The Sixties - Social and Cultural Analysis of the Decade (Lata 60-te - społeczna i kulturowa analiza dekady) 4219-SH025
Zajęcia dotyczyć będą głównych wydarzeń społeczno – politycznych oraz wartości w omawianej dekadzie na tle trwającej zimnej wojny. Uwaga zwrócona będzie także na zagrożenia, jakie wydarzenia mogły stanowić na istniejącego porządku. Omawiać będziemy wyidealizowany i stereotypowy obraz społeczeństwa, aby na tym tle przedstawić główne postaci dekady, ewolucję prezydentury, kwestie rasowe, ruch antywojenny, telewizję i film, sport, kontrkulturę, religię, życie codzienne, wydarzenia polityczne i USA i za granicą. Omówione będą także szeroko pojęte ruchy protestu (lewicowe i prawicowe), a także obecność dekady w czasach współczesnych w takich obszarach jak kultura, sztuka, wartości, sztuka, sposób myślenia. Zwrócimy również uwagę na wizualne przedstawienie dekady w fotografii jakoś źródle historycznym.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
w dziedzinie wiedzy:
1. będzie posiadał wiedzę dotyczącą omawianej dekady
2. będzie potrafił wyjaśnić zależności pomiędzy zjawiskami zachodzącymi w tej dekadzie w USA
3. będzie dostrzegał międzynarodowy kontekst dekady
4. będzie znał kierunki rozwoju i ewolucji Stanów Zjednoczonych w wymiarze krajowym i międzynarodowym
w dziedzinie umiejętności:
1. będzie potrafił wyjaśnić przyczyny i dynamikę zjawisk zachodzących w USA
2. będzie umiał formułować wnioski i oceny omawianych zjawisk społecznych
3. będzie umiał wyjaśnić przebieg wydarzeń politycznych w USA i poza granicami
4. będzie posiadał zaawansowane umiejętności analizy interdyscyplinarnej do przedstawienia i przeanalizowania wydarzeń w USA
w dziedzinie kompetencji:
1. będzie otwarty na nowe idee i zjawiska zachodzące w USA w omawianej dekadzie
2. będzie rozumiał ważność zachodzących zmian dla obywatela państwa demokratycznego
3. będzie świadomy roli wydarzeń dekady dla współczesnych Stanów Zjednoczonych
4. będzie potrafił prowadzić dyskusję na temat kontrowersyjnych wydarzeń omawianej dekady z poszanowaniem odmiennych punktów widzenia
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach i obecność na nich (50%);
nie mniej niż jedna prezentacja lub praca pisemna na temat z zakresu kursu,
uzgodniony z prowadzącym (10%);
krótka praca pisemna - 5 stron - na temat uzgodniony z prowadzącym (10 %)
oraz krótkie omówienie podczas kursu przed uzyskaniem stopnia
pisemne zaliczenie w sali - 30%
skala ocen:
0-60 - 2
61-68 - 3
69-76 - 3,5
77-84 - 4
85-92 - 4,5
93-100 - 5
Literatura
Podstawowa:
Mark Hamilton Lytle, America's Uncivil Wars: The Sixties Era from Elvis to the Fall of Richard Nixon
oraz wybrane fragment źródeł i opracowań
Harrington, The Other America
Freidan, The Feminine Mystique
Nader, Unsafe at Any Speed
The Port Huron Statement
Carson, Silent Spring
Kennedy, Inaugural Address
King, “Letter from a Birmingham Jail”
Malcolm X, “The Bullet or the Ballot”
Bernstein, “The Quest for Security”
Woods, “Dixie’s Dove: J. William Fulbright and the Vietnam War”
Jones, “Before Montgomery and Greensboro”
Torry, “Apocalypse Then”
Harbutt, “American Challenge, Soviet Response”
Eskew, “‘Bombingham’”
Brauer, “Kennedy, Johnson, and the War on Poverty”
Rome, “‘Give Earth a Chance’”
Graham, “Flaunting the Freak Flag”
McAndrews, “The Politics of Principle”
Mathews, “Cultural Fundamentalism the ERA”
Suran, “Coming Out against the War”
O’Neil, Coming Apart
Gitlin, The Sixties
Unger, The Movement
Loss, Pop Dreams
Rorabaugh, Berkeley at War
Caute, The Year of the Barricades
Herring, America’s Longest War
Miller, Hippies and American Values
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: