Polonistyka szkolna III sem 4501-SPSEJ-PS2
Zakres tematyczny kursu:
Analiza tekstu literackiego (zagadnienia z zakresu poetyki, analiza i interpretacja tekstu literackiego)
Analiza tekstu nieliterackiego (zagadnienia z zakresu stylistyki i retoryki)
Kształcenie językowe (zagadnienia związane z gramatyką języka polskiego, funkcjonalna analiza komunikatu językowego)
Historia literatury (najważniejsze zjawiska kulturowe i literackie, interpretacja lektur)
Literatura antyczna i staropolska
Literatura romantyzmu, pozytywizmu i Młodej Polski
Literatura dwudziestolecia międzywojennego, okres wojny i okupacji
Literatura lat 1945-1989 i współczesna
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Postawy
Student/ka:Wiedza
Student/ka:
zna pojęcia opisane w Podstawie programowej przedmiotu język polski
zna kluczowe pojęcia z dziedziny językoznawstwa, literaturoznawstwa i wiedzy o kulturze
zna wskazane w Podstawie programowej lektury
Umiejętności
Student/ka:
dokonuje analizy elementów języka (wyrazów i zdań)
analizuje teksty kultury i formułuje ich interpretacje
wyjaśnia istotę i potrzebę różnych odmian analizy i interpretacji tekstu
wykorzystuje kategorie genologiczne jako narzędzie rozumienia tekstu
podejmuje systematyczną refleksję nad własnymi kompetencjami polonistycznymi
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie zadania.
Literatura
Bartmiński J.: Niebrzegowska-Bartmińska, S. (2012): Tekstologia. Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa.
Bortnowski S. (2005). Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa: Stentor.
Dubisz, S. (red.): Nauka o języku dla polonistów. Warszawa: Książka i Wiedza 1994 i dalsze.
Ilustrowany słownik terminów literackich, Gdańsk: Słowo/obraz/terytoria 2019.
podręczniki szkolne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: