Uneven geographies of the US (Nierówna geografia Stanów Zjednoczonych) 4219-SH0045
Kurs przygląda się niesprawiedliwościom przestrzennym i środowiskowym w USA na przykładzie kilku lokalnych, regionalnych i globalnych przypadków. Podkreśla historyczne korzenie tych niesprawiedliwości, ich współczesne konsekwencje społeczne i ruchy społeczne, które im przeciwdziałają. Obejmuje szeroki zakres lokalizacji i grup społecznych, ale kładzie szczególny nacisk na społeczności rdzennych i czarnych Amerykanów. Zajęcia łączą krótki wykład z rozmową o cotygodniowych lekturach. Lektury obejmuje teksty akademickie z zakresu geografii i historii społecznej, źródła pierwotne (np. pamiętniki, świadectwa, filmy dokumentalne i wywiady) w różnych formatach, mapy, a także piosenki i teledyski.
Poniżej znajduje się lista przykładowych tematów zajęć, które mogą się różnić w zależności od roku:
• Górnictwo węglowe, ubóstwo i ruch związkowy w Appalachach
• Rust Belt: upadek i odrodzenie miast przemysłowego Midwestu
• Rurociągi przez ziemię Indian
• Hawaje, od kolonizacji do zmagań z nadmierną turystyką
• Kryzys dostępności mieszkań i gentryfikacja
• Walka o ulice: czy są dla samochodów, czy dla pieszych?
• Migracje i migranci jako pracownicy
• Barrio Logan i Chicano Park: miejskie autostrady, sprawiedliwość ekologiczna i „gentefication”
• Wielka migracja Afroamerykanów
• Nowy Orlean po Katrinie
• „Dumping in Dixie” i początki ruchu na rzecz sprawiedliwości środowiskowej
• Redlining i segregacja mieszkaniowa
• Nowy Jim Crow? "Masowe uwięzienie" i brutalność policji wobec Czarnych
• Dolina Krzemowa i prywatne miasta przyszłości
• Neokolonializm i globalna nierówna wymiana
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Rozumie konieczność czerpania z dorobku nauk socjologicznych i geografii społecznej w celu stworzenia podstaw i kontekstów do badań nad kulturą Stanów Zjednoczonych
- Zna podstawowe cechy struktur społecznych i rozumie zasady ich funkcjonowania w Stanach Zjednoczonych, w szczególności w kontekście sprawiedliwości społecznej, przestrzennej i środowiskowej
- Zna specyfikę społeczną Stanów Zjednoczonych oraz to, jak wielokulturowość i wielonarodowość mieszkańców wiąże się z nierównościami społecznymi, przestrzennymi i środowiskowymi
- Zna i rozumie miejsce i rolę Stanów Zjednoczonych w międzynarodowych relacjach polityczno-ekonomicznych, w tym w relacjach z rdzennymi narodami
Umiejętności:
- Potrafi rozpoznawać, rozumieć, interpretować, wyjaśniać i analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk związanych z nierównościami społecznymi, przestrzennymi i środowiskowymi w Stanach Zjednoczonych
- Potrafi formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy dotyczące zagadnień kultury amerykańskiej korzystając ze źródeł z nauk socjologicznych i geografii społecznej
- Potrafi identyfikować, opisywać zjawiska społeczne ora przejawy kultury społecznej w Stanach Zjednoczonych przy pomocy podstawowych narzędzi teoretycznych i metodologicznych z zakresu nauk socjologicznych i geografii społecznej
- Potrafi krytycznie odbierać treści dotyczące Stanów Zjednoczonych przekazywane przez media i inne środowiska
- Potrafi wykorzystywać zdobytą, interdyscyplinarną wiedzę z zakresu studiów amerykanistycznych celem formułowania własnych opinii, oraz uznawać jej znaczenie w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Kryteria oceniania
1. Samodzielna analiza i omówienie zadanego tekstu (60%)
2. Obecność i aktywność na zajęciach (40%)
Literatura
Alexander, M. (2012). The New Jim Crow: Mass incarceration in the age of colorblindness. The New Press.
Bullard, R. D. (2000). Dumping in Dixie: Race, class and environmental quality. Westview Press
Delgado, E., & and Swanson, K. (2021). Gentefication in the barrio: Displacement and urban change in Southern California. Journal of Urban Affairs, 43(7), 925–940.
Estes, N. (2024). Our history is the future: Standing Rock versus the Dakota Access Pipeline, and the long tradition of Indigenous resistance. Haymarket Books.
High, S. C. (2003). Industrial sunset: The making of North America’s rust belt, 1969-1984. University of Toronto Press.
Kahn, K. (1973). Hillbilly Women: Mountain Women Speak of Struggle and Joy in Southern Appalachia. Doubleday & Company, Inc.
Klein, N. (2008). The shock doctrine: The rise of disaster capitalism. Penguin Books.
Lipsitz, G. (2011). How racism takes place. Temple University Press.
Rothstein, R. (2017). The color of law: A forgotten history of how our government segregated America. Liveright Publishing Corporation
Wilkerson, I. (2011). The warmth of other suns: The epic story of America’s great migration
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: