Edukacja alternatywna 4501-SPSE-EA
Podczas kursu (Szkoły Zimowej) studenci poznają inne modele organizacji procesu kształcenia oraz wypracowują propozycje zastosowania elementów z tych poznanych form szkolnictwa w tradycyjnym modelu kształcenia. Zajęcia realizowane są w formie wizyt studyjnych w trzech szkołach pracujących wg alternatywnych wobec tradycyjnych form kształcenia, jak na przykład szkoły pracujące metodą Montessori, waldorfskie, oparte na idei Leśnego Przedszkola, stosujące modele tutoringu. Celem wizyt jest:
• obserwacja zajęć w szkołach alternatywnych,
• omówienie sposobu pracy w tych szkołach,
• analiza możliwości wykorzystania elementów stosowanych w szkołach alternatywnych w pracy w szkołach tradycyjnych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
zna i rozumie alternatywne wobec tradycyjnych formy edukacji,
UMIEJĘTNOŚCI:
potrafi analizować alternatywne metody pracy,
potrafi konstruować wnioski z obserwacji oraz na ich bazie proponować możliwe zmiany w swojej dotychczasowej praktyce.
POSTAWY:
rozumie, że istnieje możliwość organizacji systemu kształcenia na wiele różnych sposobów,
jest gotowa/y do analizy obserwowanych form pracy oraz wyciągania wniosków odnośnie swojej własnej praktyki.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia kursu jest obecność na zajęciach.
Literatura
Kupisiewicz, Cz. (2012). Z dziejów teorii i praktyki wychowania. Impuls, Kraków.
M.Rawsoni T.Richter (red.) (2011). Waldorfski program nauczania Cele i zadania edukacyjne oraz treści nauczania, Impuls, Kraków.
S. Guz, (2016). Edukacja w systemie Marii Montessori Tom 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: