Praktyki dydaktyczne w szkole podstawowej 4501-SPSE-PRADP
Praktyki na danym etapie edukacyjnym (szkoła podstawowa bądź ponadpodstawowa) składają się z praktyk psychologiczno – pedagogicznych oraz praktyk dydaktycznych. Zadania wynikające z obu typów praktyk realizowane są w całym okresie praktyk. W każdym tygodniu trwa cztery dni - od poniedziałku do czwartku, od godziny 8.00 do około 13.00 (indywidualny plan praktyk jest ustalany z mentorką/em). W każdym tygodniu student/ka musi odbyć minimum 12 godzin praktyk, z czego część godzin w liczbie określonej przez prowadzącą przedmiot jest zaliczana do godzin pracy własnej przeznaczonych na przygotowanie lekcji. Łącznie w szkole podstawowej należy zrealizować 156 h praktyk.
Praktyka dydaktyczna. Uczestnik/czka praktyk:
1) zapoznaje się ze specyfiką szkoły, w szczególności poznaje realizowane przez nią zadania dydaktyczne, sposoby funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji;
2) obserwuje (z zastosowaniem różnych strategii i narzędzi):
a) działania dydaktyczne i wychowawcze mentora/ko (opiekuna/ki praktyk), stosowane przez niego/nią metod i form pracy oraz aktywności uczniów;
b) interakcje i sposoby komunikacji między różnymi podmiotami życia szkolnego; ich prawidłowości i zakłóceń;
c) sposoby:
• angażowania i dyscyplinowania uczniów,
• oceniania uczniów,
• dopasowywania zadań i działań do potrzeb uczniów.
d) dynamikę i klimat społeczny klasy, role pełnione przez uczniów, zachowania i postaw uczniów,
e) organizację przestrzeni w klasie, sposób jej zagospodarowania,
f) sposoby prowadzenia i dynamikę zebrań śródsemestralnych z rodzicami;
3) współdziała z mentorem/ką (opiekunem/ką praktyk) w:
a) omawianiu samodzielnie (przy wsparciu tutora) zaplanowanych lekcji i sposobu ich realizacji,
b) organizowaniu i monitorowaniu pracy w grupach,
c) przygotowywaniu pomocy dydaktycznych,
d) monitorowaniu i ocenianiu uczniów z uwzględnieniem ich szczególnych potrzeb,
e) podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
f) organizowaniu przestrzeni klasy,
g) podejmowaniu działań w zakresie projektowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
4) pełnieni rolę nauczyciela, w szczególności:
a) planuje lekcje (zajęcia) oraz ich prowadzenie,
b) adekwatnie w odniesieniu do sytuacji komunikuje się,
c) diagnozuje poziom wiedzy i umiejętności uczniów,
d) podejmuje indywidualną pracę dydaktyczną z uczniami,
e) podejmuje działania wychowawcze w toku pracy dydaktycznej, organizacji i prowadzenia zajęć wychowawczych,
5) dokonuje ewaluacji swoich działań i wprowadza modyfikacje w oparciu o wnioski, wspiera w ewaluacji działań drugiego studenta/drugiej studentki;
6) prowadzi dokumentację praktyki (portfolio).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student/ka:
zna specyfikę szkoły podstawowej, w odniesieniu do dydaktyki i aspektów wychowawczych,
zna zasady prowadzenia dokumentacji szkolnej.
UMIEJĘTNOŚCI:
Student/ka:
prowadzi obserwacje działań dydaktycznych podejmowanych w różnych sytuacjach dydaktycznych i wychowawczych,
dokonuje ewaluacji działań dydaktycznych (własnych i obserwowanych),
dokonuje modyfikacji własnego sposobu nauczania,
projektuje użyteczne materiały dydaktyczne.
POSTAWY:
Student/ka:
jest świadomy/a funkcji autorefleksji i ewaluacji w planowaniu własnej pracy.
Kryteria oceniania
Zasady zaliczenia
Warunkiem zaliczenia kursu praktyki w szkole podstawowej jest:
1) udział w praktykach w wymiarze godzinowym określonym w sylabusie przedmiotu.
2) wykonanie zadań związanych z danym etapem praktyk.
3) pozytywna opinia dotycząca realizacji „Nauczycielskich Standardów Rozwoju”, określonych przez SE, wystawiona przez mentora (opiekuna praktyk) i tutora.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: