American Advertising and the Rise of Consumer Culture (Reklama i rozwój kultury konsumpcji w Stanach Zjednoczonych) 4219-SH135
Kurs jest spojrzeniem na reklamę jako siłę, która z prostego narzędzia do sprzedaży produktów i usług przekształciła się w potężny mechanizm wpływający na procesy społeczne i kulturowe amerykańskiego życia. Opisywany jako istota kultury postmodernistycznej, przemysł reklamowy w swojej strukturze, organizacji i założeniach łączy wiele różnych, czasem pozornie odrębnych dziedzin. Nie tylko wykorzystuje różnorodne metody sprzedaży produktów klientom, ale także zmienia całe środowisko w którym się porusza. Kurs ma na celu prześledzić rozwój kultury konsumpcyjnej w Ameryce przez pryzmat reklamy. Będzie to wymagać od studentów aktywnego poszukiwania kampanii, zarówno historycznych jak i współczesnych w celu zilustrowania omawianych zjawisk.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
*Student posiada wiedzę na temat historii i teorii reklamy amerykańskiej
*Student jest w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia kultury konsumpcyjnej i posługuje się nimi w dyskursie
* Identyfikuje i wyjaśnia punkty zwrotne w rozwoju kultury konsumpcyjnej i ocenia ich znaczenie
*Posiada pogłębioną wiedzę na temat mechanizmów działania reklamy, oraz ich społecznego i kulturowego oddziaływania
Umiejętności:
* Student samodzielnie analizuje reklamy za pomocą różnych metod (socjologia, analiza treści, itp)
* Identyfikuje różne formaty reklam i umiejscawia je w poszczególnych okresach rozwoju reklamy
* Analizuje stereotypy różnych grup społecznych w reprezentacji reklamowej
* Rozwija umiejętności zbierania i selekcji informacji, oraz strukturyzowania ich do obrony własnych poglądów
* Krytycznie podchodzi do tekstów akademickich z dziedziny
Kompetencje:
* Uczestniczy w pracy zespołowej i potrafi ją zorganizować
*Dzieli się wiedzą z innymi przez udział w dyskusji
* Rozwija swoją edukację konsumencką w celu świadomego odbioru reklam i uzyskiwaniu wiedzy na temat ich wpływu
*Jest przygotowany do krytycznego odbioru reklam w mediach
Kryteria oceniania
1. analiza reklamy (20 pt)
2. recenzja artykułu (25 pt)
3. esej końcowy (35 pt)
4. feedback do lektury (10 pt)
5. obecność i aktywność na zajęciach (10 pt)
Oceny: 100-88/5; 87-73/4; 72-57/3; 56-0/2
Literatura
Berger, Arthus Asa. Ads, Fads, and Consumer Culture.
Berger, John. Ways of Seeing.
Frith, Katherine Toland. Undressing the Ad: Reading Culture in Advertising.
Halter, Marilyn. Shopping for Identity.
Kilbourne, Jean. Can't Buy My Love.
Klein, Naomi. No Logo.
Leach, William. Land of Desire.
Lears, Jackson. Fables of Abundance: A Cultural History of Advertising in America.
Leiss, William, Stephen Kline, Sut Jhally. Social COmmunication in Advertising.
Marchand, Roland. Advertising the American Dream: Making Way for Modernity.
Moore, Lawrence. Selling God: American Religion in the amrketplace of Culture.
Sheehan, Kim Bartel. Controversies in Contemporary Advertising.
Sivulka Juliann. Soap, Sex and Cigarettes: A Cultural History of American Advertising.
Twitchell, James B. Adcult USA.
Williamson, Judith. Decoding Advertisements: Ideology and Meaning in Advertising.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: