MA Seminar: American Political Culture and Institutions (Seminarium magisterskie: Amerykańska kultura polityczna i instytucje demokracji) 4219-ZS120-AM
Seminarium przeznaczone jest dla studentów zainteresowanych przede wszystkim szeroko rozumianą „polityką wewnętrzna” w USA, choć zapraszam również tych pragnących pisać o polityce zagranicznej i antropologii polityki.
Oto obszary moich zainteresowań:
1. Instytucje amerykańskiej demokracji: Kongres, prezydentura, sąd Najwyższy
2. Proces tworzenia polityki w Waszyngtonie
3. Zachowania polityczne obywateli: wybory, lobbing, ruchy społeczne, partie polityczne
4. Kultura polityczna; wartości, opinie, orientacje obywateli; symbole, rytuały, mity polityczne, bohaterowie publicznej wyobraźni
5. Marketing polityczny i komunikacja polityczna: reklamy wyborcze, debaty, retoryka polityczna
6. Przywództwo polityczne: prezydenci, przywódcy ruchów społecznych
7. Psychologia polityki: styl przywództwa, charakter narodowy
8. Ideologie: liberalizm, populizm, konserwatyzm, amerykański nacjonalizm,
9. Polityka zagraniczna: decyzje w polityce zagranicznej, retoryka i ideologie i doktryny, rola USA w świecie, soft power
Rodzaj przedmiotu
seminaria magisterskie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
1. WIEDZA:
- znajomość koncepcji o teorii w wybranej dziedzinie;
- poznają metody badań jakościowych;
- nauczą się czytać teksty naukowe z dziedziny politologii;
- rozumieją znaczenie nauki we współczesnym świecie;
- mają pogłębioną wiedzę na temat współzależności kultury i polityki;
- znają zaawansowaną terminologię w dziedzinie swoich badań, rozpoznają złożone relacje między zjawiskami politycznymi i społecznymi;
2. UMIEJĘTNOŚCI:
- odczytywanie wyników badań jakościowych;
- zadawać pytania naukowe, rozumieć sposób w jaki nauka może pomóc zrozumieć rzeczywistość;
- budować projekt badawczy i wyszukiwać materiały źródłowe i opracowania;
- potrafią interpretować teksty naukowe i zajmować krytyczny wobec nich stosunek;
- formułują własne hipotezy badawcze;
- przygotowują pisemne i ustne raporty z badań;
- piszą dłuższe teksty naukowe;
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- potrafią samodzielnie wyznaczyć zadania do wykonania i dostosować do nich działania;
- przygotowują projekty z wykorzystaniem poprzednio zdobytej wiedzy co pokazuje, że uczenie jest procesem ciągłym;
- popularyzują wiedzę występując publicznie z wynikami badań;
- sprawnie posługują się językiem angielskim dla przekazania zaawansowanych treści naukowych.
Kryteria oceniania
Podstawą oceny jest wywiązanie się z zaplanowanych zadań badawczych i pisarskich uzgodnionych z promotorem. Zakładając, że praca ma trzy rozdziały oto typowy rozkład pracy: na koniec pierwszej części (do połowy grudnia) - konspekt ze wstępną bibliografią, rozwinięta bibliografia na koniec stycznia; na koniec lutego pierwszy rozdział; w połowie kwietnia drugi rozdział; na koniec maja trzeci rozdział, a dla tych którzy chcą się bronić we wrześniu to terminem zakończenia pracy jest koniec czerwca. Nie przewidujemy kontynuowania pracy przez wakacje poza sytuacjami losowymi)
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Różne teksty poświęcone metodologii w naukach społecznych.
przede wszystkim:
Wayne Booth, Gregory Colomb, Joseph Williams, The Craft of Research
James Lester, James Lester jr Writing Research Papers - A Complete Guide
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: