekarz pacjent (autorytarny, paternalistyczny, kooperacyjny, systemowy)
W04. Jawne i ukryte potrzeby pacjenta
W05. Aktywne słuchanie i zjawisko empatii
U01. Budowanie opisu relacji uwzględniającego problemy medyczne i opis osobistej interakcji z pacjentem
U02. Rozpoznawanie własnych emocji pojawiających się w relacji z pacjentem
U03. Rozpoznawanie różnorodności potrzeb i sposobów ich komunikowania
K01. Przyjmowanie perspektywy poszczególnych uczestników procesu leczenia (pacjent, jego rodzina, lekarz, pielęgniarka)
K02. Wzbogacenie spektrum zachowań adekwatnych do potrzeb pacjenta
K03. Rozwój dojrzałych, adekwatnych wzorców komunikacji
Kryteria oceniania
Przygotowanie i przedstawienie tematu seminarium
1. Prezentacja przypadku na spotkaniu grupy 2. Aktywny udział w pracy grupy
3. Obecność na wszystkich zajęciach
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Być lekarzem, być pacjentem. Rozmowy o psychologii relacji. Wyd Czarna Owca 2013, Eichelberger W, Stanisławska I
2. Pacjent jako partner. Gordon T, Edwards WS PAX 1999
Literatura uzupełniająca:
Grupowy trening balintowski. Teoria i zastosowanie. Red. B Wasilewski, L.Engel. wyd Eneteia 2011, wybrane rozdziały
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: