- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Unijne ABC. Unia Europejska od podstaw. 8101-UE-ABC-OG
Unia Europejska wpływa na wiele obszarów naszego życia – od standardów jakości produktów spożywczych, przez przepisy chroniące pracowników, po swobodę przemieszczania się po całym terytorium UE. Czy wiesz jak w Unii Europejskiej podejmuje się decyzje i gdzie w codziennym życiu możesz spotkać efekty jej działania? Czy wiesz jakie są obecnie największe wyzwania w UE?
Unijne ABC. Unia Europejska od podstaw w przyjazny i interaktywny sposób przybliża wiedzę na temat Unii Europejskiej. To cykl 8 spotkań – konwersatoriów, zajęć prowadzonych różnymi metodami warsztatowymi, wykładów połączonych z dyskusją i wizyt studyjnych, odnoszących się do tematów bieżących i do praktycznych efektów integracji europejskiej dla obywateli. Szczególna uwaga poświęcona zostanie Polsce i Polakom w Unii Europejskiej.
Zajęcia mają charakter interdyscyplinarny - poruszane będą zagadnienia historyczne, polityczne, społeczne, gospodarcze, kulturalne.
Prelegentami będą eksperci Fundacji Schumana lub z innych organizacji i instytucji np. urzędnicy UE, naukowcy, analitycy organizacji pozarządowych, dyplomaci. Goście będą się zmieniać w zależności od tematu. Uczestnicy zajęć będą mogli zadawać pytania i dyskutować z prelegentami.
Poprzez swoją interdyscyplinarność, aktywizującą formę, aktualność omawianych tematów i kontakt uczestników z wieloma ekspertami przedmiot jest komplementarny w stosunku do tradycyjnych zajęć akademickich, które często omawiają integrację w sposób chronologiczny lub zgłębiają tylko wybrany obszar działań UE (np. politykę regionalną czy zagraniczną).
Podczas pierwszego spotkania przeprowadzone zostaną warsztaty na temat genezy integracji (w szczególności początków Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali), które służyć będą także integracji studentów.
Zorganizowana zostanie także symulacja na temat stosunków polsko-niemieckich. Studenci wcielą się w role dyplomatów RFN i RP oraz dziennikarzy. Przebieg symulacji skomentuje dyplomata (te zajęcia będą trwać 2 godziny).
Przed zajęciami studenci będą otrzymywać 2-stronną fiszkę, która pomoże im się lepiej zapoznać z danym tematem.
Zajęcia będą się odbywać stacjonarnie w siedzibie Fundacji. Jedno ze spotkań może mieć również charakter wizyty studyjnej (odbędzie się poza Fundacją).
Szczegółowy program zajęć zostanie przedstawiony na przełomie września i października.
Zajęcia są organizowane przez organizacją pozarządową - Polską Fundację im. Roberta Schumana.
Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się:
• ok. 22 godzin zajęć i przygotowania do zajęć (zapoznanie z fiszką i inne prace domowe zlecone przez prowadzącą – np. przegląd mediów pod kątem efektów członkostwa w UE czy bieżących prac unijnych instytucji);
• ok. 18 godzin na zapoznanie się i opanowanie materiału wymaganego do zaliczenia (fiszki, sprawozdania ze spotkań, notatki);
• ok. 10 godzin na przygotowanie się do symulacji (lektura scenariusza, podział zadań i praca w grupie, przygotowanie argumentów/wypowiedzi/artykułów).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu zajęć student:
1. zna genezę integracji europejskiej po II wojnie światowej;
2. zna najważniejsze instytucje UE oraz lepiej rozumie mechanizmy funkcjonowania UE;
3. potrafi podać przykłady skutków integracji europejskiej dla obywateli, w tym potrafi wymienić przykładowe konsekwencje członkostwa Polski w UE;
4. umie podać przykłady aktualnych wyzwań czy niedawnych wydarzeń istotnych dla Unii Europejskiej;
5. potrafi krótko wypowiedzieć się na temat zagadnień będących przedmiotem zajęć, analizując i interpretując fakty;
6. śmielej i sprawniej występuje publicznie, umie wyrazić publicznie swoją opinię - argumentuje, krytykuje, pyta w trakcie dyskusji;
7. umie lepiej pracować w grupie (dzielić się zadaniami, współpracować);
8. posiada większą wiedzę na temat ekspertów i praktyków do spraw europejskich oraz organizacji i instytucji zajmujących się integracją europejską i współpracą międzynarodową;
9. zna lepiej sektor pozarządowy na przykładzie Fundacji Schumana
Kryteria oceniania
• wynik końcowego zaliczenia (testu);
• kontrola obecności (nie więcej niż 1 nieobecność w całym semestrze);
• aktywność (zadawanie pytań prelegentom/aktywność w trakcie warsztatów lub symulacji) - wymagana jest co najmniej jedna wypowiedź w całym semestrze; trzy lub więcej aktywności podwyższają ocenę końcową o pół stopnia;
• obowiązkowa obecność na symulacji
Literatura
• materiały opracowane przez koordynatorkę na potrzeby zajęć: fiszki i relacje z zajęć, scenariusze symulacji i warsztatów;
• informacje z mediów
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: