Biologia i przyroda w szkole I semestr 4501-SPSEB-BIP1
Podczas kursu biologii szkolnej będziemy przerabiać kolejne działy biologii zgodnie z podstawą programową dla biologii rozszerzonej w liceum lub technikum oraz przyrody dla szkoły podstawowej. Przed każdym działem studenci będą mogli przeprowadzić autodiagnozę. Podczas zajęć będziemy powtarzać kluczowe wiadomości dotyczące pojęć, procesów, zależności i terminologii z danego działu, będziemy wskazywać główne idee towarzyszące uczeniu tej części biologii, będziemy definiować i pogłębiać rozumienie przedmiotu. Będziemy ćwiczyć umiejętności rozwiązywania zadań, mikroskopowania, sekcji, odłowu i obserwacji zwierząt, zielnikowania i innych przydatnych umiejętności w prowadzeniu lekcji biologii i przyrody. Studenci będą mieli dostęp do materiałów używanych podczas zajęć, które zostały zaprojektowane w taki sposób, żeby były możliwe do zastosowania również dla ich uczniów w klasach podczas praktyki nauczycielskiej.
W cyklu 2023L:
W pierwszym trymestrze skupiamy się na kształtowaniu ewolucyjnego spojrzenia na całą biologię. Rozprawiamy się błędnymi przekonaniami na temat ewolucji i pokazujemy jej powiązania z wszystkimi dziedzinami biologii. Następnym krokiem jest wprowadzenie podstaw chemii nieorganicznej i organicznej, koniecznych do rozumienia zjawisk obecnych w przyrodzie. Kończymy semestr na budowie komórki i wprowadzeniu do procesów biochemicznych w niej zachodzących |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
zna pojęcia i procesy biologiczne oraz przyrodnicze z zakresu przynajmniej programu
nauczania tych przedmiotów na poziomie II i III etapu edukacyjnego;
zna kluczowe zależności przyczynowo - skutkowe w obserwowanym świecie przyrodniczym w skali mikro i makro;
odwołuje się do procesów ewolucyjnych w interpretacji zależności przyczynowo - skutkowych w świecie ożywionym;
tłumaczy powiązania między treściami omawianymi na zajęciach
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
analizuje związki przyczynowo - skutkowe oraz zależność budowy i funkcji na różnych poziomach złożoności życia;
stosuje wiedzę biologiczną i geograficzną do rozwiązywania problemów przyrodniczych;
dokonuje analizy zadań edukacyjnych pod względem zakresu kluczowych treści i umiejętności biologicznych;
wskazuje efekty zjawisk ewolucyjnych w omawianych treściach
POSTAWY
Student:
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań dydaktycznych.
Rozumie potrzebę pełnienia roli edukacyjnej w społeczeństwie, w zakresie działalności opartej na wiedzy i umiejętnościach z zakresu biologii.
Ma nawyk korzystania z obiektywnych źródeł informacji naukowej oraz posługiwania się zasadami krytycznego wnioskowania przy rozstrzyganiu praktycznych problemów.
Aktywnie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i jej zastosowania praktyczne.
Pogłębia swoje rozumienie biologii poprzez stawianie nowych pytań wynikających z rozwiązanego zadania.\
Podejmuje systematyczną refleksję nad własnymi kompetencjami biologicznymi
Kryteria oceniania
Na ostatnich zajęciach w pierwszym semestrze studenci zdają test, który stanowi podstawę zaliczenia pierwszego semestru. Test jest uznawany za zaliczony, jeśli student uzyska 60% możliwych do uzyskania punktów na tym teście. Zakres wiedzy obejmuje działy przerobione podczas pierwszego semestru.
Literatura
Urry, L. A., Cain, M. L., Wasserman, S. A., Minorsky, P. V., Orr, R. B. (2020). Campbell Biology. Wielka Brytania: Pearson.
Podstawa programowa z biologii dla Liceum/Technikum, zakres rozszerzony: https://podstawaprogramowa.pl/Liceum-technikum/Biologia
W cyklu 2023L:
Campbell, N. A., Urry, L. A., Cain, M. L., Wasserman, S. A., Minorsky, P., Orr, R. B. (2023). Biologia Campbella. Polska: Dom Wydawniczy REBIS. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: