From Riches to Rags - deindustrialization and social tensions in USA (Od milionera do pucybuta - deindustrializacja i napięcia społeczne w USA) 4219-SH081
Zwycięstwo i porażka Donalda Trumpa uzmysłowiły nam w szczególny sposób jak bardzo polityka jest wrażliwa na zmiany społeczno-ekonomiczne w post-industrialnym społeczeństwie. Celem zajęć jest zbadanie kierunków mobilnmośći społecznej w USA, ze szczególnym naciskiem na zagrożenia dla statusu spolecznego i roli klasy robotniczej i średniej. tendencja ta jest wynikiem globalizacji,która z kolei przyczyniła się do deindustrializacji Ameryki. Zbadamy obraz stratyfikacji społecznej w dzisiejszej Ameryce. Przyjrzymy się życiu rodzin klasy robotniczej i średniej. Spojrzymy na ich zwyczaje, zachowania konsumenckie, aspiracje. odwiedzimy ich miejsca pracy. Obserwowować będziemy charakter relacji społecznych tak w małych miasteczkach jak i w wielkich metropoliach. Wzrost znaczenia Sztucznej Inteligencji wprowadza nowe napięcia do reacji społeczno-gospodarczych. Badać będziemy te zjawiska przez pryzmat teorii jak również codziennej praktyki. czesto korzystac bedziemy z materialow wideo i internetu.
TEMATY ZAJĘĆ
1. społeczeństwo amerykańskie w 2023. Panorama.
2. Dlaczego Donald Trump przegralł wybory w 2020
3-4. Rozwój amerykańskiego przemysłu - kariery od pucybuta do milionera. Detroit, Baltimore, Youngstown OH
5. Kiedy Ameryka była wielka? lata 1950te czy 1960te?
6. Amerykańskie społeczeństwo odzwierciedlone w kulturze popularnej
7. Globalizacja i gospodarka USA
8. Nierówności spoleczne w USA w XXI wieku
9. Ameryka korporacji i drobny biznes - efekt Wal Martu
10. kryzys klasy średniej
11-13. Deindustrializacja w XXI wieku. koszty społeczne i ekonomiczne.Biedni-pracujący. AI and labor relations.
14. Polityczne konsekwencje napięć społecznych
15. Dokąd zmierzasz Ameryko - społeczno-gospodarczę wątki w nadchodzących wyborach 2024?
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: znajomość dynamiki społecznej w nowoczesnym społeczeństwie kapitalistycznym; poznanie czynników kształtujących mobilność społeczną; poznanie reguł rządzących uprzemysłowieniem i rozwojem społecznym w USA w XX wieku; poznanie podstawowych zasad globalizacji i wzajemnych relacji miedzy polityka i gospodarka.
Umiejętności: studenci naucza się analizować dane statystyczne, wyciągać wnioski, budować modele rozwoju, analizować wykresy i rysunki. Będą badać bazy danych i wyciągać wnioski z danych statystycznych. Nauczą się porównywać dane w różnych okresach czasu
Kompetencje społeczne: nauczą się pracować w grupach, wygłaszać wystąpienia publiczne, analizować dane i polityki. Nauczą się na czym polega odpowiedzialności polityka za rozwój społeczeństwa
Kryteria oceniania
Na ocenę składac się będą następujące składowe:
1. prezentacja (praca grupowa) (30%)
2. indywidualna praca semestralna (30%) min 5-7 stron, - data złożenia pierwszy dzień sesji egzaminacyjnej
3. sprawdzian(y) cząstkowe (30%)
4. udział w dyskusjach na zajęciach (10%)
Praktyki zawodowe
none
Literatura
Robert Frank, Frank Cook, The Winner-Take-All Society, penguin 1996
Thomas Frank, What's the Matter With Kansas? Holt, 2005
Robert Puttnam, Bowling Alone, Simon and Shuster, 2000
Frances fox Piven, Richard Cloward, The Breaking of the American Social Compact, New Press, 1997
Sherry lee Linkon, John Russo, Steeltown USA. Work and Memory in Youngstown, University Press of Kansas, 2002
David Halle, America's Working Man, University of Chicago Press, 1984
Dale Maharidge, Someplace like America. Tales from the New Great Depression, University of California Press, 2011
David Grusky (ed.), Social Stratification in Sociological Prespective, Westview, 1994
Donald Bartlett, James Steele, America Who Stole the Dream, Andrews and McFeel, 1996
America What Went Wrong? 1992
America Who Really Pays the Taxes? Touchstone Books, 1994
J.D. Vance, A Hillbilly Elegy. A Memoir, Harper Collins, 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: