Klimat uczenia się II semestr 4501-SPSE-KUS1
Kurs służy osiągnięciu przez studentów pogłębionej świadomości tego, czym jest rola wychowawcza nauczyciel/ki i jakie dylematy i wybory się z nią wiążą, oraz zdobyciu przez nich praktycznych umiejętności, które pozwolą im wychowywać zarówno implicite (czyli w toku „zwykłego” nauczania) jak i explicite (a zatem poprzez świadome konstruowanie sytuacji wychowawczych, realizowanych samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami, rodzicami i specjalistami spoza szkoły.) W trakcie zajęć studenci/ki nauczą się, czym są dobre relacje z uczniami i jak je budować? Jak motywować do nauki? Jak wspierać uczniów w rozwijaniu społecznych postaw i jak korygować niepożądane zachowania? W jaki sposób pomagać uczniom rozwiązywać konflikty? Jak przeciwdziałać przemocy i jak reagować, gdy ma miejsce?
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka:
● rozumie, jak klimat klasy wpływa na proces uczenia się;
● zna podstawowe pojęcia dotyczące funkcjonowania klasy jako grupy (struktura klasy, role grupowe, normy, cechy grupy formalnej i nieformalnej);
● rozumie wpływ klasowych rytuałów na tworzenie wspólnoty, budowanie poczucia bezpieczeństwa i organizowanie pracy;
● wie, jak wykorzystać kontrakt do zmiany zachowań uczniów;
● rozumie, że sposób interweniowania wpłynie na jego relacje z uczniami;
● wie, do jakich działań jest zobligowana szkoła w odniesieniu do ucznia z tak zwanymi specjalnymi potrzebami (IPET itd);
● rozumie specyfikę pracy wychowawczej z uczniami z SPE;
● wie, co to jest sprawiedliwość naprawcza; czemu i komu służy;
● zna przepisy związane z ocenianiem zachowania;
Umiejętności
Student/ka:
● potrafi obserwować klasę;
● umie analizować rytuały zaobserwowane w szkole praktyk;
● wprowadza wybrany rytuał w czasie prowadzonych przez siebie lekcji w szkole praktyk;
● potrafi spisać i wprowadzić kontrakt;
● w pracy z kontraktem wykorzystuje wiedzę na temat konsekwencji i przywilejów;
● dostrzega sytuacje wymagające interwencji;
● stosuje różne techniki reagowania na zaburzenia dyscypliny podczas lekcji;
● w sytuacji naruszenia zasad konstruktywnie/adekwatnie odwołuje się do sporządzonego kontraktu;
● dostrzega sytuacje wymagające interwencji;
● potrafi sformułować komunikat typu STOP;
● planuje dalsze działania po interwencji;
● potrafi analizować zachowania uczniów i wyciągać z tej analizy wnioski, mające zastosowanie praktyczne w pracy z uczniami;
● tworzy listę dobrych praktyk związanych z ocenianiem zachowania;
Postawy
Student/ka zmierza do tego, aby stać się:
● osobą rozumiejącą ziuansowaną szkolną rzeczywistość, dostrzegającą złożoność wychowawczych problemów;
● osobą rozumiejącą, jakie efekty wychowawcze niosą strategie i metody pedagogiczne i dydaktyczne, których używa;
● osobą kierującą się w swoich wychowawczych wyborach pogłębioną refleksją, budowaną na rzetelnej wiedzy;
● osobą modelującą zachowania i postawy, które chce rozwijać u swoich uczniów;
● osobą wrażliwą na wpływ wydarzeń (w tym trudnych) z życia osobistego (domowego i szkolnego) ucznia / uczennicy na jego / jej rozwój i uczenie się
Kryteria oceniania
Zadanie zaliczeniowe na ocenę
Literatura
Alter P., Haydon T., 2017, Characteristics of Effective Classroom Rules: A Review of the Literature. Teacher Education and Special Education, w : The Journal of the Teacher Education Division of the Council for Exceptional Children, 40(2), https://doi.org/10.1177/0888406417700962; data dostępu 27.07.2023
Brzezińska A. I., Appelt K., Ziółkowska B., 2016, Psychologia rozwoju człowieka, Spot: GWP.
Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M. (red.), Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty, t. I. Gdańsk: GWP
Dweck C., 2017, Nowa psychologia sukcesu, Warszawa: Wydawnictwo Muza.
Green R. W., 2014, Trudne emocje u dzieci. Jak wspólnie rozwiązywać problemy w domu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo Edgar.
Hattie J., 2015, Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej
Hulac, D. M., & Briesch, A. M., 2017, Evidence-based strategies for effective classroom management. New York and London: Guilford Press.
Kipp K., Schaffer D. R., 2015, Psychologia rozwojowa. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Kołakowski A., Pisula A., 2011, Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Gdańsk: GWP.
Korpershoek H., Harms T., de Boer H. i in., 2016, A Meta-Analysis of the Effects of Classroom Management Strategies and Classroom Management Programs on Students’ Academic, Behavioral, Emotional, and Motivational Outcomes, w: Review of Educational Research 86(3), s. 643-680.
Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) 2021, Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN
Liberska H, Trempała J. (red.), 2020, Psychologia wychowania. Wybrane problemy. Warszawa: PWN
Marzano R. J., Gaddy B. B., Foseid M. C., Foseid M. P., Marzano J. S., 2005, A Handbook for Classroom Management that Works. Aleksandria, Virginia: ASCD.
Marzano R. J., Marzano J. S., 2003, The key to classroom management, w: Educational leadership: journal of the Department of Supervision and Curriculum Development, N.E.A, 61(1), s. 6-13.
Moir T., 2023, How to Create Autonomous LearnersTeaching Metacognitive, Self-regulatory and Study Skills – a Practitioner’s Guide. New York and Oxon: Routledge.
Nolting H-P., 2008, Jak zachować porządek w klasie? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Pyżalski J., 2007, Dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rogers B., 2006, Trudna klasa: opanować, wychować, nauczyć... Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.
Sabornie E. J., Espelage D. L. (red.), 2023, Handbook of Classroom Management. Third edition. New York and London: Routledge.
Schaffer H. R., 2010, Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Scrivener J, 2013, Classroom Management Techniques (Cambridge Handbooks for Language Teachers). Cambridge University Press.
Trempała J. (red.), 2020, Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN
Tripp D., 1996, Zdarzenia krytyczne w nauczaniu, Warszawa: WSiP
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: