Proseminar: Twentieth-Century American Literature: Critical Approaches (Proseminarium: Amerykańska literatura XX wieku: Podejścia krytyczne) 4219-ZP049
Głównym celem tego proseminarium jest zidentyfikowanie interesujących tematów i podejść, które mogą posłużyć jako podstawa do opracowania koncepcji oraz metodologii planowanych prac licencjackich. Zajęcia rozpoczną się od analizy wybranych tekstów literatury amerykańskiej XX wieku, które mają inspirować do formułowania nowych pytań badawczych, a w konsekwencji – do wybrania klarownych i wykonalnych tematów prac. Istotnym założeniem kursu jest podążanie za współczesnymi trendami w amerykanistyce literackiej, w tym za nowymi paradygmatami i modelami, które rewidują dotychczasowe założenia dotyczące praktyk literackich i kategorii interpretacyjnych. W trakcie zajęć zapoznamy się z różnymi strategiami interpretacyjnymi i metodami analizy. Następnie studenci zostaną poprowadzeni przez wszystkie etapy procesu badawczego: korzystanie z zasobów bibliotecznych, efektywne sporządzanie notatek, unikanie plagiatu, doprecyzowanie tematu, przygotowanie konspektu pracy, formułowanie pytań badawczych, identyfikowanie i gromadzenie materiałów źródłowych it
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student zna i rozumie:
1. w podstawowym zakresie wybrane fakty, zjawiska i problemy dotyczące kultury oraz literatury Stanów Zjednoczonych, ze szczególnym uwzględnieniem literatury XX wieku, jako podstawy do formułowania tematów badawczych.
2. podstawowe paradygmaty, pojęcia i metody interpretacyjne wykorzystywane w badaniach nad literaturą i kulturą amerykańską, w tym nowe podejścia krytyczne oraz relacje do innych dyscyplin.
3. terminologię i podstawowe metody badań humanistycznych, w tym techniki gromadzenia danych, korzystania z zasobów bibliotecznych oraz opracowywania problematyki badawczej.
4. ogólne zasady dotyczące etyki pracy naukowej, w tym unikania plagiatu oraz ochrony własności intelektualnej.
UMIEJETNOSCI
Student potrafi:
1. formułować wstępne problemy badawcze i pytania dotyczące kultury i literatury Stanów Zjednoczonych, wykorzystując wybrane podejścia interpretacyjne oraz podstawowe metody nauk humanistycznych.
2. posługiwać się specjalistyczną terminologią literaturoznawczą i kulturoznawczą w języku angielskim, w mowie i piśmie, podczas dyskusji, prezentacji i przygotowywania konspektów prac badawczych.
3. pozyskiwać i dobierać materiały źródłowe oraz informacje z dostępnych zasobów bibliotecznych i cyfrowych, z zachowaniem zasad etycznych (np. unikanie plagiatu).
4. przygotować pisemną propozycję pracy licencjackiej, zawierającą temat, uzasadnienie, wstępne pytania badawcze, metody i wybraną literaturę przedmiotu.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student jest gotów:
1. krytycznie odbierać treści dotyczące Stanów Zjednoczonych przekazywane przez media i inne środowiska, dzięki analizie i interpretacji tekstów literackich i kulturowych, rozwijając umiejętność oceny różnorodnych przekazów.
2. wykorzystywać zdobytą wiedzę interdyscyplinarną do formułowania własnych opinii na temat kultury i literatury amerykańskiej, uczestnicząc w dyskusjach seminarialnych i tworząc wstępne propozycje badawcze.
3. kontynuować naukę i dbać o rozwój własnej wiedzy poprzez systematyczną pracę nad projektami badawczymi i samodzielne poszukiwanie informacji.
Kryteria oceniania
By ukończyć seminarium licencjackie trzeba spełnić następujące wymagania:
1. Nie opuści się więcej niż 2 zajęcia
2. Trzeba aktywnie uczestniczyć w pracy na zajęciach.
3. Wywiązać się z wszystkich 3 z góry ustalonych terminów ustalenia koncepcji pracy, zakończenia badań, sporządzenia ogólnego planu.
Literatura
Booth, Wayne C., Gregory G. Colomb, Joseph M. Williams, Joseph Bizup, and William T. FitzGerald. The Craft of Research. 4th ed. Chicago: University of Chicago Press, 2016.
Burgett, Bruce, and Glenn Hendler, eds. Keywords for American Cultural Studies. 3rd ed. New York: New York University Press, 2020.
Chicago Manual of Style. 17th ed. Chicago: University of Chicago Press, 2017.
Levander, Caroline F., and Robert S. Levine, eds. A Companion to American Literary Studies. Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2011.
Lipson, Charles. How to Write a BA Thesis: A Practical Guide from Your First Ideas to Your Finished Paper. 2nd ed. Chicago: University of Chicago Press, 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: