Dydaktyka biologii i przyrody II semestr 4501-SPSEB-DBP2
Podczas kursu biologii szkolnej będziemy przerabiać kolejne działy biologii zgodnie z podstawą programową dla biologii rozszerzonej w liceum lub technikum oraz przyrody dla szkoły podstawowej. Przed każdym działem studenci będą mogli przeprowadzić autodiagnozę. Podczas zajęć będziemy powtarzać kluczowe wiadomości dotyczące pojęć, procesów, zależności i terminologii z danego działu, będziemy wskazywać główne idee towarzyszące uczeniu tej części biologii, będziemy definiować i pogłębiać rozumienie przedmiotu. Będziemy ćwiczyć umiejętności rozwiązywania zadań, mikroskopowania, sekcji, odłowu i obserwacji zwierząt, zielnikowania i innych przydatnych umiejętności w prowadzeniu lekcji biologii i przyrody. Studenci będą mieli dostęp do materiałów używanych podczas zajęć, które zostały zaprojektowane w taki sposób, żeby były możliwe do zastosowania również dla ich uczniów w klasach podczas praktyki nauczycielskiej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
zna pojęcia i procesy biologiczne oraz przyrodnicze z zakresu przynajmniej programu
nauczania tych przedmiotów na poziomie II i III etapu edukacyjnego;
zna kluczowe zależności przyczynowo - skutkowe w obserwowanym świecie przyrodniczym w skali mikro i makro;
odwołuje się do procesów ewolucyjnych w interpretacji zależności przyczynowo - skutkowych w świecie ożywionym;
tłumaczy powiązania między treściami omawianymi na zajęciach
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
analizuje związki przyczynowo - skutkowe oraz zależność budowy i funkcji na różnych poziomach złożoności życia;
stosuje wiedzę biologiczną i geograficzną do rozwiązywania problemów przyrodniczych;
dokonuje analizy zadań edukacyjnych pod względem zakresu kluczowych treści i umiejętności biologicznych;
wskazuje efekty zjawisk ewolucyjnych w omawianych treściach
POSTAWY
Student:
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań dydaktycznych.
Rozumie potrzebę pełnienia roli edukacyjnej w społeczeństwie, w zakresie działalności opartej na wiedzy i umiejętnościach z zakresu biologii.
Ma nawyk korzystania z obiektywnych źródeł informacji naukowej oraz posługiwania się zasadami krytycznego wnioskowania przy rozstrzyganiu praktycznych problemów.
Aktywnie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i jej zastosowania praktyczne.
Pogłębia swoje rozumienie biologii poprzez stawianie nowych pytań wynikających z rozwiązanego zadania.\
Podejmuje systematyczną refleksję nad własnymi kompetencjami biologicznymi
Kryteria oceniania
Do zaliczenia drugiego semestru konieczne jest wykonanie 2 wybranych zadań, do których może należeć: przeprowadzenie obserwacji tematycznej na praktykach i zaprezentowanie wniosków, przygotowanie i zaprezentowanie na seminarium sprawdzianu, prezentacji multimedialnej lub miniwykładu z zadanego działu, napisanie minieseju na zadany temat. Wybór zadań jest indywidualny i student dokonuje go w wyniku konsultacji z prowadzącym i za jego zgodą.
Literatura
Urry, L. A., Cain, M. L., Wasserman, S. A., Minorsky, P. V., Orr, R. B. (2020). Campbell Biology. Wielka Brytania: Pearson.
Podstawa programowa z biologii dla Liceum/Technikum, zakres rozszerzony: https://podstawaprogramowa.pl/Liceum-technikum/Biologia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: