- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Americanism: The Values, Symbols, and Rituals that Define the Nation (Amerykanizm: wartości, symbole i rytuały definiujące naród) 4219-SH007-OG
Zajęcia te poświęcone są zbadaniu najważniejszych wartości, symboli i rytuałów które odgrywały ważną rolę w kształtowaniu kultury amerykańskiej i kierowały ścieżką rozwoju Stanów Zjednoczonych. Wiele spośród tych idei było częścią amerykańskiej kultury od samego zarania, inne z kolei są relatywnie nowe. Niektóre z nich uzupełniają się nawzajem, inne stanowią swoje przeciwieństwo. Niektóre są szeroko znane i praktykowane, inne obecne są jedynie wśród niewielkich, choć często bardzo aktywnych i widocznych, grup. Wszystkie razem odgrywały ważną rolę w kształtowaniu sposoby życia, wartości i instytucji - jak również systemów gospodarczego i politycznego - w Stanach Zjednoczonych. Podczas zajęć dokonamy przeglądu tej tematyki i przedyskutujemy historię poszczególnych wartości oraz miały one w ciągu lat i w dniu dzisiejszym. Zastanowimy się co i kto odpowiada za rozwój i przetrwanie każdej z tych idei oraz jak każda z nic wpłynęła na mieszkańców i kulturę Stanów Zjednoczonych.
Kazdy temat uwzgledni, jezli mozliwe
Symbole (w tym kultowe postaci)
Wysoke cenione teksty
Narracja/historia illustrujace wartosci, pomysly
Wrog ktorych sie boimy i potepiamy
Nakazy behawiorny
Modele Zachowania
Organizacjie
Wspowczesne przywodcy
Sposoby komunikowanie sie ze zwolennikami
Kwestia polityczne
Proby realizacji, implementacji ich pomyslow
Tematy do dyskusji
Patriotism—moj kraj, na dobry I na zly
Wolnosc, swoboda I przywatnosc
Brak zaufania do rzadu—szczegolnie wladzy centralnej
Demokracja I organizacja rozwiazujacz problem
Wolny rynek—niewiele regulacji rzadowych, niskie podatki
Amerikanski sen
Postep
Technologia I nauka—maga rozwiazac nasze problem
Maszyny, komputery, przestrzen kosmiczna
Materializm (bogactwo, status, gadzety)
Anti-industrializacja, anty-urbanizacja—poparcie dla
rolnicta, natury
Bron I przemoc—potega wojskowa, uzycie sily
Bron w kazdym domu, myslistwo
Silne wojsko, gotowosc do walki, neokonserwatyzm,
Panstwo bezpieczenstwa
Religia I spirytysm—kosciol I wspolnota
Filmy I telewizja
Kultura “pop,“ moda I muzyka
Sport I rekreacja
Natura I srodowisko—parki narodowe, ochrona natry
Przebywanie poza domen, natura, parki (parki narodowe)
Przygoda, bycie w drodze, odwiedzanie miejsc
Wolentaria
Dzieci I mlodziez
Osoby starsze
Sprawiedliwosc I uczciwosc, rowno uprawnienia
Przesady I teorie spiskowe
Strach I nieufnosc
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Zajęcia mają na celu pomóc studentom w zrozumieniu tego jak symbole i rytuały amerykańskiego społeczeństwa ewoluowały na przestrzeni lat. Mają również skłonić studentów do zauważenia złożoności odpowiedzi na pytanie o to co oznacza bycie Amerykaninem, włączając w to widoczne sprzeczności i niespójności wśród elementów uważanych za składowe amerykańskie tradycji, a także zauważenia tego jak elementy te zmieniały się na przestrzeni lat i jak były hierarchizowane i interpretowane przez różne grupy w amerykańskim społeczeństwie. Zajęcia pokażą również jak wspomniane symbole, rytuały i praktyki ukształtowały i wciąż kształtują amerykańską politykę.
Zajęcia mają na celu pomóc studentom w zrozumieniu tego jak symbole i rytuały amerykańskiego społeczeństwa ewoluowały na przestrzeni lat. Mają również skłonić studentów do zauważenia złożoności odpowiedzi na pytanie o to co oznacza bycie Amerykaninem, włączając w to widoczne sprzeczności i niespójności wśród elementów uważanych za składowe amerykańskie tradycji, a także zauważenia tego jak elementy te zmieniały się na przestrzeni lat i jak były hierarchizowane i interpretowane przez różne grupy w amerykańskim społeczeństwie. Zajęcia pokażą również jak wspomniane symbole, rytuały i praktyki ukształtowały i wciąż kształtują amerykańską politykę.
WIEDZA
Poznanie znaczenia wartosci, rytualow i tradycji Stanow Zjednoczonych, klas społecznych oraz oddziaływania ich zarówno na życie jednostek jak i społeczności
Poznanie historii relacji między właścicielami a klasą pracującą w Stanach Zjednoczonych i ich wplywu na wartosci, rytualy, i tradycje.
Poznanie podstaw argumentów przemawiających na rzecz
fundamentalnych wartosci wyznawanych przez ogol Amerykanow.
Poznanie podstaw procesow w wyniku ktorych powstaly amerykanskie wartosci, rytualy i tradycje.
Poznanie zmian, ktorym wartosci, rytualy i tradycje ulegly wraz z uplywem czasu.
Poznanie dynamiki konflictu miedzy ogolne przyjetymi wartosciami, rutualami i tradycjami a tymi ktorzy je kwestionuja poprzez tworzenie alternatywnych idei.
Swiadomosc konsekwencji jakie te nowe idee maga przyniesc jesli zyskaja szersza akceptacje.
Swiadomosc zlozonych sposobow jakimi media i bogaci probuja zmienic amerykanskie wartosci.
Zrozumeninie relacji pomiedzy potega wlasnosci a nierowna dystrybucja dobr w Stanach Zjednodzonych.
UMIETNOSCI
Zdolnosci do analizy konsekwencji prob podemjowaniach w celu zmiany tradycyjnych amerykanskich wartosci, rytualow I tradycji.
Zdolnosci do wyjasnienia jak wazna role media, sily konserwatywne I religijni fundamentalisci odegrali w usilowaniu zmiany tradycyjnych wartosci, rytualow i tradycji.
Umiejetnosc ewaluacji kosztow i korzysci proponowanych zmian dla poszczegolnych grup spolecznych w Ameryce.
Umiejetnosc porownani tradycyjnych wartosci amerykanskich z wartosciami innych krajow.
KOMPETENCJE
Zrozumienie wagi i roli amerykanskich idei, kultury, instytucji I srodowiska dla rozwoju nowych ekonomicznych relacji w Stanach Zjednoczonych I swiatowym systemie ekonomicznym.
Przygotowanie do wspolpracy i pracy grupowej przy zrozumieniu wplywu zmian wartosci amerykanskich na Stany Zjednoczone i inne kraje.
Pomoc innym w zrozumieniu roli wartosci amerykanskich w ksztaltowaniu tradycji i formacji spolecznych w Stanach Zjednoczonych i na swiecie.
Zdolność do pomagajac innych rozumiec waznosc wartosci amerykanskich w ksztaltowanie tradycji i formacji spoleczne w stanach zjednoczonych i na swiecie.
More pomagac innych rozumiec ze jest wazny badaz koszty i korzysty tych zmian.
Kryteria oceniania
Od studentów oczekuje się obecności na każdych zajęciach, zadawania przemyślanych pytań oraz uczestnictwa w dyskusji na temat danych zajęć (15% oceny).
Każdy student zobligowany jest do napisania 10-stronicowego eseju z podwójnymi odstępami, przypisami i bibliografią (30% oceny), przygotowania krótkich komentarzy wszystkich przeczytanych do zajęć lektur (25% oceny) oraz podejścia do egzaminu końcowego opartego na wypełnianiu luk (30% oceny).
Literatura
Lektury będą zadawane co tydzień, lista składać się będzie z najlepszych drukowanych (biblioteka) i elektronicznych źródeł mających dostarczyć informacji stanowiących podstawę dyskusji i wprowadzić uczestników w kulisy debat dotyczących każdego z zagadnień.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: