- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Faces of American Feminism 4219-SH009-OG
Kurs pokazuje rozwój myśli feministycznej i ruchu kobiecego od Seneca Falls (1848) aż po współczesność. Głównym tematem kursu jest wewnętrzne zróżnicowanie tej tradycji - spory i kontrowersje wewnątrz ruchu kobiecego i myśli feministycznej. Nasze lektury bedą również bardzo zróżnicowane: dokumenty historyczne (przemówienia, manifesty, sprawy sądowe, umowa małżeńska), artykuły, eseje, polemiki, opowiadania.
Cel kursu jest dwoisty: poznać historię ruchu i zobaczyć jego rozwój jako toczącą się w kolejnych dekadach debatę, starcia między różnymi głosami i poglądami. Poszukamy głównych wątków, powracających stylów argumentacji. Kluczowe pytanie dotycz specyfiki amerykańskiego feminizmu – jego relacji z amerykańską tradycją demokratyczną, systemem wartości, specyficznie amerykańskimi kontekstami (np. kwestia rasowa, stosunek do kapitalizmu).
Wśród lektur znajdują się m.in. teksty autorstwa mi.in.: Lucy Stone, Sojourner Truth, sióstr Grimke, Elizabeth Cady Stanton, Betty Friedan, Gloria Steinem, Kate Millett, Angeli Davis, bell hooks, Audre Lorde, Adrienne Rich, Susan Brownmiller, Andrei Dworkin, Ellen Willis, Alice Walker, Susan Faludi, Kimberle Crenshaw, Nancy Fraser, Judith Butler, Catherine A. Rottenberg, Jane Ward, Amia Srinivasan.
Obejrzymy też kilka filmów dokumentalnych i wywiadów online, m.in.:
Feminists: What Were They Thinking? (dir. Johanna Demetrakas, 2018)
One Woman One Vote (Dir. Ruth Pollak. 1995);
Town Bloody Hall (dir. Chris Hegedus, D.A. Pennebaker, 1971);
She's Beautiful When She's Angry (dir. Mary Dore, 2014)
Judith Butler: How the far-right wants to control your body (interview, 2024)
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student/ka:
WIEDZA:
- posiada szeroką wiedzę o historii i teorii feminizmu;
- zna i rozumie szerszy kontekst polityczny i kulturowy, w którym ruch się rozwijał;
- rozumie feminizm amerykański jako żywą tradycję intelektualną, pełną sporów i kontrowersji;
UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi zrozumieć i wyjaśnić złożoną argumentację teoretyczną;
- potrafi mówić i pisać na temat kwestii spornych w sposób precyzyjny i sensowny;
- potrafi zebrać, przetworzyć i zaprezentować na forum grupy materiał dotyczący wąsko zakrojonego tematu;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- potrafi pracować w grupie i zaprezentować wyniki tej pracy;
- jest otwarty na rozmaite interpretacje i opinie dotyczące tekstów kultury a także wizje kultury jako takiej;
- potrafi formułować własne poglądy w sposób spójny i wyrazisty, zachowując szacunek dla poglądów odmiennych.
Kryteria oceniania
Części składowe oceny końcowej:
1. Aktywność na zajęciach; regularne wpisy na forum (minimum 3) = 20 %
2. Praca w grupach: przygotowanie 2 prezentacji = 20%
3. Test końcowy = 30%
4. Praca semestralna (min. 1500 słów) = 30%
Literatura
Wybrana bibliografia
Arruzza, Cinzia, Tithi Bhattacharya and Nancy Fraser, Feminism for the 99%:
A Manifesto (Verso, 2019)
Angel, Katherine. Tomorrow Sex Will Be Good Again: Women and Desire in the Age of Consent (2022)
Baxandall, Rosalyn and Linda Gordon, eds. Dear Sisters. Dispatches from the Women's Liberation Movement. NewYork: Basic Books, 2000.
Brownmiller, Susan: In Our Time: Memoir of a Revolution. New York: Dial Press, 1999.
Crow, Barbara. Radical Feminism. A Documentary Reader. New York: New York UP, 2000.
Davis, Angela. Women, Race, and Class. New York: Random House, 1983.
Davis, Flora. Moving the Mountain. The Women's Movement in America since 1960. Urbana: University of Illinois Press, 1999.
DuPlessis, Rachel Blau, and Ann Snitow, eds. The Feminist Memoir Project: Voices from Women's Liberation. New York: Three Rivers Press, 1998.
Faludi, Susan. Backlash. The Undeclared War against Women. London: Vintage, 1992.
Flexner, Eleanor. Century of Struggle. The Woman's Rights Movement in the United States. Cambridge, Mass: 1996
Friedan, Betty. The Feminine Mystique. New York: Norton, 1963.
hooks, bell. Feminist Theory: From Margin to Center, 1981.
Kipnis, Laura. Gender: A Melee, Liberties (Spring 2022)
Levy, Ariel. Female Chauvinist Pigs. Women and the Rise of Raunch Culture. New York, Simon and Schuster, 2005.
Morgan, Robin, ed. Sisterhood is Powerful: An Anthology of Writings from the Women's Liberation Movement. New York: Random House, 1970.
Rich, Adrienne, "Compulsory Heterosexuality and Lesbian Existence" in: Blood, Bread, and Poetry. Selected Prose 1979-1985, New York and London: W.W. Norton and Company, 1986.
Rosen, Ruth. The World Split Open: How the Modern Women's Movement Changed America. New York: Viking, 2000.
Rottenberg, Catherine. The Rise of Neoliberal Feminism, Cultural Studies, 28:3, 2014: 418-437.
Schneir, Miriam, ed. Feminism: The Essential Historical Writings. New York: Vintage Books, 1994.
Schneir, Miriam ed., Feminism in Our Time: The Essential Writings, from World War II to the Present. New York: Vintage Books, 1994.
Serano, Julia. Whipping Girl. A transsexual woman on sexism and the scapegoating of femininity. Seal Press: Berkeley, 2007
Seresin, Asa. “On Heteropessimism. Heterosexuality is nobody’s personal problem”. The Conversation, OCTOBER 9, 2019
Steinem, Gloria. "I Was a Playboy Bunny" in: Outrageous Acts and Everyday Rebellions. New York: Henry Holt, 1995.
Ward, Jane. The Tragedy of Heterosexuality (2020)
Zeisler, Andi. We Were Feminists Once: From Riot Grrrl to CoverGirl®, the Buying and Selling of a Political Movement Paperback. New York, Public Affairs, 2016.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: