Historia szkolna III sem 4501-SPSEH-HS2
Kurs ma na celu budowanie refleksji studenta na temat własnej wiedzy przedmiotowej dotyczącej konkretnych treści omawianych na lekcjach i historii i wymaganych zgodnie z Podstawą Programową Kształcenia Ogólnego. Poszczególne zadania będą prowadziły do autorefleksji studenta na temat wagi poszczególnych treści, relacji między zapisami w podstawie programowej a treścią podręczników.
Analiza wiadomości wymaganych na wszystkich etapach edukacji dotyczących dziejów w zakresie opisanym w podstawie programowej od pradziejów do świata współczesnego.
II semestr
Starożytność (październik)
Pradzieje i historia starożytnego Wschodu
Świat starożytnych Greków
Rzym i świat śródziemnomorski pod rzymskim panowaniem
Średniowiecze (listopad)
Kształtowanie się średniowiecznej Europy
Rozkwit średniowiecza
Schyłek średniowiecza
nowożytność (XVI-do 1795(89)) (grudzień/styczeń)
Kształtowanie się nowożytnego świata
Rzeczpospolita w XVI stuleciu
Europa i świat w „wieku wiary i rozumu”
Rzeczpospolita w dobie wielkich wojen XVII w
Europa i świat w epoce oświecenia
Rzeczpospolita w XVIII w.
III semestr
XIX wiek (luty/marzec)
Rewolucja francuska i czasy napoleońskie w Europie
Europa i świat w I połowie XIX wieku (do wiosny ludów).
Polacy w okresie powstań narodowych
Świat w lI połowie XIX wieku (od wojny krymskiej)
Ziemie polskie w latach 1864-1914
I wojna światowa i odzyskanie przez Polskę niepodległości
XX wiek (kwiecień/maj)
Świat w dwudziestoleciu międzywojennym
II Rzeczpospolita
II wojna światowa
Ziemie polskie w okresie II wojny światowej.
Świat po II wojnie światowej
Polska po II wojnie światowej
Upadek komunizmu i świat na przełomie XX i XXI wieku
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka:
zna i rozumie miejsce wiedzy przedmiotowej w nauczaniu historii;
zna i stosuje różnorodne źródła pozyskiwania informacji;
zna różnicę między wymaganiami podstawy programowej, wybranych podręczników oraz
wiedzy wymaganej od ucznia na różnego rodzaju egzaminach;
zna i rozumie różnicę między wiedzą na poziomie podstawowym i rozszerzonym na różnych etapach kształcenia.
Umiejętności
Student/ka:
posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych i wychowawczych zadań szkoły;
wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia się w obszarze wiedzy merytorycznej
odpowiednio dostosowanie do poziomu nauczania;
potrafi wykorzystać różne źródła pozyskiwania aktualnych informacji przydatnych dla
ucznia;
analizuje wiedzę własną i wskazuje obszary wymagające modyfikacji;
umie określić różnicę między poszczególnymi podręcznikami w obszarze wymaganej wiedzy w świetle potrzeb ucznia;
wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji historycznych, w tym ze źródeł elektronicznych i mediów.
Postawy
Student/ka:
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego
dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych
kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań dydaktycznych,
aktualizuje wiedzę przedmiotową;
w zakresie pozyskiwania informacji współpracuje z innymi nauczycielami;
ma nawyk korzystania z obiektywnych źródeł informacji naukowej oraz posługiwania się zasadami krytycznego wnioskowania przy rozstrzyganiu praktycznych problemów;
aktywnie aktualizuje wiedzę historyczną.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia kursu jest wykonanie zadań realizowanych w ramach poszczególnych modułów odpowiadających działom treści nauczania.
Zarówno w II, jak w III semestrze studenci będą zobowiązani do opracowania zestawów zadań na lekcje powtórzeniowe do poszczególnych epok (w II semestrze - 3 zestawy, w III semestrze - 2) oraz zestawień porównawczych treści podręczników przeznaczonych do szkoły podstawowej i ponadpodstawowej (z podziałem na poziom podstawowy i rozszerzony). Zestawienia te będą dotyczyć po jednym wybranym temacie z działu.
Literatura
Historia (2018-...), Podręczniki dla szkoły podstawowej, Warszawa: WSiP.
Historia (2018-...), Podręczniki dla szkoły podstawowej, Gdynia: Operon.
Historia (2019-...), Podręczniki. Liceum i technikum. Zakres podstawowy, Warszawa: WSiP.
Historia (2019-...), Podręczniki. Liceum i technikum. Zakres rozszerzony, Warszawa: WSiP.
Historia (2019-...), Podręczniki. Zakres podstawowy, Gdynia: Operon.
Historia (2019-...), Podręczniki. Zakres rozszerzony, Gdynia: Operon.
Podróże w czasie (2018-...), Podręczniki, Gdańsk: GWO.
Poznać przeszłość (2019-...), Podręczniki do historii dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres podstawowy, Warszawa: Nowa Era.
Radziwiłł A., Roszkowski W. (2002), Historia. Podręcznik dla szkół średnich, Warszawa: PWN.
Sochacki W. (2007), Historia dla maturzystów. Repetytorium, Warszawa: Branta.
Ślady czasu (2019-...), Podręczniki dla liceum i technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony, Gdańsk: GWO.
Wczoraj i dziś (2018-...), Podręczniki do historii dla szkoły podstawowej, Warszawa: Nowa Era.
Zrozumieć przeszłość (2019-...), Podręczniki do historii dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres rozszerzony, Warszawa: Nowa Era.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: