Warsztaty o przeciwdziałaniu dyskryminacji i przemocy 4501-SPSE-WPD
Zajęcia w formie interaktywnych warsztatów składają się z pięciu bloków tematycznych. Pierwszy blok pozwala poszerzyć swoją wiedzę na temat mechanizmu przemocy rówieśniczej i dyskryminacji w oparciu o klasyczną wiedzę i praktykę ze studiów przypadków z życia szkoły. Na drugich zajęciach osoby uczestniczące poznają, planują i ćwiczą różne sposoby reagowania na przemoc i dyskryminację. Trzecie zajęcia są okazją do pogłębienia refleksji na temat języka edukacji i komunikacji w szkole w kontekście jego dyskryminujących funkcji. Grupa wspólnie poszukuje bardziej równościowych sposobów wypowiadania się. NA czwartych zajęciach studenci i studentki poznają różne podejścia i metody prowadzenia edukacji antydyskryminacyjnej. Finalne zajęcia nakierowane są na praktykę i przećwiczenie wybranych form edukacyjnych do zastosowywania w klasach na różnych poziomach nauczania.
Zakres tematyczny kursu:
1. Tożsamość w kontekście dyskryminacji. Analiza zachowań dyskryminacyjnych. Procedura przeciwdziałania przemocy i dyskryminacji Szkoły Edukacji PAFW i UW.
2. Reagowanie. Omówienie reakcji na dyskryminację. Drabinka interwencji.
3. Język (nie)równościowy. Identyfikowanie nierówności w języku. Język równościowy. Wskazówki praktyczne.
4. Co dalej? Przegląd podręczników edukacji antydyskryminacyjnej. Analiza wybranych metod.
5. Co dalej? Praktyka na wybranych przykładach.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Osoby znają i rozumieją pojęcia związane z przemocą i dyskryminacją, takie jak: koło tożsamości / różnorodności, stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja, piramida nienawiści, agresja, przemoc, bulling, tabela władzy.
Umiejętności:
Osoby mają umiejętność analizowania i różnicowania sytuacji związanych z przemocą i dyskryminacją: rozróżniają przesłanki, nazywają przejawy, widzą zachowania przemocowe i dyskryminujące. Mają gotowość reagowania na przemoc i dyskryminację, znają i potrafią zastosować podstawowe interwencję i przeprowadzić interwencję Metodą Wspólnej Sprawy.
Znają i potrafią dobrać różne metody pracy z grupą nad przeciwdziałaniem dyskryminacji i przemocy.
Kryteria oceniania
Udział w zajęciach
Literatura
Branka Maja, Cieślikowska Dominika (red.), Edukacja Antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski, Stowarzyszenie Willa Decjusza, Kraków 2010 oraz w przygotowaniu wydanie 2 (planowane na wrzesień 2023).
Cieślikowska Dominika, Jakim językiem rozmawiać o uchodźcach? Komentarz do scenariusza lekcji „Rozmawiajmy o uchodźcach w Polsce” cz II, Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa: 2016.
www.ceo.org.pl/pl/migracje/teksty-metodyczne
Cieślikowska Dominika, Kudarewska Anna, Wybrane pojęcia geograficzne w rozumieniu edukacji globalnej, w: Cieślikowska Dominika, Kielak Elżbieta, Kudarewska Anna, Edukacja globalna w podręcznikach do geografii i wiedzy o społeczeństwie. Raport z analizy wybranych podręczników szkolnych pod kątem założeń edukacji globalnej. Wersja uzupełniona, Grupa Zagranica, Warszawa 2016. http://zagranica.org.pl/sites/zagranica.org.pl/files/attachments/Publikacje/EdukacjaGlobalna/gz_raport_analiza-podrecznikow_www.pdf
Gawlicz Katarzyna, Rudnicki Paweł, Starnawski Marcin (red.), Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej:
Warszawa 2015.
Kilanowskia-Męczykowska Sylwia (red.), Pomorska szkoła włączająca uczniów z doświadczeniem migracji – rekomendacje ekspertów, Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku, Gdańsk 2023.
Komendant-Brodowska Agata, Agresja i przemoc szkolna. Raport o stanie badań, Instytut Badań Edukacyjnych Warszawa 2014.
Natasza Kosakowska-Bereżecka, Tomasz Besta, Między grupami - przewodnik po relacjach z ludźmi którzy się od nas różnią, Smak Słowa, Sopot 2017.
Pyżalski Jacek, Przemoc rówieśnicza, Fundacja Szkoła z klasą, Warszawa 2023,Zestaw materiałów interaktywnych dostępnych na www.rozmawiajzklasa.szkolazklasa.org.pl/szkola-dobrostanu/przemoc-rowiesnicza/wiedza/
Oraz pozostałe wątki tematyczne w programie Szkoła dobrostanu FSzK, www.rozmawiajzklasa.szkolazklasa.org.pl/szkola-dobrostanu/
Rigby Ken, Przemoc w szkole, Kraków 2010.
System reagowania i interwencji w sytuacjach agresji i przemocy rówieśniczej w szkole podstawowej nr 204, Praca zbiorowa, strona internetowa www.bajkowa.edu.pl, zakładka bezpieczeństwo/ dostęp internetowy.
Zeszyty antydyskryminacyjne, WCIES, Biuro Edukacji M. ST. Warszawy, Projekt SZKOŁA PRZYJAZNA PRAWOM CZŁOWIEKA https://um.warszawa.pl/waw/wcies/zeszyty-antydyskryminacyjne2 w tym przede wszystkim:
Izabela Podsiadło-Dacewicz (red.) Jak radzić sobie z przemocą
i dyskryminacją w szkole? Inspirator dla Nauczycielek i Nauczycieli, Warszawa 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: