Jak się uczymy? III semestr 4501-SPSE-JSU2
Na zajęciach poznamy zasady skutecznej edukacji oraz podstawowe metody kształtowania zachowania. Zastanowimy się, jak zastosować poznaną wiedzę i wynikające z niej narzędzia w pracy nauczycielskiej. Prezentowane na kursie informacje o procesie uczenia, nauczania oraz kształtowania zachowania będą poparte obrazującymi omawiane zjawiska koncepcjami, badaniami oraz przykładami praktycznymi. Wspólnie spróbujemy połączyć gromadzoną wiedzę z narzędziami i pomysłami wypracowanymi w trakcie spotkań. Realizowane tematy dotyczyć będą zagadnień związanych z metodami i narzędziami kształtowania zachowania. Skupimy się na umiejętnościach związanych z obserwacją zachowania i doborem adekwatnych metod wspierających proces uczenia się w różnych obszarach kompetencji. Kurs ma pomóc studentom myśleć o nauczaniu w kategoriach świadomego projektowania procesu, aby zmaksymalizować jego efektywność i atrakcyjność dla uczniów.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Studentka/Student wie czym jest podejście behawioralne i zna podstawowe pojęcia charakterystyczne dla tego nurtu.
Studentka/Student rozumie wady i zalety, możliwości oraz ograniczenia związane ze stosowaniem behawioralnych metod kształtowania zachowania.
Studentka/Student wie czym jest motywacja i jakie narzędzia oraz w jaki sposób wpływają na jej poziom.
Studentka/Student rozumie definicje, zasady działania oraz schematy stosowania narzędzi opartych o podejście behawioralne.
Studentka/Student zna podstawowe schematy wynikające ze stosowanej analizy zachowania.
Studentka/Student wie czym jest strefa najbliższego rozwoju, zna praktyczne możliwości zastosowania tego pojęcia.
Studentka/Student wie jak zastosować podstawową wiedze psychologiczna w procesie planowania zajęć dydaktycznych.
Umiejętności:
Studentka/Student potrafi zdefiniować czym jest zachowanie oraz odróżnić je od innych danych gromadzonych w trakcie obserwacji ucznia.
Studentka/Student potrafi określić strefę najbliższego rozwoju dla obserwowanego ucznia oraz zaproponować cele niezbędne do efektywnego kształtowania pożądanego zachowania.
Studentka/Student potrafi skutecznie dostrzegać pożądane zachowania, reagować na nie w sposób który zwiększa prawdopodobieństwo ich pojawienia się.
Studentka/Student umie skonstruować podstawowy system motywacyjny.
Studentka/Student potrafi rozpoznawać zachowania niepożądane i stosować adekwatne narzędzia oddziaływania.
Studentka/Student potrafią ocenić różne pomysły dydaktyczne, z jakimi się spotykają, pod kątem ich efektywności i dopasowania do środowiska w którym mają być stosowane.
Studentka/Student stosuje podstawową wiedzę psychologiczną z zakresu funkcjonowania człowieka do planowania podstawowych oddziaływań opartych na systemach behawioralnych.
Studentka/Student potrafi pracować w zespole i zespołowo projektować zadania związane z planowaniem oraz realizacją zadań uwzgledniających wiedzę zdobywaną na kursie.
Studentka/Student potrafi konstruktywnie reagować na informacje zwrotne dotyczące planowanych oraz realizowanych pomysłów, oddziaływań.
Postawy:
Studentka/Student rozumie znaczenie współczesnej wiedzy psychologicznej w pracy nauczyciela.
Studentka/Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności i potrafi konstruktywnie reagować na informacje zwrotne.
Studentka/Student wykorzystuje współpracę w grupie do poszerzania swojej perspektywy w obrębie analizowanych zadań i problemów. Wykorzystuje tę wiedzę do skutecznego planowania oddziaływań w klasie z uwzględnieniem podstawowych mechanizmów psychologicznych.
Studentka/Student potrafi przyjmować odpowiedzialność za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje, prowadzone działania oraz ich skutki.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie wykonania zadania pisemnego (analiza przypadku) w oparciu o materiał przygotowany przez studentkę/ studenta.
Literatura
Brophy, J. (2002). Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: PWN.
Faber, A., Mazlish, E. (2013). Jak mówić żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły. Warszawa: Media Rodzina.
Kołakowski, A., Pisula, A. (2020). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP.
Mijakoska- Siemion, A. (2018). Wychowanie bez nagród i kar? By mądrze chwalić, musisz zaangażować się w relacje. Pobrane z:
https://www.wysokieobcasy.pl/Instytut/7,163391,24165474,chwalenie-podcina-skrzydla-i- podkopuje-poczucie-wlasnej-wartosci.html
Snyder, C.R., Ritschel, L.A., Rand, K.L., Berg, C.J. (2006). Balancing psychological assessments: including strengths and hope in client reports. Journal of Clinical Psychology, 62(1), 33-46.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: