Tutorial 4501-SPSE-TUT
Tutor/ka Szkoły Edukacji wspiera studenta/studentkę w ich rozwoju, w określeniu i realizacji ich planów. Jest gwarantem głębokiej indywidualizacji kształcenia. Pomaga odkrywać mocne strony i talenty, budować właściwą samoocenę ich nauczycielskiego doświadczenia. Wskazuje sposoby obserwacji i refleksji nad warsztatem pracy nauczyciela oraz wspiera studentów w ewaluacji ich działań. Wspiera studenta na początku jego studiów, umożliwiając mu głębsze osadzenie w nowej rzeczywistości i wzmacniając jego poczucie przynależności. Służy pomocą w zrozumieniu procedur, standardów, oczekiwań.
Podstawowym zadaniem tutora/tutorki jest prowadzenie indywidualnego tutorialu, opartego na praktyce i doświadczeniu. Tutorialem określamy szereg działań, których podmiotem jest każdy ze studentów Szkoły Edukacji. W jego ramach student/ka otrzymuje wsparcie w kształtowaniu swojego nauczycielskiego doświadczenia, zarówno w perspektywie ogólnej, wychowawczej, jak i dydaktyki szczegółowej. Na spotkaniach wspiera go/ją w projektowaniu działań, związanych z pracą w szkole, a także obszarów rozwoju. Istotne jest, aby student/ka budował/a swoją niezależność oraz poczucie sprawstwa, ćwiczył/a się w konsekwencji oraz wzmacniał/a i utrwalał/a rozwijane kompetencje.
We współpracy istotnym punktem odniesienia jest doświadczenie i wiedza, wzbogacane dzięki udziałowi studenta/tki w praktykach szkolnych oraz zajęciach SE. W trakcie trwania praktyk szkolnych tutor/ka obserwuje lekcje prowadzone przez studentów lub ich fragmenty, omawiają je wspólnie i na podstawie wniosków planują dalsze działania. W ten sposób pracują także nad analizą nagrań, przyniesionych przez studenta/tkę i pokazujących jego praktykę. W czasie każdego semestru praktyk (zarówno w szkole podstawowej jak i ponadpodstawowej) mają miejsce dwa spotkania trójstronne, w których oprócz studenta/tki i tutora/rki uczestniczy także mentor/ka, współpracujący ze studentem w czasie trwania jego praktyk. Spotkania tego rodzaju wspierają samoocenę podopiecznego/nej.
Wprowadzenie studenta/tki w zasady tutorialu, umożliwienie mu/jej doświadczenia takiej formy współpracy i wsparcia umożliwia w przyszłości wykorzystywanie tej wiedzy w pracy z uczniami lub innymi dorosłymi uczącymi się (na przykład podopiecznym stażu). Podczas zajęć tutor/ka nie tylko wykorzystuje różne techniki pracy, ale także omawia na bieżąco z podopiecznym efekty stosowania tych technik i narzędzi. Dzięki temu student/ka buduje swój tutorski warsztat.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student:
· zna zasady prowadzenia tutorialu oraz wie, na czym polega praca tutora,
· zna zasady planowania i monitorowania zmiany we własnym warsztacie pracy,
· wie, w jaki sposób wykorzystywać narzędzia rozwoju, wykorzystywane w coachingu i tutoringu,
· zna narzędzia planowania swojego rozwoju zawodowego,
· wie, czym jest program wewnętrzny nauczyciela oraz jak można pracować nad jego dekonstrukcją.
Umiejętności
Student:
· potrafi dokonać oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych),
· potrafi określać cele rozwoju zawodowego w oparciu o autoewaluację nauczycielskiego warsztatu pracy oraz wybrane standardy rozwoju,
· potrafi dokonywać obserwacji i analizy sytuacji i zdarzeń pedagogicznych,
· potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną,
· potrafi wspierać w rozwoju innego dorosłego lub ucznia.
Postawy
Student:
· rozumie istotę tutoringu, wyrażającą się w nauczaniu krytycznego myślenia oraz postawy aporetycznej, gwarantowaniu wolności
i szacunku wobec podopiecznego,
· rozumie potrzebę stosowania różnorodnych narzędzi autoewaluacji w pracy nauczycielskiej, w tym pracy z nagraniami lekcji
· rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie,
· stosuje się do zasad etyki zawodu nauczycielskiego,
· charakteryzuje się wrażliwością etyczną, otwartością, refleksyjnością oraz poczuciem odpowiedzialności,
· jest gotowy/a do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela,
· jest świadom/a, jaką rolę odgrywa w pracy i rozwoju nauczyciela współpraca z innym nauczycielem,
· cechuje się odwagą w określaniu obszarów rozwoju, wykraczając poza strefę komfortu i właściwie diagnozując strefę najbliższego rozwoju.
Kryteria oceniania
Udział w spotkaniach i terminowa realizacja zadań
Literatura
Boreen J., Johnson M. K., Niday D., Potts J. (2009). Mentoring Beginning Teachers, second edition: Guiding, Reflecting, Coaching. Portsmouth: Stenhouse Publishers.
Czekierda P., Fingas B., Szala M. (red.) (2016). Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków. Warszawa: Wolters Kluwer.
Kołodziejek I., Empatyczny dialog ze studentem. O roli tutorialu w kształceniu przyszłych nauczycieli, w: Gis A., Koc K., Kwiatkowska-Ratajczak M., Wobalis M. (red.), Lekcje polskiego. Praktyki edukacyjne wobec niepokoju XXI wieku, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 529-536
Wprowadzenie do coachingu, Prowadzenie procesu coachingowego. Materiały szkoleniowe przygotowane przez Szkołę Liderów dla uczestników i uczestniczek warsztatów coachingowych w ramach projektu Przywództwo i zarządzanie w oświacie. Warszawa: ORE.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: