Gender and Sexuality in Film and New Media (Płeć kulturowa (gender) i seksualność w kinie i w nowych mediach) 4219-SH155
Kurs zachęca do krytycznego zaangażowania w analizę tekstów kultury w celu dekonstrukcji obrazów i narracji, które podtrzymują lub też podważają normy, które są często konstruowane jako naturalne lub transparentne. Będziemy omawiać najważniejsze teksty krytyczne bazujące na feministycznej teorii mediów jak również poststrukturalistyczne opracowania płci kulturowej i seksualności, które poruszają takie tematy jak polityka tożsamościowa, esencjonalizm i konstruktywizm, performatywność płci kulturowej, „wyjście z szafy”, kultura drag, nowe definicje męskości i kobiecości, i które ukazują w jaki sposób wyżej wymienione kwestie są komplikowane przez rasę, klasę społeczną, wiek i płeć biologiczną. Cotygodniowa lektura i analiza tekstów krytycznych zostanie wzbogacona o przykłady zaczerpnięte z kina, literatury, nowych mediów i telewizji. Zadaniem studentów jest aktywny udział w zajęciach jak również przeprowadzanie własne analizy pop-kultury podczas trwania kursu.
Plan zajęć:
I: Wstęp. Koncepty i tematy
Teorie i debaty (D. Fuss, M. Foucault, J. Butler, M. Kimmel, J. Lorber, A. Fausto-Sterling, etc.)
II: Płeć kulturowa jako instytucja społeczna
Konstrukcje płci kulturowej, seksualności, rasy i klasy w reklamach i magazynach
Polityka coming-outu
LGBTQ w mainstreamie
III: Reprezentacje queer
Próba zdefiniowania queer
Queerowe teksty kultury
Estetyka kampu: jej użycie i nadużycie
IV: Męskości i kobiecości
Nowe męskości i kobiecości
Pornografia a postfeminizm
Kultura graczy oraz fandom: konstrukcje płci kulturowej i seksualności poprzez media interaktywne
V: Podsumowanie, prezentacje studentów, wykład gościnny
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
1. WIEDZA
- zna podstawowe pojęcia z zakresu badań nad płcią kulturową i seksualnością i potrafi je umiejscowić w szerszym kontekście współczesnej kultury amerykańskiej
- potrafi zastosować teorie feministyczne oraz poststrukturalistyczne metody badawcze do analizy płci kulturowej i seksualności w mediach amerykańskich
- ma pogłębioną wiedzę o znaczeniu reprezentacji medialnej dla polityki tożsamościowej jak i dla upodmiotowienia i sprawczości jednostki
2. UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi krytycznie użyć teorii i pojęć dotyczących teorii płci kulturowej oraz teorii queer i feminizmu do analizy tekstów kultury amerykańskiej
- wykrywa i rozpoznaje zależności między rasą, pozycją społeczną, płcią biologiczną oraz płcią kulturową w ramach intersekcjonalnej analizy kulturoznawczej
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- posiada umiejętność współpracy w grupie i udziału w debacie
- identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z intersekcjonalnością wykluczeń w reprezentacji osób nienormatywnych w pop-kulturze amerykańskiej
- rozumie znaczenie dyskursu normatywności dla kształtowania się ról płciowych i polityki tożsamościowej w społeczeństwie amerykańskim drugiej połowy XX wieku i początku XXI wieku
Kryteria oceniania
Szczególny nacisk jest położony na aktywne uczestnictwo studentów w zajęciach. Podczas kursu będziemy czytać zarówno opracowania teoretyczne jak i literaturę piękną oraz literaturę faktu. Podczas zajęć będą organizowane dyskusje w grupach, prezentacje studentów, pokazy filmów, wykłady gościnne, etc.
Aktywność na zajęciach: 30%
Prezentacja: 10%
Odpowiedź na jeden z filmów: 20%
Test końcowy: 40%
Literatura
Filmy/fragment: Boys Don’t Cry, Hedwig and the Angry Inch, Pariah, The Price of Pleasure, Queer as Folk, The New Normal, Sex and the City, Ugly Betty, Desperate Housewives, American Dad, The Peculiar Kind, Freefall.
Michele Aaron, ed. New Queer Cinema: A Critical Reader. New Brunswick: Rutgers University Press, 2004.
Kate Bornstein. Gender Outlaw: On Men, Women, and the Rest of Us. New York: Routledge, 1994.
R. W. Connell. Masculinities: Second Edition. University of California Press, 2005.
Glyn Davis, and Gary Needham, eds. Queer TV: Theories, Histories, Politics. London and New York: Routledge, 2009.
Gail Dines. Pornland: How Porn Has Hijacked Our Sexuality. Beacon Press, 2011.
Alexander Doty. Making Things Perfectly Queer. Minneapolis: The University of Minneapolis Press, 1993.
Rosalind Gill, and Christina Scharff, eds. New Femininities: Postfeminism, Neoliberalism and Subjectivity. Palgrave Macmillan: 2011.
Larry P. Gross. Up From Invisibility: Lesbians, Gay Men, and the Media in America. New York:
Columbia UP, 2001.
E. Patrick Johnson, and Mae G. Henderson, eds. Black Queer Studies: A Critical Anthology. New York: Duke University Press Books, 2005.
Yasmin B. Kafai, et all, eds. Beyond Barbie and Mortal Kombat: New Perspectives on Gender and Gaming. The MIT Press, 2011.
Thomas Peele, ed. Queer Popular Culture: Literature, Media, Film, and Television. New York: Palgrave, 2007.
Nikki Sullivan. A Critical Introduction to Queer Theory. New York: NYU Press, 2003.
Yvonne Tasker, and Diane Negra, eds. Interrogating Postfeminism: Gender and the Politics of Popular Culture. Durham: Duke University Press, 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: