- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Otwarta nauka i podstawy zarządzania danymi badawczymi 5100-00RDM-OG
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z Otwartą Nauką (ang. Open Science) oraz zarządzaniem danymi badawczymi (ang. Research Data Management – RDM). Zdobyta na zajęciach wiedza będzie przydatna nie tylko w toku studiów, ale także w codziennym życiu zawodowym czy naukowym – studenci będą potrafili samodzielnie przygotować plan i zarządzać danymi badawczymi na potrzeby pracy własnej oraz przenieść nabyte kompetencje na grunt zawodowy, np. przygotowując wnioski projektowe. Zajęcia pozwolą na zapoznanie się z teorią i praktyką: pokażą, jaki wpływ na przebieg pracy ma właściwie sporządzony plan zarządzania danymi.
W trakcie zajęć poruszane będą następujące zagadnienia:
● Organizacja procesu badawczego
● Czym są dane badawcze
● Tworzenie planu zarządzania danymi badawczymi do pracy własnej studenta
● Narzędzia i umiejętności niezbędne do zarządzania danymi badawczymi
● Promocja zarządzania danymi badawczymi
● Otwarta Nauka (Open Science), Otwarty Dostęp (Open Access), zasady FAIR a zarządzanie danymi badawczymi
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Studenci:
1. Zdobędą rozbudowaną wiedzę o zarządzaniu danymi badawczymi i otwartej nauce.
2. Mają pogłębioną refleksję na temat wpływu zarządzania danymi badawczymi na proces planowania, przeprowadzania i komunikowania wyników w badaniach naukowych, zwłaszcza w kontekście otwartej nauki.
3. Mają wiedzę nt. narzędzi do zarządzania danymi badawczymi.
UMIEJĘTNOŚCI
Studenci:
1. Potrafią zidentyfikować i przeanalizować różne typy danych badawczych, w zależności od dyscypliny naukowej i etapu prowadzonych badań.
2. Potrafią wykonać plan zarządzania danymi badawczymi.
3. Potrafią przygotować własne dane badawcze tak, aby nadawały się do ponownego wykorzystania (ang. re-use) i były dostępne w przeznaczonych do nich repozytoriach.
KOMPETENCJE
Studenci:
1. Potrafi zająć się rzecznictwem zarządzania danymi badawczymi i otwartej nauki, wiedzą, jakie korzyści z nich płyną.
2. Potrafią wskazać najodpowiedniejsze narzędzia oraz najlepsze repozytoria do zarządzania i deponowania danych badawczych, w zależności od dyscypliny naukowej.
Kryteria oceniania
Przygotowanie do zajęć (lektura zadanych tekstów), zadania wykonywane na zajęciach oraz dyskusja na zajęciach. Praca indywidualna – przygotowanie szkicu planu zarządzania danymi do celów własnej pracy licencjackiej lub magisterskiej.
Literatura
● Bryant, R., Lavoie, B., Malpas, C. (2017). A Tour of the Research Data Management (RDM) Service Space. Part 1: The Realities of Research Data Management. Dublin, Ohio. Retrieved from http://www.oclc.org/content/dam/research/publications/2017/oclcresearch-research-data-management-service-space-tour-2017-a4.pdf
● Buddenbohm, S., Cretin, N., Dijk, E., Gaiffe, B., De Jong, M., Le Teiller-Becquart, N., Minel, J.-L. (2016). State of the art report on open access publishing of research data in the humanities. Retrieved from https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01357208/document
● Carlson, J., Fosmire, M., Miller, C. C., Sapp Nelson, M. (2011). Determining Data Information Literacy Needs: A Study of Students and Research Faculty. Library and the Academy, 11(2), 629–657.
● Childs, S., McLeod, J., Lomas, E., Cook, G. (2014). Opening research data: issues and opportunities. Records Management Journal, 24(2), 142–162. https://doi.org/10.1108/RMJ-01-2014-005
● Cox, A., Verbaan, E. (2018). Exploring Research Data Management. London: Facet Publishing.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: