Introduction to Gender and Sexuality Studies (Wstęp do badań nad gender/seksualnością) 4219-SH085
Dlaczego mówimy o męskościach? Dlaczego stawiamy gwiazdkę po słowie "trans"? Kto nie popiera małżeństw osób tej samej płci i dlaczego? Co jest podejrzanego w ratowaniu kobiet z globalnego Południa? Co jest nie tak z pojęciem "tożsamość"? Nie gwarantujemy, że na kursie "Wstęp do badań nad gender/seksualnością" znajdziemy ostateczne odpowiedzi na te pytania, ale zajmiemy się współczesnymi debatami wokół takich kwestii. Będziemy czytać fragmenty klasycznych i popularnych tekstów krytycznych, które ukształtowały nasze myślenie, dyskutując jednocześnie na temat aktualnych kulturowych problemów związanych z płcią i seksualnością. Kurs będzie także okazją do wykorzystania teorii i metod wytworzonych w studiach nad płcią i seksualnością do analizy tekstów kultury popularnej. Poprzez analizę wybranych odcinków seriali (Girls, Transparent), powieści graficznych (A. Bechdel Fun Home), filmów i autobiografii, przyjrzymy się licznym zagadnieniom: od praw reprodukcyjnych po homonormatywność.
Omawiane tematy:
- Podstawowe pojęcia
- Feminizm kiedyś, feminizm teraz
- kryzys AIDS, LGBTQ
- Ciało i normy cielesne
- Reprodukcja
- Modele rodziny, prawa osób homoseksualnych/małżeństwa
- Wojny o seks, pornografia
- Przemoc seksualna
- Afro-amerykańskie kobiety i intersekcjonalność
- rasa i klasa
- Transnarodowość - Latinx
-Transnarodowość i globalne Południe
- Męskości
- Zjawiska Trans*
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po ukończeniu tego kursu student:
- zna podstawowe teorie i pojęcia z zakresu Gender/Sexuality Studies
- ma wiedzę na temat rozwoju Gender/Sexuality Studies
- ma wiedzę na temat rozwoju ruchów emancypacyjnych w USA i związanych z tym kontrowersji
UMIEJĘTNOŚCI
Po ukończeniu tego kursu student:
- potrafi analizować teksty kultury popularnej przy użyciu podstawowych w/w teorii
- potrafi przeprowadzać porównania pomiędzy różnymi nurtami ruchu feministycznego oraz LGBTQ
- zauważa problemy związane z różnymi nurtami ruchów emancypacyjnych w USA i konflikty pomiędzy nimi
KOMPETENCJE
Po ukończeniu tego kursu student:
- potrafi dyskutować na temat zagadnień kultury i społeczeństwa będących przedmiotem współczesnych debat publicznych
- potrafi pracować w grupie
- potrafi zaplanować i napisać krótki esej krytyczny dotyczący tematyki kursu
Kryteria oceniania
- obecność i udział w zajęciach – 25%
- 2 krótkie zadanie w odpowiedzi na zadane lektury – 10%
- test midterm - 30%
- test końcowy – 35%
Literatura
Fragmenty tekstów (możliwe zmiany):
Baker, Meg-John and Julia Scheele. 2016. Queer: A Graphic History. Icon Books.
Halberstam, Jack. 2018. Trans* A Quick and Quirky Account of Gender Variability. University of California Press.
hooks, bell. 2016. Feminist Theory: From Margin to Center. Pluto Press.
Kafer, Alison. 2013. Feminist Queer Crip. Indiana University Press.
Lorde, Audre. 1984. “Age, Race, Class and Sex: Women Redefining Difference,” in Sister Outsider: Essays and Speeches (Freedom, CA: Crossing Press), pp. 114-123.
Pollitt, Katha. 2015. Pro: Reclaiming Abortion Rights. Picador Papers.
Sedgwick, Eve Kosofsky. 2008. Epistemology of the Closet. University of California Press.
Seidman, Steven. 2010. The Social Construction of Sexuality. W.W. Norton.
Srinivasan, Amia. 2021. The Right to Sex. Farrar Straus & Giroux.
TallBear, Kim. “Making Love and Relations Beyond Settler Sex and Family.” Making Kin Not Population, ed. by Adele E. Clarke and Donna Haraway, Chicago: Prickly Paradigm Press.
Ward, Jane. 2020. The Tragedy of Heterosexuality. NYU Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: