Dydaktyka matematyki III semestr 4501-SPSEM-DM3
Zakres tematyczny kursu:
1. Planowanie lekcji i cyklu lekcji:
• Ocenianie kryterialne.
Kryteria egzaminacyjne i kryteria badawcze.
Tworzenie kryteriów oceny.
• Ocenianie sumujące.
Sprawdzanie osiągniętych efektów lekcji – przygotowanie wyjściówki.
Sprawdzanie osiągniętych efektów na zakończenie działu - konstruowanie sprawdzianu.
2. Liczby.
• Zagadnienia matematyki szkolnej:
rozumowania związane z liczbami całkowitymi, liczby wymierne i niewymierne, potęgi, pierwiastki, logarytmy.
• Zagadnienia dydaktyczne:
analiza rozumowań uczniów, ocenianie i informacja zwrotna, spójność matematyki szkolnej, matematyka przez dociekanie.
3. Algebra.
• Zagadnienia matematyki szkolnej:
algebra jako język opisu problemu, wzory i algorytmy, pojęcie równania i niewiadomej, równania liniowe i układy takich równań,
równania kwadratowe, wielomianowe i inne typy równań w matematyce szkolnej, pojęcie funkcji, wykresy i funkcje, wzory i funkcje, różne rodzaje funkcji (w tym ciągi), własności funkcji.
• Zagadnienia dydaktyczne:
dobór metod i form pracy do celu, modelowanie, praca domowa,
nauczanie diagnostyczne, praca z grupą zróżnicowaną.
4. Geometria płaska i przestrzenna.
Zagadnienia matematyki szkolnej:
podobieństwo figur, elementy geometrii analitycznej, bryły stożkowe, obliczenia w stereometrii (w tym trygonometria).
Zagadnienia dydaktyczne:
Organizacja pracy nad problemem matematycznym.
5. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka.
• Zagadnienia matematyki szkolnej:
intuicje probabilistyczne, prawdopodobieństwo bez kombinatoryki, kombinatoryka, pojęcia i metody statystyki, rozumowania statystyczne.
• Zagadnienia dydaktyczne:
rozwijanie intuicji matematycznych, praktyczne aspekty matematyki, rozwijanie krytycznego myślenia.
6. Trygonometria.
• Zagadnienia matematyki szkolnej:
trygonometria trójkąta, funkcje trygonometryczne, zastosowania trygonometrii.
• Zagadnienia dydaktyczne:
rozwijanie umiejętności dostrzegania związków między różnymi obszarami matematyki.
7. Elementy rachunku różniczkowego.
• Zagadnienia matematyki szkolnej:
kształtowanie intuicji związanych z pojęciami granicy i pochodnej funkcji.
• Zagadnienia dydaktyczne:
język matematyki szkolnej - granice ścisłości.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Planowanie lekcji
Ocenianie kształtujące. Informacja zwrotna.
Ocenianie kryterialne. Kryteria sukcesu i postępu do zadania.
2. Planowanie cyklu lekcji
Koncepcja odwróconego planowania.
Cele i efekty cyklu lekcji.
Diagnozowanie. Narzędzia i rola diagnozy.
Monitorowanie. Dowody uczenia się.
Ocenianie sumujące. Konstruowanie sprawdzianu.
3. Liczby.
Zagadnienia matematyki szkolnej:
rozumowania związane z liczbami całkowitymi, liczby wymierne i niewymierne, potęgi, pierwiastki, logarytmy.
Zagadnienia dydaktyczne:
analiza rozumowań uczniów, ocenianie i informacja zwrotna, spójność matematyki szkolnej, matematyka przez dociekanie.
4. Algebra.
Zagadnienia matematyki szkolnej:
algebra jako język opisu problemu, wzory i algorytmy, pojęcie równania i niewiadomej, równania liniowe i układy takich równań,
równania kwadratowe, wielomianowe i inne typy równań w matematyce szkolnej, pojęcie funkcji, wykresy i funkcje, wzory i funkcje, różne rodzaje funkcji (w tym ciągi), własności funkcji.
Zagadnienia dydaktyczne:
dobór metod i form pracy do celu, modelowanie, praca domowa, nauczanie diagnostyczne, praca z grupą zróżnicowaną.
5. Geometria płaska i przestrzenna.
Zagadnienia matematyki szkolnej:
podobieństwo figur, elementy geometrii analitycznej, bryły stożkowe, obliczenia w stereometrii (w tym trygonometria).
Zagadnienia dydaktyczne:
organizacja pracy nad problemem matematycznym.
6. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka.
Zagadnienia matematyki szkolnej:
intuicje probabilistyczne, prawdopodobieństwo bez kombinatoryki, kombinatoryka, pojęcia i metody statystyki, rozumowania statystyczne.
Zagadnienia dydaktyczne:
rozwijanie intuicji matematycznych, praktyczne aspekty matematyki, rozwijanie krytycznego myślenia.
7. Trygonometria.
Zagadnienia matematyki szkolnej:
trygonometria trójkąta, funkcje trygonometryczne, zastosowania trygonometrii.
Zagadnienia dydaktyczne:
rozwijanie umiejętności dostrzegania związków między różnymi obszarami matematyki.
8. Elementy rachunku różniczkowego.
Zagadnienia matematyki szkolnej:
kształtowanie intuicji związanych z pojęciami granicy i pochodnej funkcji.
Zagadnienia dydaktyczne:
język matematyki szkolnej - granice ścisłości.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia i oceny semestralnej jest:
odpowiednia frekwencja, określona w „Szczegółowych zasadach studiowania na studiach podyplomowych „Szkoła Edukacji PAWF i UW”;
wykonanie zadań realizowanych podczas zajęć oraz poza zajęciami;
terminowa, zgodna z kryteriami realizacja długoterminowych zadań zaliczeniowych.
Literatura
Black P. i inni (2006). Jak oceniać, aby uczyć. Warszawa: CEO.
Hurt K. M., Kuchermann D. (2004), Children Understanding of Mathematics 11-16, Eastbourne, Antony Rowe Publishing Services.
Humphreys, C. Parker R. (2015) Making Number Talks Matter, Portland, Stenhouse Publishers.
Marzano R. (2012). Sztuka i teoria skutecznego nauczania. Warszawa: CEO.
Moss C.M, Brookhart S.M. (2014). Cele uczenia się. Jak pomóc uczniom zrozumieć każdą lekcję. Warszawa: ORE.
Polya G. (2012), Jak to rozwiązać, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Schoenfeld, A. H., & the Teaching for Robust Understanding Project. (2016). An Introduction to the Teaching for Robust Understanding (TRU) Framework. Berkeley, CA: Graduate School of Education. Retrieved from http://truframework.org or http://map.mathshell.org/trumath.php.
Skemp R. (1976). Understanding Relational Understanding and Instrumental Understanding, Mathematics Teaching, 77, 20-30.
Szurek M. (2006) O nauczaniu matematyki. Wykłady dla nauczycieli I studentów, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.
Tomlison C.A. (2014). The differentiated classroom. Alexandria, VA, USA: ASCD.
Watson A., Jones K., Pratt D. (2013). Key Ideas in Teaching Mathematics. Oxford, United Kingdom: Oxford University Press.
Wiggins G., Mc Tighe J. (2006). Understanding by Design. New Jersey, Ohio, USA: Pearson.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: