Praktyki pedagogiczno-psychologiczne 4501-SPSE-PRAPP
Stała i otwarta komunikacja jest podstawą udanych praktyk. Współpraca z mentorem, obserwowanie uczniów oraz innych studentów, wymiana pomysłów, podejmowanie pierwszych prób oraz prowadzenie części lekcji i ich całości, wprowadzanie do nauczycielskiego warsztatu pracy coraz to nowych rozwiązań może być pozytywnym doświadczeniem tylko dzięki poczuciu wsparcia oraz otwartego dialogu. To gwarancja dobrej współpracy między studentem/tką a mentorką/em. Największym sukcesem praktyk jest nie tylko dobre przygotowanie do zawodu, ale przede wszystkim świadomość bycia uczestnikiem wspólnoty uczących się nauczycieli.
Praktyki na danym etapie edukacyjnym (szkoła podstawowa bądź ponadpodstawowa) składają się z praktyk psychologiczno – pedagogicznych oraz praktyk dydaktycznych. Zadania wynikające z obu typów praktyk realizowane są w całym okresie praktyk. W każdym tygodniu trwa cztery dni - od poniedziałku do czwartku, od godziny 8.00 do około 13.00 (indywidualny plan praktyk jest ustalany z mentorką/em). W każdym tygodniu student/ka musi odbyć minimum 12 godzin praktyk, z czego część godzin w liczbie określonej przez prowadzącą przedmiot jest zaliczana do godzin pracy własnej przeznaczonych na przygotowanie lekcji. Łącznie w szkole podstawowej i ponadpodstawowej należy zrealizować 156 h praktyk.
Praktyka pedagogiczno- psychologiczna. Uczestnik/czka praktyk:
1. prowadzi różnego rodzaju obserwacje, związane z realizacją zadań z poszczególnych przedmiotów.
2. wykorzystuje po raz pierwszy różne procedury obserwacji i analizy, takie jak: obserwacja wybranych uczniów, różne rodzaje arkuszy obserwacji, technika „cień”;
3. zapoznaje się z programem wychowawczym szkoły i obserwuje jego wdrażanie w różnych sytuacjach szkolnych;
4. prowadzi mini-wywiady z pracownikami szkolnymi oraz pedagogiem lub psychologiem szkolnym, także z uczniami;
5. poznaje różnego rodzaju programy, w które zaangażowana jest szkoła, uczniowie i nauczyciele;
6. uczestniczy w spotkaniach z rodzicami i omawia zasady współpracy między rodzicami, wychowawcami, nauczycielami przedmiotowymi oraz szkołą;
7. analizuje szkolną dokumentację. Poznaje najważniejsze dokumenty regulujące pracę szkoły, w tym jej koncepcję, uczy się pracy z dziennikiem klasowym lub internetową jego wersją.
W cyklu 2023L:
Praktyki, odbywane pod opieką mentorów ze Szkół Praktyk stale współpracujących z SE, są fundamentem całorocznego przygotowania do pracy nauczyciela. Ich przebieg wiąże się z nabywaniem umiejętności i wiedzy, określonych w standardach kształcenia nauczycieli. Zadania, które w ich trakcie realizuje student/ka, mają pomóc w przyszłości Stała i otwarta komunikacja jest podstawą udanych praktyk. Współpraca z mentorem, obserwowanie uczniów oraz innych studentów, wymiana sprawdzonych pomysłów, podejmowanie pierwszych prób oraz prowadzenie części lekcji i ich całości, wprowadzanie do nauczycielskiego warsztatu pracy coraz to nowych rozwiązań może być pozytywnym doświadczeniem tylko dzięki poczuciu wsparcia oraz otwartego dialogu. To gwarancja dobrej współpracy między studentem/tką a mentorką/em. Największym sukcesem praktyk jest nie tylko dobre przygotowanie do zawodu, ale przede wszystkim świadomość bycia uczestnikiem wspólnoty uczących się nauczycieli. Praktyka dydaktyczna. Uczestnik/czka praktyk: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student/ka:
zna specyfikę szkoły podstawowej, w odniesieniu do dydaktyki i aspektów wychowawczych,
zna zasady prowadzenia dokumentacji szkolnej.
UMIEJĘTNOŚCI:
Student/ka:
prowadzi obserwacje działań dydaktycznych podejmowanych w różnych sytuacjach dydaktycznych i wychowawczych,
dokonuje ewaluacji działań dydaktycznych (własnych i obserwowanych),
dokonuje modyfikacji własnego sposobu nauczania,
projektuje użyteczne materiały dydaktyczne.
POSTAWY:
Student/ka:
jest świadomy/a funkcji autorefleksji i ewaluacji w planowaniu własnej pracy.
Kryteria oceniania
Zasady zaliczenia
Warunkiem zaliczenia kursu praktyki w szkole podstawowej jest:
1) udział w praktykach w wymiarze godzinowym określonym w sylabusie przedmiotu.
2) wykonanie zadań związanych z danym etapem praktyk.
3) pozytywna opinia dotycząca realizacji „Nauczycielskich Standardów Rozwoju”, określonych przez SE, wystawiona przez mentora (opiekuna praktyk) i tutora.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: