Dydaktyka matematyki III semestr 4501-SPSEM-DM3
Zakres tematyczny kursu:
1. Planowanie lekcji i cyklu lekcji:
• Ocenianie kryterialne.
Kryteria egzaminacyjne i kryteria badawcze.
Tworzenie kryteriów oceny.
• Ocenianie sumujące.
Sprawdzanie osiągniętych efektów lekcji – przygotowanie wyjściówki.
Sprawdzanie osiągniętych efektów na zakończenie działu - konstruowanie sprawdzianu.
2. Liczby.
• Zagadnienia matematyki szkolnej:
rozumowania związane z liczbami całkowitymi, liczby wymierne i niewymierne, potęgi, pierwiastki, logarytmy.
• Zagadnienia dydaktyczne:
analiza rozumowań uczniów, ocenianie i informacja zwrotna, spójność matematyki szkolnej, matematyka przez dociekanie.
3. Algebra.
• Zagadnienia matematyki szkolnej:
algebra jako język opisu problemu, wzory i algorytmy, pojęcie równania i niewiadomej, równania liniowe i układy takich równań,
równania kwadratowe, wielomianowe i inne typy równań w matematyce szkolnej, pojęcie funkcji, wykresy i funkcje, wzory i funkcje, różne rodzaje funkcji (w tym ciągi), własności funkcji.
• Zagadnienia dydaktyczne:
dobór metod i form pracy do celu, modelowanie, praca domowa,
nauczanie diagnostyczne, praca z grupą zróżnicowaną.
4. Geometria płaska i przestrzenna.
Zagadnienia matematyki szkolnej:
podobieństwo figur, elementy geometrii analitycznej, bryły stożkowe, obliczenia w stereometrii (w tym trygonometria).
Zagadnienia dydaktyczne:
Organizacja pracy nad problemem matematycznym.
5. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka.
• Zagadnienia matematyki szkolnej:
intuicje probabilistyczne, prawdopodobieństwo bez kombinatoryki, kombinatoryka, pojęcia i metody statystyki, rozumowania statystyczne.
• Zagadnienia dydaktyczne:
rozwijanie intuicji matematycznych, praktyczne aspekty matematyki, rozwijanie krytycznego myślenia.
6. Trygonometria.
• Zagadnienia matematyki szkolnej:
trygonometria trójkąta, funkcje trygonometryczne, zastosowania trygonometrii.
• Zagadnienia dydaktyczne:
rozwijanie umiejętności dostrzegania związków między różnymi obszarami matematyki.
7. Elementy rachunku różniczkowego.
• Zagadnienia matematyki szkolnej:
kształtowanie intuicji związanych z pojęciami granicy i pochodnej funkcji.
• Zagadnienia dydaktyczne:
język matematyki szkolnej - granice ścisłości.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka zna i rozumie
· cele nauczania matematyki opisane w podstawie programowej,
· związki między różnymi pojęciami i działami matematyki szkolnej, a także z tematami pojawiającymi się na innych przedmiotach,
· proces kształtowania się u uczniów kompetencji matematycznych na danym etapie edukacyjnym oraz w szerszej perspektywie (powiązanie z poprzednim i następnym etapem edukacyjnym),
· różne podejścia do nauczania zagadnień danego obszaru matematyki szkolnej,
· najczęstsze trudności i błędne przekonania uczniów związane z kluczowymi pojęciami i umiejętnościami danego obszaru matematyki szkolnej,
· różne rodzaje zadań edukacyjnych charakterystycznych dla lekcji matematyki oraz źródła, z których może czerpać wiedzę i inspirację do ich planowania,
· sposoby organizacji pracy nad problemem matematycznym, w tym pracy zespołowej,
· strukturę lekcji i cyklu lekcji oraz funkcje jej poszczególnych części,
· metody, strategie i techniki pracy na lekcjach matematyki oraz warunki ich efektywnego wykorzystania,
· sposoby diagnozowania, monitorowania i oceniania uczniów,
· zasady planowania procesu dydaktycznego (m.in. wyznaczania celów edukacyjnych, projektowania zadań, lekcji i cyklu lekcji, dobierania technik i metod pracy, oceniania),
· sposoby dostosowania procesu dydaktycznego do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów.
Umiejętności
Student/ka potrafi:
· zaprojektować lekcję (m.in. wyznaczyć cele i wybrać treści kształcenia, zaplanować sposób rozpoczęcia i zakończenia lekcji, zaprojektować zadania i działania edukacyjne, dobrać metody nauczania oraz sposób monitorowania osiągnięć uczniów),
· zaplanować i przeprowadzić zadania edukacyjne oraz lekcje rozwijające u uczniów:
a. umiejętności algorytmiczne;
b. intuicję matematyczną i wyobraźnię geometryczną;
c. głębokie rozumienie pojęć;
d. umiejętność prowadzenia rozumowań matematycznych;
e. umiejętność argumentowania;
f. umiejętność analizowania i interpretowania informacji;
g. umiejętność tworzenia modeli matematycznych (również dla sytuacji praktycznych),
· dobierać treść i formę zadania edukacyjnego w zależności od założonego celu,
· dostosować treści i metody nauczania do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz pracować ze zróżnicowaną klasą,
· umiejętnie komunikować się z uczniami (tłumaczyć, podawać instrukcję, zadawać pytania, prowadzić dyskusję, wspierać komunikację pomiędzy uczniami),
· przewidywać trudności uczniów oraz wykorzystywać błędy jako okazję do uczenia się,
· monitorować pracę i sposób myślenia uczniów za pomocą różnych metod i planować dalsze działania w oparciu o pozyskaną wiedzę,
· diagnozować umiejętności matematyczne uczniów na podstawie sposobu i efektów ich pracy, wykorzystując zdobytą wiedzę teoretyczną,
· oceniać przebieg procesu uczenia się/nauczania oraz udzielać uczniom informacji zwrotnej,
· wspierać proces dydaktyczny, wykorzystując gotowe i samodzielnie zaprojektowane materiały i pomoce naukowe, a także technologie informacyjne,
· obserwować procesy edukacyjne, poddawać refleksji i wykorzystywać wyniki obserwacji do analizy i oceny własnej pracy dydaktycznej.
Postawy
Student/ka:
· świadomie i odpowiedzialnie podchodzi do planowania procesu uczenia się uczniów, rozwijanie ich kompetencji matematycznych oraz wspieranie ich w rozwoju osobistym i społecznym,
· jest świadomy/a znaczenia współpracy uczniów oraz współpracy nauczyciela z uczniami, rodzicami i innymi nauczycielami w celu tworzenia środowiska sprzyjającego uczeniu się,
· poddaje refleksji i samoocenie swoje działania dydaktyczno-wychowawcze oraz ich efekty,
· czuje potrzebę ciągłego rozwijania swoich kompetencji, diagnozuje własne potrzeby w zakresie doskonalenia zawodowego i planuje własny rozwój,
· współpracuje z innymi osobami (studentami, nauczycielami, wykładowcami) w celu wymiany doświadczeń oraz otrzymania informacji zwrotnej dotyczącej własnej praktyki.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia i oceny semestralnej jest:
odpowiednia frekwencja, określona w „Szczegółowych zasadach studiowania na studiach podyplomowych „Szkoła Edukacji PAWF i UW”;
wykonanie zadań realizowanych podczas zajęć oraz poza zajęciami;
terminowa, zgodna z kryteriami realizacja długoterminowych zadań zaliczeniowych.
Literatura
Black P. i inni (2006). Jak oceniać, aby uczyć. Warszawa: CEO.
Hurt K. M., Kuchermann D. (2004), Children Understanding of Mathematics 11-16, Eastbourne, Antony Rowe Publishing Services.
Humphreys, C. Parker R. (2015) Making Number Talks Matter, Portland, Stenhouse Publishers.
Marzano R. (2012). Sztuka i teoria skutecznego nauczania. Warszawa: CEO.
Moss C.M, Brookhart S.M. (2014). Cele uczenia się. Jak pomóc uczniom zrozumieć każdą lekcję. Warszawa: ORE.
Polya G. (2012), Jak to rozwiązać, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Schoenfeld, A. H., & the Teaching for Robust Understanding Project. (2016). An Introduction to the Teaching for Robust Understanding (TRU) Framework. Berkeley, CA: Graduate School of Education. Retrieved from http://truframework.org or http://map.mathshell.org/trumath.php.
Skemp R. (1976). Understanding Relational Understanding and Instrumental Understanding, Mathematics Teaching, 77, 20-30.
Szurek M. (2006) O nauczaniu matematyki. Wykłady dla nauczycieli I studentów, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.
Tomlison C.A. (2014). The differentiated classroom. Alexandria, VA, USA: ASCD.
Watson A., Jones K., Pratt D. (2013). Key Ideas in Teaching Mathematics. Oxford, United Kingdom: Oxford University Press.
Wiggins G., Mc Tighe J. (2006). Understanding by Design. New Jersey, Ohio, USA: Pearson.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: