Disability in Contemporary and Twentieth Century American Culture (Niepełnosprawność w XX-wiecznej i współczesnej kulturze amerykańskiej) 4219-SH019
Niepełnosprawność uznawana jest i przedstawiana jako nieszczęście, upadek, kara za przewinienia, znak mentalnej lub cielesnej słabości, cierpienie, które należy z godnością znosić lub wyzwanie, które trzeba pokonać. Natomiast osoba niepełnosprawna wciąż poddawana jest medycznym badaniom, kontroli, uprzedmiotowieniu i zachęcana do pokonywania swojej niepełnosprawności. Ruch na rzecz praw osób niepełnosprawnych od lata walczy z tą zindywidualizowanym i medykalizującym rozumieniem niepełnosprawności, wskazując na społeczeństwo i środowisko jako na czynniki utrudniające funkcjonowanie. Studia nad niepełnosprawnością podążają tą ścieżką i dekonstruują i denaturalizują koncepcje norm dotyczących pełnosprawności i konsekwencji upośledzenia.
Podczas zajęć omówimy konteksty zmiany sposobu myślenia o niepełnosprawności, jak również zanalizujemy zarówno teksty literackie, jak i popularne prezentujące kontrnarracje do medycznego i społecznego modelu niepełnosprawności. Zajmiemy się też kwestiami ciała, szaleństwa, sprawczości, opieki oraz współzależności z perspektywy studiów nad niepełnosprawnością. Zastanowimy się nad przecięciem niepełnosprawności i rasy, seksualności, płci, jak również wpływem ruchu na rzecz sprawiedliwości społecznej zmobilizowanej wokół niepełnosprawności.
Zakres tematów zajęć:
Tydzień 1: Czym są studia nad niepełnosprawnością? Wprowadzenie
Tydzień 2: Modele i definicje niepełnosprawności.
Tekst: Dan Goodley, “Introduction: Global Disability Studies,” 1-21
opcjonalnie: Tom Shakespeare, “The Social Model of Disability,” in Disability Studies Reader, 197-204.
Tydzień 3: Niepełnosprawność, ciało i tożsamość.
Tekst: Susan Wendell, Unhealthy Disabled: Treating Chronic Illnesses as Disabilities
Tydzień 4: Niepełnosprawność umysłowa
Teksty: Margaret Price, Defining Mental Disability, 298-307.
Susanna Kaysen, Girl. Interrupted
Omówienie raportu antropologicznego na temat dostępności UW dla osób niepełnosprawnych.
Tydzień 5: Feministyczne studia nad niepełnosprawnością
Tekst: Rosemarie Garland-Thompson, Integrating Disability, Transforming Feminist Theory, 333-353.
opcjonalnie: Alison Kafer, “Introduction,” in Feminist, Queer, Crip, 1-14.
Tydzień 6: Feministyczne studia nad niepełnosprawnością - kontynuacja.
Tekst: Marge Piercy, Woman on the Edge of Time, dostępny: https://libcom.org/files/piercy_marge-woman_on_the_edge_of_time.pdf
Tydzień 7: Niepełnosprawność i rasa
Teksty: Douglas Baynton, Disability and the Justification of Inequality in American History, 33-57
David M. Perry, “When Disability and Race Intersect,” dostępny: http://edition.cnn.com/2014/12/04/opinion/perry-garner-disability-race-intersection/
Dzień złożenia raportu antropologicznego u osób prowadzących.
Tydzień 8: Niepełnosprawność i rasa - kontynuacja.
Tekst: Octavia Butler, Kindred, dostępny: http://librebood.com/libre/Octavia%20Butler/Kindred%20(432)/Kindred%20-%20Octavia%20Butler.pdf
opcjonalnie: Sami Schalk, “Metaphorically Speaking: Ableist Metaphors in Feminist Writing,” dostępny: http://dsq-sds.org/article/view/3874/3410
Tydzień 9: Teoria crip
Teksty: Robert McRuer, “Introduction,” Crip Theory: Cultural Signs of Queerness and Disability, 1-32.
Eli Clare, “Stolen Bodies, Reclaimed Bodies: Disability and Queerness,” 358-65.
opcjonalnie: As Good as it Gets, reż. James L. Brooks
Tydzień 10: Historia niepełnosprawności
Teksty: Freaks, reż. Tod Browning, dostępny http://www.dailymotion.com/video/x23f1ji_freaks-1932-full-movie_shortfilms
Rosemarie Garland-Thompson, Extraordinary Bodies
opcjonalnie: Rachel Adams, Sideshow U.S.A, 25-59
Omówienie i ostateczny wybór tematu eseju/projektu kreatywnego.
Tydzień 11: Eugenika i niepełnosprawność
Teksty: Sharon Snyder and David Mitchell, Cultural Locations of Disability, 100-129
One Million Dollar Baby, reż. Clint Eastwood, dostępny: http://putlocker.is/watch-million-dollar-baby-online-free-putlocker.html
Tydzień 12: Instytucjonalizacja w USA
Tekst: Michael Rembis, “‘I ain’t been reading while on parole’: Experts, Mental Tests, and Eugenic Commitment to Law in Illinois, 1890-1940,” 225-47
Tydzień 13: Pisanie autobiograficzne
Teksty: Georgina Kleege, “Blind Rage: An Open Letter to Helen Keller,” 187-94.
Meg Day, I Can’t Read This
Tydzień 14: Podsumowanie
Złożenie eseju/projektu kreatywnego u osób prowadzących.
Kolejność i zakres omawianych zagadnień mogą ulec zmianie
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
Po ukończeniu kursu student:
a) posiada wiedzę na temat różnych sposobów definiowana i rozumienia niepełnosprawności fizycznych i umysłowych
b) posiada podstawową wiedzę na temat historii ruchu na rzecz praw osób niepełnosprawnych w Stanach Zjednoczonych
c) zna i poprawnie używa terminologii związanej ze studiami nad niepełnosprawnością, teorią crip i fat studies (studia nad grubością)
d) wie czym jest ableizm i rozumie dlaczego i w jaki sposób funkcjonuje w społeczeństwie
e) posiada podstawową wiedzę na temat biowładzy i zjawiska medykalizacji
f) posiada rozbudowaną wiedzę na temat sposobów, w jaki niepełnosprawność jest reprezentowana i wykorzystywana w amerykańskich tekstach kultury w XX i XXI wieku
Umiejętności:
Po ukończeniu kursu student:
a) potrafi rozpoznać i zaanalizować treści ableistyczne i dyskryminujące ze względu na nadwagę czy otyłość
b) posiada umiejętności pozwalające wykorzystać teorię studiów nad niepełnosprawnością w analizie amerykańskiego społeczeństwa i kultury
c) potrafi sformułować tezy na tematy związane z niepełnosprawnością i sprawnością
d) posiada umiejętność tworzenia akademickich tekstów na tematy związane z niepełnosprawnością
Komepetencje społeczne:
Po ukończeniu kursu student:
a) potrafi krytycznie przeanalizować zarówno teksty literackie, jak i teoretyczne
b) posiada umiejętność aktywnego uczestnictwa w dyskusjach na tematy akademickie
c) potrafi wybrać i ocenić kluczowe terminy i tezy z tekstów akademickich
d) potrafi przeprowadzić obserwację i na jej podstawie wyciągnąć i sformułować wnioski
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia zajęć jest zdobycie minimum 60% oceny końcowej.
Aby zaliczyć kurs studenci muszą uczęszczać na zajęcia, czytać i oglądać zadane materiały oraz uczestniczyć w dyskusjach.
Krótkie prace pisemne (20 punktów, 5 punktów za tekst)
W ciągu semestru studenci złożą 4 krótkie prace na temat omawianych na zajęciach tekstów (studenci sami wybierają teksty, na temat których chcą napisać; prace mają mieć 500-1000 słów). Student może złożyć tylko jedną pracę w tygodniu; dodatkowo praca musi dotyczyć materiału, który jest omawiany w danym tygodniu. Prace dotyczące tekstów wcześniej omówionych nie będą przyjmowane.
Obserwacja i raport (30 punktów)
Studenci przeprowadzą obserwację na temat sposobów, jakimi Uniwersytet Warszawski przystosowuje (bądź nie) swoją przestrzeń dla osób niepełnosprawnych. Na podstawie obserwacji studenci napiszą antropologiczną pracę/raport (szczegółowe instrukcje osoby prowadzące podadzą na zajęciach; długość pracy to 1000-1200 słów).
Esej/projekt kreatywny (30 punktów)
Każdy student napisze pracę na temat związany z wybranym przez niego blokiem tematycznym omawianym na zajęciach (1500-2000 słów). Zamiast eseju student może przygotować kreatywny projekt nawiązujący do jednego z bloków tematycznych. Wszystkie tematy esejów, jak i projektów muszą zostać skonsultowane i zaaprobowane przez osoby prowadzące.
Bloki tematyczne: modele i definicje niepełnosprawności (tydzień 2-4), feministyczne studia nad niepełnosprawnością (tydzień 5-6), niepełnosprawność i rasa (tydzień 7-8), teoria crip (tydzień 9), historia niepełnosprawności (tydzień 10-12), autobiografie osób niepełnosprawnych (tydzień 13, a także 4 i 9).
Uczestnictwo w dyskusjach klasowych (20 punktów)
***
Wszystkie prace powinny być napisane czcionką Times New Roman, 12, podwójna interlinia, i zawierać przypisy i bibliografię CMS. Prace nie zawierające przypisów ani bibliografii nie zostaną przyjęte przez osoby prowadzące.
Obecność jest obowiązkowa. Studenci mają prawo opuścić dwa spotkania w semestrze.
Prace oddane po terminie nie będą przyjmowane.
Osoby prowadzące mogą odmówić przyjęcia nieprawidłowo sformatowanej pracy bądź pracy złożonej elektronicznie.
Wszystkie prace zawierające splagiatowane fragmenty/splagiatowane prace mogą spowodować nie zaliczenie pracy/kursu (więcej informacji na temat plagiatu można uzyskać u osób prowadzących, tutaj można też dowiedzieć się więcej na temat czym jest plagiat: https://owl.english.purdue.edu/owl/resource/589/01/.)
Skala ocen:
100-97 5!
96-91 5
90-84 4+
83-78 4
77-68 3+
67-60 3
59-0 2
Literatura
Lektury mogą ulec zmianie.
Teksty podstawowe:
Freaks dir. Tod Browning,
We Can’t Read This, Meg Day
Million Dollar Baby dir. Clint Eastwood,
Kindred, Octavia Butler
Exile and Pride, Eli Clare
Woman on the Edge of Time, Marge Piercy
Blind Rage: Letters to Helen Keller, Georgina Kleege
Teksty krytyczne:
Disability Theory, Tobin Siebers
Cultural Locations of Disability, Sharon L. Snyder and David T. Mitchell
Defining Deviance: Sex, Science, and Delinquent Girls 1890-1960, Michael A. Rembis
Defining Mental Disability, Margaret Price
Metaphorically Speaking: Ableist Metaphors in Feminist Writing, Sami Schalk
Sideshow U.S.A., Rachel Adams
Extraordinary Bodies, Rosemarie Garland-Thompson
Integrating Disability, Transforming Feminist Theory, Rosemarie Garland-Thompson
Unhealthy Disabled: Treating Chronic Illnesses as Disabilities, Susan Wendell
When Disability and Race Intersect, David M. Perry
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: