- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Sztuka na papierze. Jak badać i wykorzystywać w badaniach ryciny i rysunki 5100-GRSP-OG
Celem zajęć jest zapoznanie studentów i studentek z kolekcjami dzieł sztuki na papierze, a w szczególności z artystycznymi zbiorami Gabinetu Rycin BUW . Poznają różnorodne sposoby ich badania. Dowiedzą się w jaki sposób wykorzystywać graficzne zasoby uczelni oraz analogiczne zbiory muzealne i biblioteczne, oraz jak dzięki zbiorom artystycznym wzbogacać badania z różnych dziedzin i upowszechniać ich wyniki. Poznają sylwetki wybitnych artystów i ich twórczość.
W trakcie zajęć poruszane będą następujące zagadnienia:
Kolekcje grafiki i rysunku uniwersyteckiego Gabinetu Rycin – historia i znaczenie
Podstawy rozpoznawania technik graficznych i rysunkowych
Wielcy mistrzowie i ich dzieła
Rysunek architektoniczny
Dzieła sztuki na papierze jako przedmiot badań – metodyka i narzędzia
Grafika i rysunek w badaniach przedmiotowych i interdyscyplinarnych (m.in. historia,
muzykologia, nauki o kulturze, nauki przyrodnicze i in.)
Role, funkcje, znaczenie i wykorzystanie grafiki i rysunku
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
Studenci i Studentki:
Posiadają podstawową wiedzę na temat roli i funkcji dzieł graficznych i rysunkowych w okresie nowożytnym.
Posiadają wiedzę na temat wykorzystania materiału ikonograficznego w badaniach z zakresu różnych dziedzin.
Posiadają podstawowe informacje o zasobach artystycznych Uniwersytetu Warszawskiego.
UMIEJĘTNOŚCI
Studenci i Studentki:
Posiadają podstawowe umiejętności badawcze pozwalające rozpoznać główne techniki graficzne i rysunkowe.
Potrafią wykorzystać odpowiednie narzędzia badawcze do analizy i interpretacji dzieł sztuki na papierze.
Potrafią wykorzystać literaturę przedmiotu, muzealne i biblioteczne zbiory oraz bazy danych do pozyskania materiału badawczego lub/i materiału wzbogacającego prace licencjackie lub/i magisterskie.
Potrafią krytycznie wykorzystać dzieła graficzne i rysunkowe w typowych sytuacjach profesjonalnych z różnych dziedzin.
Potrafią rozpoznać różne typy dzieł przechowywanych w muzeach i bibliotekach.
KOMPETENCJE
Studenci i Studentki:
Mają świadomość znaczenia nowożytnej grafiki i rysunku w badaniach interdyscyplinarnych z różnych dziedzin.
Mają świadomość odpowiedzialności za zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego, standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i ochrony dzieł sztuki.
Kryteria oceniania
Obecność, aktywność na zajęciach, dyskusja, praca z obiektem, krótkie prace pisemne na zadany temat.
Literatura
Béguin, A. (1998). Dictionnaire technique de l’estampe. Paris.
Catafal, J., Oliva, C. (2004). Techniki graficzne. Warszawa.
Griffiths, A. (2004). Prints Printmaking. An introduction to the history and techniques. London.
Griffiths, A. (2016). The Print Before Photography. An introduction to European Printmaking 1550-1820. London.
Koschatzky, W. (1972). Die Kunst der Graphik. Technik, Geschichte, Meisterwerke. Augsburg.
Koschatzky, W. (1977). Die Kunst der Zeichnung. Salzburg.
Kossecka, T. (1999). Gabinet Rycin króla Stanisława Augusta. Warszawa.
Landau, D., Parshall, P. (1994). The Renaissance Print 1470-1550. London.
Miziołek, J. (red.). (2003). Ars et educatio. Kultura artystyczna Uniwersytetu Warszawskiego. Warszawa.
Paas, J. R. (2001). Augsburg, die Bilderfabrik Europas. Augsburg.
Parshall, P., Schoch, R. (2005). Origins of European Printmaking: Fifteenth-Century Woodcuts and Their Public. Washington DC.
Sawicka, S., Mrozińska, M. (1980). Polskie kolekcjonerstwo grafiki i rysunku. Warszawa.
Stijnman, A. (2012). Engraving and Etching 1400-2000. A History of the Development of Manual Intaglio Printmaking Processes. Houten.
Stijnman, A., Savage, E. (2015). Printing colour 1400-1700: history, techniques, functions and receptions. Leiden, Boston.
Talbierska, J. (red.) (2014). Metodologia, metoda i terminologia grafiki i rysunku. Teoria i praktyka. Warszawa.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: