Proseminar: Popular Genres in American Culture (Proseminarium: Gatunki popularne w kulturze amerykańskiej) 4219-ZP032
Kurs stawia szczególny nacisk na rozwinięcie interdyscyplinarnej metodologii oraz podejścia intersekcjonalnego do takich gatunków jak horror, neo-gotyk, romans, fantastyka popularno-naukowa, fantasy, western, YA, dystopia, etc. Moje główne obszary badawcze to badania nad horrorem i gotykiem, badania nad płcią kulturową, krytyka feministyczna, teoria queer, nowy materializm i kultura popularna. W pierwszej części kursu skupimy się na teorii i metodologii badań. W dalszej kolejności osoby zapisane na proseminarium będą miały za zadanie przygotować plan pracy licencjackiej, znaleźć i ocenić potencjalne materiały źródłowe, przygotować szczegółowy plan badań i zaprezentować wstępne wyniki badań w formie jednego rozdziału pracy.
Rodzaj przedmiotu
proseminaria
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Studenci i studentki posiadają wiedzę dotyczącą wybranych teoretycznych podejść stosowanych w literaturoznawstwie i kulturoznawstwie
Studenci i studentki mają dużą wiedzę na temat wybranych aspektów amerykańskiej kultury popularnej, szczególnie tych dotyczących reprezentacji seksualności i płci kulturowej.
Studenci i studentki mają głęboką wiedzę na temat obszaru swoich indywidualnych badań.
Umiejętności:
Studenci i studentki potrafią zaplanować i przeprowadzić badania niezbędne do napisania pracy licencjackiej.
Studentki i studenci potrafią sformułować swoje tezy i wnioski na piśmie.
Studentki i studenci potrafią ocenić jakość i odpowiedniość źródeł i udokumentować swoją pracę.
Kompetencje:
Studentki i studenci potrafią zaprezentować swoją pracę kolegom i koleżankom.
Studentki i studenci potrafią konstruktywnie i grzecznie skomentować prace innych osób.
Studentki i studenci potrafią odpowiedzieć na pytania dotyczące ich projektów, ocenić komentarze innych osób oraz wykorzystać cenne komentarze w swojej pracy.
Kryteria oceniania
* aktywny udział w proseminarium (w tym pisemne prace domowe) 20%
* prezentacja w czasie zajęć 20%
* rozdział pracy licencjackiej 40%
* plan pracy licencjackiej (w tym bibliografia) 20%
92-100% - 5 (97-100% - 5!)
84-91% - 4,5
76-83% - 4
68-75% - 3,5
60-67% - 3
Literatura
Literatura przedmiotu:
Berberich, Christine. The Bloomsbury Introduction to Popular Fiction. Bloomsbury, 2014.
Booth, Wayne C., et al. The Craft of Research. University of Chicago, 2016.
Driscoll, Catherine. Teen Film: A Critical Introduction. Berg, 2011.
Glover, David, and Scott McCracken (eds.) The Cambridge Companion to Popular Fiction. Cambridge University Press, 2012.
Grant, Barry Keith. Film Genre Reader IV. University of Texas, 2012.
Grant, Barry Keith. Film Genre: From Iconography to Ideology. Columbia Uni Press, 2019.
Hogle, Jerrold E. The Cambridge Companion to Gothic Fiction. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
James, Edward, and Farah Mendlesohn (eds.) The Cambridge Companion to Fantasy Literature. Cambridge University Press, 2012.
Makinen, Merja. Feminist Popular Fiction. London: Palgrave, 2001.
Murray, Leeder. Horror Film: A Critical Introduction. Bloomsbury, 2018.
Neale, Stephen. Genre and Hollywood. Psychology Press, 2000.
Pearson, Wendy Gay, Veronica Hollinger and Joan Gordon, eds. Queer Universes: Sexualities in Science Fiction. Liverpool: Liverpool University Press, 2008.
Rzepka, Charles and Lee Horsley, eds. A Companion to Crime Fiction. Chichester: Wiley, 2010.
Saunders, Corinne (ed.) A Companion to Romance: From Classical to Contemporary. Malden: Blackwell, 2004.
Simmons, David (ed.) New Critical Essays on H.P. Lovecraft. 2013.Wisker, Gina. Horror Fiction: An Introduction. A&C Black, 2005.
Strinati, Dominic. An Introduction to Theories of Popular Culture. Routledge, 2004.
Williams, Raymond. Culture is Ordinary. In: Resources of Hope: Culture, Democracy, Socialism. Verso: 1989.
Teksty mogą ulec zmianie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: