Choreoterapia 8120-CHO-TER-WUM
1. Tematy zajęć i treści kształcenia
Wykłady : Wykładowca:- mgr Krystyna Kasperska
Wykłady mają charakter obowiązkowy ( p. Regulamin - pkt. 8 Sylabusu)
W1. /Wykład 1/. Teoretyczne podstawy choreoterapii, jako terapii wykorzystującej ekspresję ruchową w celu zwiększania fizycznej i psychicznej integracji człowieka. Historia choreoterapii, pionierzy, czynniki terapeutyczne, metodyka, cele i zasady choreoterapii. Ćwiczenia rozwijania świadomości ciała i wyrażanie świadomości swoich uczuć.
W2. Formy wyrażania uczuć poprzez: tańce etniczne, tańce w kręgu, tańce regionalne, taniec wyzwolony, korowody taneczne, wspólne pląsy, wspólne refleksje, relaks.
W3. Formy wyrażania uczuć poprzez rytmikę. ćwiczenia rytmiczne, dynamiczne agogiczne - zmiany tempa w muzyce i ruchu, ćwiczenia inhibicyjno - incytacyjne , ćwiczenia słuchowe, ćwiczenia głosowe, muzykowanie na instrumentach perkusyjnych, słuchanie muzyki i dyrygowanie, ćwiczenia auto-orientacji i orientacji przestrzennej, improwizacje ruchowe. Ćwiczenia metodą: Emila Dalcroz’a i Carla Orffa.
W4. Ruch w połączeniu z emocjami i myślami . Labanowska Analiza Ruchu /LMA/: kluczowe pojęcia i jej zastosowanie w praktyce klinicznej, badanie związku ruchu, emocji i myśli. Podstawowe kombinacje ruchowe wg Labana. Technika Aleksandra jako kontrola nawyków i zyskiwanie świadomości ciała.
W5. Metoda ruchu autentycznego - metoda Mary Whitehouse
Biodanza –„taniec życia” – jako technika wspomagająca integrację i rozwój osobisty człowieka, stymulowana przez muzykę, rytm i emocje. Technika 5 rytmów – jako forma medytacji ruchowej, oparta na energii poruszającej się w falach, wzorach i rytmach, opr. przez Gabriellę Roth.
W6. Formy choreoterapii dla małych dzieci: metoda ruchu rozwijającego - Weroniki Sherborne, metoda twórcza gimnastyki rytmicznej Alfreda i Marii Kniessów oraz metoda Batti Strauss.
W7. Formy choreoterapii dla dzieci z zaburzeniami rozwoju; z nadpobudliwością / choreoterapia agresji/; z dolegliwościami autystycznymi; z zespołem Downa . Senior Dance” jako forma choreoterapii z osobami starszymi.
W8. Psychoterapia tańcem i ruchem dla pacjentów w różnym wieku i z dolegliwościami fizycznymi, zaburzeniami odżywiania, depresjami, nerwicami, zaburzeniami w rozpoznawaniu dźwięków werbalnych.
System analizy ruchu LMA . Co można zobaczyć w ruchu drugiego człowieka.
Nawiązywanie kontaktu niewerbalnego. Odzwierciedlenie, jako podstawa komunikacji niewerbalnej,
Dostrojenie; Komunikacja naprzemienna. Kategoria kształtu – relacje ze sobą i innymi.
W9. Formy choreoterapii dla osób niepełnosprawnych w rożnym wieku i po amputacjach, z trwałym kalectwem. Psychoterapia tańcem i ruchem. Technika LMA/BF, praca z centrum, emocje w ciele, ciało w emocjach. Dynamiczne jakości ruchu EFFORT: Flow – przepływ; Time – czas podejmowania decyzji; Space- przestrzeń uwagi; Weight - ciężar kontaktu z podłożem jako lekkość czy siła intencji człowieka
Ćwiczenia z oddechem, przetaczania – technika BF /Bartenieff Fundamentals/;
W10. Formy choreoterapii dla osób cierpiących na: zab. psych., schizofrenię, chor. Alzheimera, chor. Parkinsona. Terapia pacjentów w systemie Biodanza, System analizy ruchu LMA/BF – od myśli do ruchu, Ruchowe wzorce rozwojowe, , zabawy ruchowe, relacja ze sobą, wychodzenie do…. ; Kształtowanie relacji z drugą osobą. Grupowa aktywność rytmiczna – rytm Marion Chase.
Ćwiczenia - Wykładowca- mgr Krystyna Kasperska
Ćw.1.
Ćwiczenia rozwijania świadomości ciała i wyrażanie świadomości swoich uczuć..
Ćw.2.
Ćwiczenia form wyrażania uczuć poprzez: tańce etniczne, tańce w kręgu, tańce regionalne, taniec wyzwolony, korowody taneczne, wspólne pląsy, wspólne refleksje, relaks. .
Ćw.3.
Ćwiczenia metodą: Emila Dalcroz’a i Carla Orffa.
ćwiczenia rytmiczne, dynamiczne agogiczne - zmiany tempa w muzyce i ruchu, ćwiczenia inhibicyjno - incytacyjne , ćwiczenia słuchowe, ćwiczenia głosowe, muzykowanie na instrumentach perkusyjnych, słuchanie muzyki i dyrygowanie, ćwiczenia auto-orientacji i orientacji przestrzennej, improwizacje ruchowe. .
Ćw.4.
Ćwiczenia techniką LMA – Labanowską Analizą Ruchu, wyrażanie odczuć związanych z przepływem ruchu w ciele. Wyrażanie podstawowych kombinacji ruchowych .Ćwiczenia techniką Aleksandra, uświadamianie sobie niekorzystnych reakcji, radzenie sobie z negatywnymi myślami i lękami, praca z oddechem w tańcu. .
Ćw.5.
Ćwiczenia metodą Mary Whitehouse - ruchu autentycznego. Ćwiczenia Biodanzy –„tańca życia” – integracja uczucia
z ruchem, sztuka świadomego dotyku, ćwiczenia kreatywności i komunikacji między ludźmi.
Ćwiczenia Techniką 5 rytmów – Gabrieli Roth. .
Ćw.6.
Ćwiczenia metodą ruchu rozwijającego - Weroniki Sherborne, ćwiczenia metodą twórcza gimnastyki rytmicznej Alfreda i Marii Kniessów; ćwiczenia metodą Batti Strauss .
Ćw.7.
Ćwiczenia choreoterapia agresji - odreagowania, rytmizacji, relaksacji, aktywizacji, ćwiczenia rozwijające świadomość własnego ciała, koncentrację uwagi, pamięć, wyobraźnię oraz aktywność twórczą..
Cw.8.
Ćwiczenia nawiązywania kontaktu niewerbalnego. Analiza ruchu LMA; Odzwierciedlenie, jako podstawa komunikacji niewerbalnej, Dostrojenie; Komunikacja naprzemienna; .
Ćw.9.
Ćwiczenia dynamicznych jakości ruchu. EFFORT: Flow – przepływ; Time – czas podejmowania decyzji; Space- przestrzeń uwagi; Weight - ciężar kontaktu z podłożem jako lekkość czy siła intencji człowieka
Ćwiczenia z oddechem, przetaczania – technika BF /Bartenieff Fundamentals/; .
Ćw.10.
Ćwiczenie z centrum, ćwiczenia relacji ze sobą, ćwiczenie wychodzenia do…. Emocje w ruchu;
Kształtowanie relacji z drugą osobą. Zabawy ruchowe. Grupowa aktywność rytmiczna – rytm Marion Chase.
Informacje dodatkowe
Regulamin1:
Podczas pierwszych zajęć w roku akademickim każdy Student/-ka ma obowiązek:
• zapoznania się z regulaminem odbywania zajęć z przedmiotu fakultatywnego - Choreoterapii
• zapoznania się z sylabusem z przedmiotu fakultatywnego - Choreoterapii
• zapoznać się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą,
• zapoznać się z tematami zaliczeń śródrocznych
• zapoznać się z przepisami BHP obowiązującymi dla sali dydaktycznej.
Procesem dydaktycznym kieruje nauczyciel akademicki, w związku
z czym, Student/-ka powinni:
• podporządkować się poleceniom prowadzącego i przestrzegać wspólnie podjętych ustaleń,
• zwracać się do niego w sytuacji wystąpienia podczas toku zajęć trudności i wszelkich wątpliwości.
Student/-ka zobowiązany jest w czasie roku akademickiego do:
• punktualnego zgłaszania się na zajęcia do sali wykładowej oraz do sali ćwiczeniowej,
• posiadania identyfikatora,
• posiadania ustalonych pomocy dydaktycznych zalecanych na pierwszych ćwiczeniach lub/i wskazanych na kolejnych zajęciach,
• poszanowania sprzętu w sali wykładowej i sali seminaryjnej (o ewentualnym uszkodzeniu lub zniszczeniu sprzętu należy poinformować osobę prowadzącą zajęcia).
Student/-ka ma obowiązek uczestnictwa we wszystkich zajęciach dydaktycznych: w wykładach i seminariach:
• Wykłady maja charakter obowiązkowy. Po zakończeniu każdego wykładu będzie sprawdzana lista obecności - będzie ona wyłożona każdorazowo na katedrze i należy ja podpisać w obecności Wykładowcy przed opuszczeniem sali wykładowej. Forma zaliczenia nieobecności na wykładzie będzie każdorazowo uzgadniana bezpośrednio
z Wykładowcą. Dopuszcza się 1 (jedną) nieobecność nieusprawiedliwioną. Nie może być więcej niż 3 (trzy) nieobecności na cyklu wykładów w danym roku (łącznie: usprawiedliwionych
i nieusprawiedliwionych). Większa liczba nieobecności powoduje nie zaliczenie wykładów i wymaga zdania odpowiedniego kolokwium zaliczającego. Brak zaliczenia takiego kolokwium powoduje nie zaliczenie danego przedmiotu.
• usprawiedliwioną nieobecność na ćwiczeniach Student/-ka zobowiązani są odpracować w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej (wg wskazań osoby prowadzącej zajęcia) z zadanego przez prowadzącego zagadnienia,
• zapoznania się Studenta/-ki oraz przyswojenia przez nich wiadomości potrzebnych do odbycia kolejnych wykładów/ ćwiczeń , po podaniu tematu przez prowadzącego oraz samodzielnego przyswajania wiedzy podstawowej, jak i dodatkowej z danej dziedziny oraz literatury obowiązkowej i uzupełniającej.
Student/-ka ma prawo do:
• nieobecności podczas choroby i za okazaniem zwolnienia lekarskiego (każda nieobecność będzie rozpatrywana indywidualnie) i ustalenia z osobą prowadzącą formy odpracowania w postaci dodatkowej prezentacji z zagadnień objętych tematyką przedmiotu
Osoba prowadząca zajęcia dydaktyczne ma obowiązek:
• egzekwowania od Studentów/ -ek posiadanej wiedzy, umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych wymaganych na danych zajęciach z przedmiotu metodyka nauczania ruchu,
• egzekwowania posiadania wiedzy podanej na wykładzie kompetencji społecznych względem osób przebywających podczas zajęć,
• niedopuszczenia Studenta/-ki, łamiących regulamin, do odbywania zajęć w sali dydaktycznej ,
• przekazania wiedzy z obowiązującego zakresu umieszczonego w sylabusie przedmiotowym ,
• wykorzystywania pomocy dydaktycznych podczas zajęć dydaktycznych,
• respektowania procedur dydaktycznych zawartych w sylabusie przedmiotowym.
Osoba prowadząca zajęcia z przedmiotu fakultatywnego Choreoterapii ma prawo do:
• niedopuszczenia Studenta/-ki nieposiadającego wymaganej wiedzy, do odbywania zajęć.
Warunki przystąpienia Studentka/-ki do zaliczenia końcowego:
• zaliczenie wszystkich zajęć praktycznych i wykładów objętych w sylabusie przedmiotowym,
• odrobione, usprawiedliwione nieobecności podczas toku nauczania - według zaleceń prowadzącego,
• indeks i karta zaliczeń
• identyfikator oraz dokument tożsamości ze zdjęciem .
Dodatkowe informacje: Zaliczenia odbywają się etapowo w trakcie roku akademickiego po każdym module tematycznym
i mają formę ustaloną przez prowadzącego zajęcia.
.
UWAGA!: Nieobecność na zajęciach (wykłady i ćwiczenia) nie może przekroczyć: 1. wykład u i odpowiednio:
1. ćwiczenia w cyklu szkolenia .
Do zaliczenia przedmiotu konieczna jest:
• zaliczenie etapowe kolokwiów, obecność na ćwiczeniach i wykładach,
• zaliczenie nieobecności usprawiedliwionych na wykładach i ćwiczeniach wg zaleceń prowadzącego,
Dyżury/konsultacje prowadzących zajęcia: według grafiku zamieszczonego w Zakładzie Rehabilitacji
Oddziału Fizjoterapii ul. Kś. Trojdena 2 C; 02-091 Warszawa
• Osoba odpowiedzialna za sylabus: krka@op.plaktywność Studenta/-ki podczas ćwiczeń,
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
● Prezentuje zaawansowany stopień znajomości i zrozumienia założeń środków, form i metod terapeutycznych, ma wiedzę związaną z ich właściwym doborem oraz stosowaniem u pacjentów w różnym wieku oraz z różnymi dysfunkcjami
● Prezentuje usystematyzowaną wiedzę w zakresie zasad promocji zdrowia i zdrowego stylu życia. Rozumie i rozpoznaje styl życia oraz promuje wybrane modele zachowań prozdrowotnych człowieka ze szczególnym uwzględnieniem aktywności fizycznej; posiada wiedzę w zakresie doboru różnych form adaptowanej aktywności fizycznej w rehabilitacji kompleksowej, w tym prewencyjnej; posiada wiedzę w podtrzymywaniu sprawności osób z ze specjalnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnością
● Potrafi przeprowadzić proces nauczania ruchów, używając fachowego nazewnictwa, z uwzględnieniem aspektów rozwojowych i metodyki nauczania ruchu u pacjentów w rożnym wieku
● Posiada zaawansowane umiejętności kierowania i realizowania zajęć zdrowotnych, rekreacyjnych, sportowych i estetyki zachowań ruchowych w pracy z pacjentami w różnym wieku i z różnymi dysfunkcjami
● Stosuje zaawansowane techniki efektywnego komunikowania się z pacjentem lub grupą pacjentów w procesie postępowania profilaktycznego i fizjoterapeutycznego; potrafi dostosować formę przekazu do partnera interakcji; umie motywować pacjenta, rozpoznawać jego różne stany emocjonalne i rozładowywać napięcie emocjonalne
● Wykazuje się specjalistycznymi umiejętnościami tworzenia, wdrażania i modyfikowania programów usprawnia¬jących pacjentów w każdym wieku oraz z różnymi rodzajami dysfunkcji
● Wykazuje się umiejętnościami praktycznymi realizacji założeń planu fizjoterapeutycznego zgodnie z procesem i metodyką nauczania ruchów w odniesieniu do dostępnych warunków oraz zgodnie z obowiązującymi normami
● Stosuje wiedzę teoretyczną w praktyce fizjoterapeutycznej w bezpośredniej pracy z pacjentem; jest praktycznie przygotowany do pełnienia roli zawodowej
● Posiada umiejętności przygotowania wystąpień ustnych oraz prac pisemnych z zakresu fizjoterapii i dziedzin pokrewnych
● Potrafi dokonać samooceny poziomu swojej wiedzy
i umiejętności zawodowych, zdaje sobie z koniecz- ności uzupełniania ich przez całe życie i inspirowania procesu uczenia się innych osób; nie podejmuje działań, które przekraczają jego możliwości i kompetencje, w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu zasięga opinii ekspertów
● Utożsamia się z wartościami, celami i zasadami realizowanymi w praktyce fizjoterapeutycznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań terapeutycznych
● Okazuje tolerancję dla postaw i zachowań wynikających z odmiennych uwarunkowań społecznych i kulturo- wych oraz ma świadomość wpływu sytuacji życiowych pacjentów na ich stan zdrowia; w relacjach osobowych kieruje się wartościami humanistycznymi
● Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy, potrafi działać w warunkach niepewności i stresu, jest świadomy obowiązku niesienia pierwszej pomocy osobom poszkodowanym
● Dba o poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do wykonywania zadań właściwych w działalności zawodowej fizjoterapeuty; prezentuje postawę promującą zdrowie i aktywność fizyczną; potrafi ostrzec przed zagrożeniami zdrowotnymi
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie bez oceny : Pełne wypełnienie kryteriów zaliczeniowych (praca własna, referaty, prowadzenie fragmentów zajęć, prezentacja multimedialna)
Pełna ,100% obecność na zajęciach lub usprawiedliwione nieobecności podczas toku nauczania –odrabianie w formie prezentacji, według zaleceń prowadzącego
( p. Regulamin- pkt 8. Sylabusu);
- uzyskanie min 60% pkt. z każdego zaliczenia etapowego
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Osho. Równowaga ciała i umysłu. JK, Łódź 2008.
2. Bogdanowicz M., Okrzesik D.: Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego.
Harmonia, Gdańsk 2005.
3. Pędzich Z. (red.) praca zbiorowa. Psychoterapia Tańcem i Ruchem – Teoria i Praktyka w terapii grupowej. Polskie Stowarzyszenie Psychoterapii. Warszawa 2009.
4. Koziełło D. Taniec i psychoterapia. KMK Promotions, Poznań 2002.
Literatura uzupełniająca:
1. Kubinowski D. Edukacja taneczna wg metody Labana. Kultura Fizyczna Nr 9-10, 1996, s. 29-32.
2. Konieczna E.J. Choreoterapia – taniec leczący duszę. Edukacja i Dialog Nr 8, 2003, s. 60-64.
3. Kaczorowska B., Karolak W. Arteterapia w medycynie i edukacji. WSH-E, Łódź 2008.
4. Sherborne W.. Ruch rozwijający dla dzieci. PWN, Warszawa 2003.
5. Gładyszewska-Cylulko J. Terapia za pomocą ruchu. Impuls, Kraków 2007, s. 63-65.
6. Bogdanowicz M. Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dzieci. WSiP, Warszawa
1996.
7. Koziełło D. Taniec i psychoterapia. KMK Promotions, Poznań 2002.
8. Shapiro D. Wpływ emocji na zdrowie. Bauer-Weltbild Media Sp. z o.o., Warszawa 2007.
9. Kasperska K.., Białoszewski D. Zastosowanie elementów choreoterapii w dydaktyce zajęć ruchowych studentów Oddziału Fizjoterapii II wydziału Lekarskiego WUM. Medycyna Dydaktyka Wychowanie
Nr 4/2010 WUM, Warszawa, s. 25-28.
10. Glińska-Lachowicz A.. Choreoterapia i muzykoterapia jako techniki arteterapeutyczne skierowane do osób
nieprzystosowanych społecznie (propozycje ćwiczeń). [W:] Terapia w resocjalizacji, Cz. 2. Ujęcie praktyczne, Rejzner A (red.)., Szczepaniak P. Żak, Warszawa 2009, s. 94-117.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: