BA Seminar: American Literature in the Times of Crisis 4219-ZS034
Niniejsze seminarium licencjackie jest poświęcone analizie sposobów, w jakie literatura północnoamerykańska odpowiada na kryzysy w różnych okresach historycznych, z naciskiem na 20. i 21.wiek. Podczas seminarium studentki i studenci badają sposoby reprezentacji wojny, pandemii, kryzysu klimatycznego, niesprawiedliwości społecznej i rasowej czy kryzysu migracyjnego. Podkreślając rolę krytyki kulturowej i innowacji w tekstach literackich, przyglądamy się następującym zagadnieniom:
- Jakie funkcje estetyczne, kulturowe i polityczne pełni literatura w czasie kryzysów?
- Jak wyglądają związki między kryzysem, zmianą społeczno-kulturową a eksperymentem literackim?
- Czym różnią się sposoby, w jakie fikcja, poezja, formy dokumentalne czy powieść graficzna odpowiadają na kryzysy i przełomowe wydarzenia historyczne?
- Jakie nowe strategie tekstualne wyłaniają się w odpowiedzi na kryzys?
Są to zajęcia, które łączą teorię i praktykę, a ich nadrzędnym celem jest rozwinięcie umiejętności niezbędnych do napisania pracy licencjackiej z dobrze uzasadnioną tezą. Studenci i studentki rozwijają umiejętności krytycznego i interdyscyplinarnego myślenia, wzbogacają swój warsztat badawczy i ćwiczą prowadzenie spójnej argumentacji.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
- zna główne trendy i wytwory piśmiennictwa amerykańskiego, zasadnicze zręby kultury amerykańskiej będące nieodłącznym elementem badań kultury USA, a także podstawy teoretyczne i metodologiczne literaturoznawstwa
- rozumie znaczenie literatury amerykańskiej w szerszym kontekście historycznym i
społeczno-kulturowym
- zna podstawowe zasady i pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, przede wszystkim dotyczące plagiatu i etyki akademickiej
UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi interpretować dzieła literatury amerykańskiej w kontekście szeroko pojętej kultury amerykańskiej
- potrafi wykorzystać w swojej pracy materiały źródłowe i dokonywać krytycznej analizy tekstów literackich i tekstów kultury
- potrafi formułować i rozwijać tezę oraz prowadzić spójną argumentację
- potrafi przeanalizować i efektywnie wdrożyć feedback zarówno od prowadzącej, jak i
współuczestników zajęć
- potrafi zredagować własny tekst w oparciu o komentarze
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- jest gotów wykorzystywać zdobytą, interdyscyplinarną wiedzę o literaturze amerykańskiej celem formułowania własnych opinii
- jest gotów krytycznie odbierać treści dotyczące literatury amerykańskiej przekazywane przez media i inne środowiska
Kryteria oceniania
Aby otrzymać zaliczenie studenci i studentki muszą aktywnie uczestniczyć w zajęciach, zaprezentować wyniki swoich badań podczas zajęć oraz złożyć wszystkie rozdziały i inne części pracy, a także ich poprawione wersje zgodnie z ustalonym harmonogramem.
Literatura
Lista lektur zostanie opracowana w oparciu o zainteresowania badawcze uczestników i uczestniczek seminarium.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: