- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Poor America 4219-SH194-OG
Oficjalny odsetek osób żyjących w Stanach Zjednoczonych poniżej poziomu ubóstwa waha się od kilku dekad pomiędzy 10-15%. W 2021 roku było to 38 mln ludzi, czyli 11,6% całej populacji. Zjawisko biedy dotyka w największym stopniu rdzennych Amerykanów oraz mniejszości afroamerykańską i latynoską, jednocześnie jednak 42% wszystkich osób żyjących w USA poniżej progu ubóstwa to biali - więcej niż jakakolwiek inna grupa rasowa czy etniczna.
W trakcie zajęć będziemy zbierać i analizować dane i wyniki badań dotyczących biedy w Ameryce, jak również porównywać je z danymi z innych krajów. Przyjrzymy się takim kwestiom jak: edukacja; sytuacja mieszkaniowa (posiadanie domu/mieszkanie w przyczepach kempingowych); różnice między biedą w miastach, na przedmieściach i na wsi; praca (miejsce pracy/zawody/stanowiska); sytuacja ekonomiczna (dochody, zamożność/ubóstwo, bony żywnościowe); struktura rodziny; zdrowie (choroby, epidemia opioidowa, oczekiwana długość życia, śmiertelność); przestępczość; wartości, postawy, poglądy polityczne i zachowania wyborcze.
W trakcie zajęć przeanalizujemy m.in.:
- jak rozumiane jest pojęcie biedy i w jaki sposób jest ono wplecione w tkankę społeczeństwa amerykańskiego
- w jaki sposób istnienie głębokich podziałów klasowych jest obecne w dyskursie na temat społeczeństwa amerykańskiego
- jakie jest kulturowe znaczenie i jakie są konsekwencje stereotypów nt. biednych
- jak kształtowała się polityka społeczna wobec biednych, jak oceniana jest skuteczność wprowadzanych programów
- jak kwestie klasy, rasy, płci, seksualności, religii, polityki i geografii komplikują i wpływają na rozumienie biedy
- co to znaczy być biednym w Ameryce i jak przywileje/dyskryminacja rasowa zderzają się z niższością klasową
Będziemy szukać odpowiedzi na pytania:
- jak rozumiane jest w USA pojęcie biedy i w jaki sposób jest ono wplecione w tkankę społeczeństwa amerykańskiego
- w jaki sposób istnienie głębokich podziałów klasowych jest obecne w dyskursie na temat społeczeństwa amerykańskiego
- jakie jest kulturowe znaczenie i jakie są konsekwencje stereotypów nt. biednych
- jak kształtowała się polityka społeczna wobec biednych, jak oceniana jest skuteczność wprowadzanych programów
- jak kwestie klasy, rasy, płci, seksualności, religii, polityki i geografii komplikują i wpływają na rozumienie biedy
- co to znaczy być biednym w Ameryce i jak przywileje/dyskryminacja rasowa zderzają się z niższością klasową
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu studenci będą posiadać:
Wiedzę na temat:
podziałów klasowych w USA
roli i znaczenia biednych w historii Stanów Zjednoczonych
kulturowego znaczenia stereotypów nt. biednych
poziomu edukacji, sytuacji mieszkaniowej, struktury rodziny, sytuacji na rynku pracy, sytuacji ekonomicznej, zdrowia, przestępczości, wartości i postaw oraz poglądów politycznych biednych.
Umiejętności:
Umiejętność przeprowadzenia analizy relacji klasowych w USA
Umiejętność opracowania i przedstawienia prezentacji na wybrany temat
Umiejętność wyszukiwania i analizy danych statystycznych na temat wybranej grupy społecznej
Umiejętność analizy wybranych tekstów kultury (literatura, telewizja, film)
Umiejętność pracy w grupie i dyskutowania na temat przeczytanych lektur
Kompetencje, które pozwolą im:
Rozumieć złożoność zjawiska biedy w USA
Rozumieć złożoność relacji klasowych w USA
Krytycznie analizować wybrane teksty kultury (literatura, telewizja, film)
Kryteria oceniania
Na końcową ocenę składać się będzie:
• 70% aktywny udział w zajęciach i dyskusjach (w tym wyniki krótkich sprawdzianów)
• 30% udział w dyskusji na temat wybranej książki oraz pisemna recenzja tej książki (750-1000 słów).
Książka do wybrania z zaproponowanej listy pamiętników, reportaży, beletrystyki. Można też zaproponować własny tytuł po wcześniejszej konsultacji z prowadzącą zajęcia
Oceny:
100-91% 5
90-81% 4+
80-71% 4
70-61% 3+
60-51% 3
50-0% 2
Literatura
Literatura
Wybrane fragmenty książek i artykuły:
1. Brady, David, „Theories of the Causes of Poverty”, Annual Review of Sociology, 2019, 45:4.1–4.21
2. Bruder, Jessica (2017) Nomadland: Surviving America in the Twenty-First Century, W. W. Norton & Company
3. Case A. and Deaton A. (2020) Deaths of Despair and the Future of Capitalism, Princeton University Press
4. Cramer, Kathrine (2016) The Politics of Resentment: Rural Consciousness in Wisconsin and the Rise of Scott Walker, University of Chicago Press
5. Creamer, J; Shrider, E. A.; Burns, K. and Chen F. (September 2022) “Poverty in the United States: 2021”, US Census Bureau.
6. Desmond, Matthew (2017) Evicted: Poverty and Profit in the American City, Crown
7. Desmond, Matthew (2023) Poverty. By America, Crown
8. Dougherty, Conor (2020) Golden Gates. The Housing Crisis and a Reckoning for the American Dream, Penguin Books
9. Ehrenreich, Barbara (2020) Had I Known, Hachette Book Group
10. Ehrenreich, Barbara (2002) Nickel and Dime. On (Not) Getting by in America, New York: A Metropolitan/Owl Book
11. Goldin K. and Katz L (2009) The Race Between Education and Technology, Cambridge MA: Belknap Press of Harvard University Press.
12. Grusky B. D. and Hill J. (Eds.) (2017) Inequality in the 21st Century. New York: Routledge
13. Harrington, Michael (1962) The Other America. Poverty in The United States, Scribner
14. Isenberg, Nancy (2016) White Trash. The 400-year Untold History of Class in America, New York: Penguin Random House
15. Kristoff D.K. and WuDunn S. (2020) Tightrope. Americans Reaching for Hope, New York: Knopf
16. MacGillis, Alec (September 2016) “The Original Underclass”, The Atlantic
17. Quinones, Sam (2015) Dreamland. The True Tale of America's Opiate Epidemic, Bloomsbury Press
18. Smarsh, Sara (2018) Heartland: A Memoir of Working Hard and Being Broke in the Richest Country on Earth, Scribner
19. Stiglitz, Joseph (2013) The Prize of Inequality. The Price of Inequality: How Today's Divided Society Endangers Our Future. New York: W. W. Norton & Company
20. Vance, J.D. (2017) Hillbilly Elegy: A Memoir of a Family and Culture in Crisis, William Collins
21. Wilkinson, R. and Pickett, K. (2010) The Spirit Level. Why the Equality is Better for Everyone, London: Pinguin
22. Wray, Matt (2006) Not Quite White: White Trash and the Boundaries of Whiteness, Duke University Press Books
Plus główne źródła danych:
US Census
https://www.census.gov/en.html
Pew Research Center
https://www.pewresearch.org
Gallup
https://www.gallup.com
Brookings Institution
https://www.brookings.edu
Stanford Center for Poverty and Inequality
https://inequality.stanford.edu
Institute for Research on Poverty, University of Wisconsin-Madison
https://www.irp.wisc.edu
Center for Poverty and Inequality Research, University of California, Davis
https://poverty.ucdavis.edu
Benefits
https://www.benefits.gov
Economic Policy Institute
https://www.epi.org
oraz zbiór rekomendowanych artykułów naukowych i prasowych, z których studenci wybiorą interesujące ich dane i tematy do szerszej dyskusji.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: