From Franklin to the Great Resignation. American Concepts of Work (Od Franklina do Wielkiej Rezygnacji. Amerykańskie koncepcje pracy) 4219-SH195
Kurs przedstawia zmiany w idei pracy, które zaszły w USA w XX i XXI wieku. Zaczniemy od analizy protestanckiej etyki pracy , która stanowi fundament amerykańskiego społeczeństwa. Kolejne spotkania są poświęcone przykładom odejścia od protestanckiej etyki pracy, takim jak ten zauważony przez Bella i inny uosabiany przez przedstawicieli Generacji X i ich rezygnację z udziału w wyścigu szczurów. Inna część kursu mówi o postulacie płacy za pracę gospodyń domowych, który, jeśli zrealizowany, dałby wielu osobom możliwość rezygnacji z pracy zarobkowej (Cox i Federici) oraz argumentom przeciw temu postulatowi (Davis). Kilka następnych spotkań dotyczy charakteru i warunków pracy w neoliberalizmie (Frank, Sennet, Standing, Greaber). Ostatni temat w ramach tej części zajęć omawia fenomen Wielkiej Rezygnacji.
Ostatnia część kursu porusza ideę gwarantowanego dochodu podstawowego i społeczeństwa bez przymusu pracy. Temat ten otwiera zagadnienie Sztucznej Inteligencji i jej wpływu na rynek pracy ( Ford, Chase). Omówimy również Post-work Manifesto ( Manifest Post-pracowy) wysuwany przez działaczy związkowych (Aronowitz) krytykę etyki pracy Kathi Weeks i jej omówienie produktywizmu, a także argumenty Martina Forda za koniecznością rozwijania nowego paradygmatu ekonomicznego, który nie obejmuje przymusu pracy. Koncepcja gwarantowanego dochodu podstawowego będzie nam towarzyszyła na wielu spotkaniach.
Lektury kursowe to teksty socjologiczne, kulturoznawcze, publicystyczne i literackie.
Kurs jest dedykowany osobom zainteresowanym zmianami na zachodnim rynku pracy (zwłaszcza w USA) i transgresją tradycyjnej amerykanskiej organizacji społeczeństwa.
Aby ukończyć kurs, osoby w nim uczestniczące muszą przedstawić prezentację, a także napisać 3 krótkie teksty, w tym dwie 2-3-stronnicowe wypowiedzi na poruszane na zajeciach tematy oraz 4-5-stronicowy esej końcowy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Osoby uczestniczące w zajęciach znają protestancką etykę pracy, jej krytykę, przykłady przekroczenia tej etyki, charakter i warunki pracy w neoliberalizmu, ideę bezwarunkowego dochodu podstawowego.
Umiejętności
Osoby uczestniczące w kursie będą potrafiły obronić swój punkt widzenia na zmiany zachodzące w amerykańskiej koncepcji pracy opartej na etyce protestanckiej oraz uzasadnić swoją opinię na temat podstawowego dochodu gwarantowanego i społeczeństwa bez przymusu pracy.
Umiejętności społeczne
Osoby uczestniczące debatują z oponentami w sposób kulturalny i przedstawiają swoją opinię publicznie.
Kryteria oceniania
Wymagania
- udział w zajęciach: 20% oceny końcoewej
- prezentacja - 30% oceny końcowej
- 2- stronicowe wypowiedzi pisemne na omawiane zagadnienia: Płeć i praca ( po 5 spotkaniu) 10%; Elastyczność ( po 11 spotkaniu) - 10%
- 4-5 stron na jeden z podanych tematów - 30% oceny końcowej
Tradycyjna etyka pracy w USA dzisiaj
Społeczeństwo bez przymusu pracy
Studentki i studenci mogą zaproponować inny temat eseju końcowego.
Skala ocen: 100-88/5; 87-73/4; 72-57/3; 56-0/2
Literatura
Aronowitz, Stanley, Dawn Esposito,Wiliam DiFazio, and Margaret Yard.1998.
„The Post-Work Manifesto." In Post-Work:The Wages of Cybernation ,edited by Stanley Aronowitz and Jonathan Cutler, 31-80.New York: Routledge
Bell, Daniel. 1976. The Cultural Contradictions of Capitalism. New Yor
Coupland, Douglas. 1991. Generation X: Tales for an Accelerated Culture
Cox, Nicole and Silvia Federici.1975 „Counter-Planning from the Kitchen. Wages for Housework. A Perspective on Capital and the Left.” NY: Falling Wall Press.
Chase, Calum (ed.). 2019. Stories from 2045. Artificial Intelligence and the Future of Work. ESC publishing ( selected 2 short stories)
Davis, Angela. 1981. „The Approaching Obsolescence of Housework: A Working-Class Perspective”. Women, Race and Class: New York: Vintage,
Graeber, David. 2018. Bullshit Jobs. Penguin. - fragments
Ford, Martin. „Super-Intelligence and the Singularity” in Rise of the Robots. Technology and the Threat of a Jobless Future. Basic Books.
Frank, Thomas. 2000. „Casual Day, U.S.A”. In One Market under God.
Ravenelle, A. J., & Kowalski, K. C. (2023). “It’s Not Like Chasing Chanel:” Spending Time, Investing in the Self, and Pandemic Epiphanies. Work and Occupations, 50(2), 284–309. https://doi.org/10.1177/07308884221125246
Richard Sennet. 2000. The Corrosion of Character: The Personal Consequences of Work in the New Capitalism. W. W. Norton & Company (chapters: „Drift”, „Flexible”, „The Work Ethic”)
Guy Standing. 2011. The Precariat: The New Dangerous Class. ( chapters: 1 & 3)
Weeks, Kathi. 2011 The Problem with Work: Feminism, Marxism, Antiwork Politics and Postwork Imaginaries. Duke University Press. ( „Introduction” and „Mapping the Work Ethic”).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: