Proseminar: Varieties of the American Short Story 4219-ZP044
Tematyka poszczególnych zajęć:
1. Opowiadanie jako klasyczny gatunek prozy amerykańskiej.
2. Początki: Washington Irving, Edgar Allan Poe
3. Realizm 2 poł. XIX w.: Hamlin Garland, Ambrose Bierce
4. Dekadencja w Nowej Anglii: Mary E. Wilkins Freeman, Sarah Orne Jewett
5. Kultura Południa: Kate Chopin, George Washington Cable
6. Emancypacja: Charlotte Perkins Gilman, Charles Waddell Chesnutt
7. Lost Generation: Ernest Hemingway, Francis Scott Fitzgerald
8. Modernizm na Południu i pamięć wojny secesyjnej: William Faulkner
9. Południowa groteska: Flannery O'Connor, Carson McCullers
10. Dziedzictwo niewolnictwa: James Baldwin, Alice Walker
11. Proza postmodernistyczna: Donald Barthelme, Robert Coover
12. Realizm post-post: Raymond Carver, Ann Beattie
13. Wietnam: Tim O'Brien
14. Nowe głosy: Jeffrey Eugenides, Junot Diaz
15. Podsumowanie i wybór kierunku
W programie zajęć możliwe są nieznaczne zmiany.
Rodzaj przedmiotu
proseminaria
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka
WIEDZA
zna i rozumie:
- terminologię, metody, narzędzia i techniki pozyskiwania danych, wybrane tradycje, szkoły badawcze oraz kierunki rozwoju właściwe dla nauk o kulturze i religii oraz literaturoznawstwa do badań zjawisk kulturowych i społecznych w Stanach Zjednoczonych
- znaczenie uczciwości akademickiej
UMIEJĘTNOŚCI
potrafi:
- formułować i rozwiązywać złożone problemy badawcze, rozpoznawać, rozumieć, interpretować i analizować przyczyny oraz przebieg zjawisk kulturowych w Stanach Zjednoczonych przy wykorzystaniu źródeł oraz standardowych metod i narzędzi badawczych w ramach nauk humanistycznych
- interpretować dzieła literatury amerykańskiej w kontekście szeroko pojętej kultury amerykańskiej
- komunikować się na tematy amerykanistyczne związane ze Stanami Zjednoczonymi z użyciem specjalistycznej terminologii w języku angielskim oraz przy użyciu zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
- uczestniczyć, pod opieką opiekuna naukowego, w przygotowaniu projektów badawczych (indywidualnych i grupowych) w zakresie szeroko pojętych studiów nad kulturą w Stanach Zjednoczonych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
jest gotów:
- wykorzystywać zdobytą, interdyscyplinarną wiedzę właściwą dla nauk o kulturze i religii oraz literaturoznawstwa USA celem formułowania własnych opinii
Kryteria oceniania
1. Czynny udział w zajęciach - 30 p.
2. Krótkie pisemne raporty z lektury (1-2 strony) - 30 p.
3. Tworzenie bibliografii i wstępnych wersji rozdziałów pracy licencjackiej - 40 p.
Skala ocen: 100-90/5, 89-75/4, 74-60/3, 59-O/2
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. Washington Irving, Tales of a Traveller, Bracebridge Hall
2. Edgar Allan Poe, Tales of the Grotesque and Arabesque
3. Hamlin Garland, Main Travelled Roads
5. Ambrose Bierce, Tales of Soldiers
6. Mary E. Wilkins Freeman, A New England Nun
7. Sarah Orne Jewett, The Country of Pointed Firs
8. Ernest Hemingway, 49 Stories
9. Francis Scott Fitzgerald, [selected stories]
10. William Faulkner, [selected stories]
11. Flannery O'Connor, A Good Man Is Hard to Find
12. James Baldwin, Going to Meet the Man
13. Alice Walker, [selected stories]
14. Donald Bathelme. City Life
15. Robert Coover, Pricksongs & Descants
16. Raymond Carver, What We Talk About When We Talk About Love
17. Ann Beattie, What Was Mine
18. Tim O'Brien, The Things They Carried
19. Jeffrey Eugenides, Fresh Complaint
20. Junot Diaz, This Is How You Lose Her
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: