- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Metodyka nauczania brydża sportowego 8004-MNBS-OG
Brydż to gra logiczna przy użyciu talii kart, tak jak szachy to gra logiczna na szachownicy, a go na planszy. Skąd wiemy, że brydż jest grą logiczną? Otóż naszym podstawowym organem używanym przy grze jest mózg. Musimy dobrać odpowiednią strategię, przeanalizować sytuację, zaplanować właściwą, często jedyną prawidłową, kolejność zagrań i jak najlepiej radzić sobie z problemami wynikającymi z układu kart oraz pułapkami zastawionymi przez przeciwnika.
Powyższe elementy istnieją również w szachach czy go, ale są dwie zasadnicze różnice, które powodują, że brydż jest najwszechstronniejszym sportem umysłowym.
Pierwszą jest fakt, że gramy przy użyciu kart, co powoduje, że jesteśmy uzależnieni od rozkładu, jaki sobie „wytasujemy”. Każdą grę zaczynamy z nowego układu, dodatkowo na początku nie widzimy kart innych graczy, więc nie mamy pełnej informacji o sytuacji. Wymaga to od nas również wyobraźni i ekspresowego reagowania na szybko płynące informacje. Na początku zawsze obieramy plan tylko na podstawie informacji uzyskanych z naszych kart, a każde zagranie partnera czy przeciwnika powoduje, że musimy odpowiednio naszą strategię modyfikować. Ktoś może pomyśleć, że skoro jesteśmy uzależnieni od tasowania, to nasz wynik jest tylko w niewielkim stopniu uzależniony od naszych umiejętności, tymczasem jest zupełnie inaczej. Jedno rozdanie w brydżu sportowym przeciwko mistrzom często może wygrać para amatorów, ale już w 3-godzinnych zawodach mistrzowie zwykle wygrywają bardzo wysoko.
Drugim wyróżnikiem brydża wśród sportów umysłowych i jednocześnie największą zaletą jest fakt, że gramy w czwórkę – jedna para przeciwko drugiej. Nasz wynik uzależniony jest nie tylko od zagrań naszych, ale też naszego partnera. Taka sytuacja również ma swoje pozytywne konsekwencje, uczy współdziałania z partnerem, przebywania w grupie, nawiązywania kontaktów, zawierania znajomości i pozwala zdobyć wielu przyjaciół.
METODYKA NAUCZANIA BRYDŻA SPORTOWEGO
Zajęcia przeznaczone są dla studentów, którzy posiadają podstawową wiedzę brydżową np. po zajęciach grupy początkującej lub WF i zamierzają nabyć umiejętności oraz uprawnienia do nauczania brydża na poziomie instruktora.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zajęcia rozwijają umiejętność logicznego myślenia i analitycznych metod rozwiązywania problemów oraz działania w grupie. Uczą wybierania w sytuacjach decyzyjnych optymalnej strategii działania. Pozwalają nauczyć się grać w brydża na poziomie wystarczającym do rywalizacji zarówno sportowej jak i towarzyskiej.
Zajęcia w przyszłości pomogą lepiej radzić sobie z problemami logicznymi, nawiązać kontakty biznesowe i towarzyskie, zachować sprawność umysłową oraz stać się dobrą rozrywką na starość jak i odnosić poważne sukcesy sportowe przez całe życie.
Kryteria oceniania
OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH, OCENA CIĄGŁA i TEST KOŃCOWY
Literatura
„Brydż – Pierwszy Krok” Tom 1 i 2
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: