Dydaktyka matematyki I semestr 4501-SPSEM-DM1
Kurs łączy w sobie wiedzę i umiejętności merytoryczne związane z nauczaniem kluczowych działów matematyki szkolnej z umiejętnościami metodycznymi oraz dydaktycznymi, związanymi z edukacyjnym projektowaniem, czyli planowaniem wszystkich elementów procesu dydaktycznego (począwszy od zadań edukacyjnych, poprzez metody i techniki pracy, lekcje i cykle lekcji, aż po sposoby weryfikacji nabytych kompetencji). Ważnymi elementami kursu będą nauka modelowania pojęć matematycznych i organizowania pracy uczniów przy rozwiązywaniu problemów matematycznych. Charakterystyczną cechą kursu jest silnie nastawienie na rozwijanie u przyszłych nauczycieli umiejętności rozpoznawania trudności uczniów związanych z uczeniem się matematyki i umiejętności doboru metod pokonywania tych trudności.
Studenci, wykorzystując wiedzę z Matematyki szkolnej oraz bazując na doświadczeniach zdobywanych podczas praktyk, będą dokonywali analizy materiałów dydaktycznych (m.in. zadań, scenariuszy lekcji, sprawdzianów), metod i technik pracy oraz sposobów komunikacji na lekcji, a projektowane w ramach zajęć zadania i lekcje tworzone będą z myślą o klasach, z którymi studenci współpracować będą w szkołach praktyk.
W cyklu 2023L:
• System edukacji w Polsce. Rola podstawy programowej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka zna i rozumie
· cele nauczania matematyki opisane w podstawie programowej,
· związki między różnymi pojęciami i działami matematyki szkolnej, a także z tematami pojawiającymi się na innych przedmiotach,
· proces kształtowania się u uczniów kompetencji matematycznych na danym etapie edukacyjnym oraz w szerszej perspektywie (powiązanie z poprzednim i następnym etapem edukacyjnym),
· różne podejścia do nauczania zagadnień danego obszaru matematyki szkolnej,
· najczęstsze trudności i błędne przekonania uczniów związane z kluczowymi pojęciami i umiejętnościami danego obszaru matematyki szkolnej,
· różne rodzaje zadań edukacyjnych charakterystycznych dla lekcji matematyki oraz źródła, z których może czerpać wiedzę i inspirację do ich planowania,
· sposoby organizacji pracy nad problemem matematycznym, w tym pracy zespołowej,
· strukturę lekcji i cyklu lekcji oraz funkcje jej poszczególnych części,
· metody, strategie i techniki pracy na lekcjach matematyki oraz warunki ich efektywnego wykorzystania,
· sposoby diagnozowania, monitorowania i oceniania uczniów,
· zasady planowania procesu dydaktycznego (m.in. wyznaczania celów edukacyjnych, projektowania zadań, lekcji i cyklu lekcji, dobierania technik i metod pracy, oceniania),
· sposoby dostosowania procesu dydaktycznego do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów.
Umiejętności
Student/ka potrafi:
· zaprojektować lekcję (m.in. wyznaczyć cele i wybrać treści kształcenia, zaplanować sposób rozpoczęcia i zakończenia lekcji, zaprojektować zadania i działania edukacyjne, dobrać metody nauczania oraz sposób monitorowania osiągnięć uczniów),
· zaplanować i przeprowadzić zadania edukacyjne oraz lekcje rozwijające u uczniów:
a. umiejętności algorytmiczne;
b. intuicję matematyczną i wyobraźnię geometryczną;
c. głębokie rozumienie pojęć;
d. umiejętność prowadzenia rozumowań matematycznych;
e. umiejętność argumentowania;
f. umiejętność analizowania i interpretowania informacji;
g. umiejętność tworzenia modeli matematycznych (również dla sytuacji praktycznych),
· dobierać treść i formę zadania edukacyjnego w zależności od założonego celu,
· dostosować treści i metody nauczania do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz pracować ze zróżnicowaną klasą,
· umiejętnie komunikować się z uczniami (tłumaczyć, podawać instrukcję, zadawać pytania, prowadzić dyskusję, wspierać komunikację pomiędzy uczniami),
· przewidywać trudności uczniów oraz wykorzystywać błędy jako okazję do uczenia się,
· monitorować pracę i sposób myślenia uczniów za pomocą różnych metod i planować dalsze działania w oparciu o pozyskaną wiedzę,
· diagnozować umiejętności matematyczne uczniów na podstawie sposobu i efektów ich pracy, wykorzystując zdobytą wiedzę teoretyczną,
· oceniać przebieg procesu uczenia się/nauczania oraz udzielać uczniom informacji zwrotnej,
· wspierać proces dydaktyczny, wykorzystując gotowe i samodzielnie zaprojektowane materiały i pomoce naukowe, a także technologie informacyjne,
· obserwować procesy edukacyjne, poddawać refleksji i wykorzystywać wyniki obserwacji do analizy i oceny własnej pracy dydaktycznej.
Postawy
Student/ka:
· świadomie i odpowiedzialnie podchodzi do planowania procesu uczenia się uczniów, rozwijanie ich kompetencji matematycznych oraz wspieranie ich w rozwoju osobistym i społecznym,
· jest świadomy/a znaczenia współpracy uczniów oraz współpracy nauczyciela z uczniami, rodzicami i innymi nauczycielami w celu tworzenia środowiska sprzyjającego uczeniu się,
· poddaje refleksji i samoocenie swoje działania dydaktyczno-wychowawcze oraz ich efekty,
· czuje potrzebę ciągłego rozwijania swoich kompetencji, diagnozuje własne potrzeby w zakresie doskonalenia zawodowego i planuje własny rozwój,
· współpracuje z innymi osobami (studentami, nauczycielami, wykładowcami) w celu wymiany doświadczeń oraz otrzymania informacji zwrotnej dotyczącej własnej praktyki.
Kryteria oceniania
Odpowiednia frekwencja, określona w „Szczegółowych zasadach studiowania na studiach podyplomowych „Szkoła Edukacji PAWF i UW”.
Wykonanie zadań realizowanych podczas zajęć oraz prac domowych.
Literatura
Marzano R. (2012). Sztuka i teoria skutecznego nauczania. Warszawa: CEO.
Moss C.M, Brookhart S.M. (2014). Cele uczenia się. Jak pomóc uczniom zrozumieć każdą lekcję. Warszawa: ORE.
Watson A., Jones K., Pratt D. (2013). Key Ideas in Teaching Mathematics. Oxford, United Kingdom: Oxford University Press.
Wiggins G., Mc Tighe J. (2006). Understanding by Design. New Jersey, Ohio, USA: Pearson.
W cyklu 2023L:
Black P. i inni (2006). Jak oceniać, aby uczyć. Warszawa: CEO. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: