Chicago. Rise, crisis and current social problems of modern metropolis (Chicago. Powstanie, kryzys and współczesne problemy społeczne nowczesnej metropolii) 4219-SH0044
1. Wprowadzenie i przegląd tematyki
2. Film dokumentalny o Union Stockyards:
https://www.wttw.com/chicago-stories/union-stockyards/video
Sandburg, „Chicago”
Strona internetowa Muzeum Packingtown: https://www.packingtownmuseum.org/
3. Film dokumentalny The Race to Reverse the River:
https://www.wttw.com/chicago-stories/race-to-reverse-the-river
Coval, „Reversing the Flow of the Chicago River”
4. RS 7
5. RS 8
Strona internetowa Domu Hull (Hull House): https://www.hullhousemuseum.org/
6. The South Side, rozdział 2
Film dokumentalny „Narodziny muzyki gospel” (The Birth of the Gospel):
https://www.wttw.com/chicago-stories/birth-of-gospel/the-birth-of-gospel-music-in-chicago
7. Film dokumentalny „Szef i buldożer” (The Boss and the Bulldozer)
Coval: „King Daley Unfurls His Burnham Plan”
8. Egzamin śródsemestralny (40 minut)
Coval: „Mayor Byrne Moves Into and Out of Cabrini Green”, „Erasing the Green”, „Atoning for the Neoliberal in All or Rahm Emanuel as the Chicken on Kapparot”
Artykuł o Radzie Miasta:
https://www.chicagomag.com/news/we-have-the-most-diverse-city-council-in-chicago-history/
9. RS 13
10. Bedorf, rozdział 4
Coval: „The Division Street Riots”, „The Assassination of Rudy Lozano”
11. Curran. Wycieczka śladami murali:
https://interactive.wttw.com/my-neighborhood/pilsen/murals
Zobacz stronę Narodowego Muzeum Sztuki Meksykańskiej (National Museum of Mexican Art).
12. Coval: „The Great Migration”, „Gwendolyn Brooks Stands in the Mecca”, „Muddy Waters Goes Electric”
The South Side, rozdział 4
Zobacz strony: Muzeum Historii Czarnych DuSable (DuSable Black History Museum and Education Center) oraz Centrum Prezydenckie Obamy (Obama Presidential Center).
13. Pacyga, rozdział 8
14. Prezentacje i omówienia prac studentów
15. Egzamin końcowy
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W06 - wybrane zagadnienia, fakty, procesy, zjawiska społeczne (industrializacja, migracje międzynarodowe i wewnętrzne, suburbanizacja, zmiany postindustrialne, gentryfikacja, konflikty grupowe) oraz cechy struktur społecznych (relacje między klasami społecznymi i grupami etno-rasowymi) w Chicago w porównaniu do innych amerykańskich społeczności miejskich oraz zasady ich funkcjonowania i rządzące nimi prawidłowości, normy i reguły, ich ewolucję oraz przyczyny i konsekwencje zachodzących w nich zmian
K_W08 - procesy historyczne (industrializacja, migracje międzynarodowe i wewnętrzne, suburbanizacja, zmiany postindustrialne, gentryfikacja, konflikty grupowe), które kształtowały Chicago i inne miasta amerykańskie w ciągu ostatnich 120 lat
UMIEJĘTNOŚCI
K_U03 - rozpoznawać, rozumieć, opisywać, interpretować, wyjaśniać i analizować w sposób pogłębiony przyczyny, skutki oraz przebieg procesów i zjawisk zachodzących w w mieście Chicago w porównaniu do innych amerykańskich społecznościach miejskich
K_U04 - wykorzystywać w badaniach znajomość tradycji i szkół badawczych z zakresu nauk o amerykańskich społecznościach miejskich (chicagowska szkoła badań miejskich, wykorzystanie zastanych danych statystycznych, statisticalatlas.com, dokumentów urzędowych, stron internetowych instytucji)
K_U05 - dostrzec i analizować przejawy miejskiej kultury politycznej w Chicago w porównaniu do innych miast amerykańskich narzędziami teoretycznymi i metodologicznymi z zakresu historii i socjologii polityki
K_U07 - identyfikować, opisywać zjawiska społeczne oraz przejawy kultury społecznej w Chicago w porównaniu do innych amerykańskich miast przy pomocy narzędzi teoretycznych i metodologicznych z zakresu nauk społecznych
K_U08 - interpretować teksty źródłowe z różnych epok dotyczące Chicago, biorąc pod uwagę ich kontekst historyczny, polityczny oraz społeczno-kulturowy
K_U09 - komunikować się w grupie seminaryjnej oraz prowadzić debatę na temat Chicago i amerykańskich społeczności miejskich z użyciem specjalistycznej terminologii w języku angielskim
K_U10 - posługiwać się językiem angielskim na poziomie co najmniej B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, w tym specjalistyczną terminologią
K_U12 - przygotowywać i przedstawiać prezentacje przy wykorzystaniu zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych w języku angielskim dotyczących zagadnień z zakresu studiów nad historią i socjologią Chicago, a także przygotować opracowania pisemne w w języku angielskim
K_U15 - kierować pracą grupy seminaryjnej poprzez proponowanie pytań i prowadzenie dyskusji
KOMPETECJE:
K_K01 - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści dotyczących Chicago w porównaniu do innych amerykańskich społeczności miejskich
K_K02 - wykorzystywania zdobytej, interdyscyplinarnej wiedzy z zakresu studiów nad Chicago w porównaniu do innych amerykańskich społeczności miejskich celem formułowania własnych opinii
K_K03 - uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym ich rozwiązywaniem
Kryteria oceniania
1. Dwa zadania pisemne w trakcie semestru
W trakcie semestru będą dwa zadania pisemne. Do pierwszego z nich studenci będą musieli przeczytać materiały dotyczące jednej z dzielnic Chicago i przygotować krótki raport (500 słów) na temat historii społecznej tej dzielnicy. Dzielnica do opracowania może być wybrana spośród tych, które omawiamy na zjaęciach: UIC Village/Little Italy, Pilsen, Bronzeville, Hyde Park, Polish Downtown w Wiecker Park, Polish Village w Avondale lub inne po konsultacji z prowadzącym. Badania należy rozpocząć od strony: http://encyclopedia.chicagohistory.org
Drugie zadanie będzie polegało na samodzielnym badaniu wybranej dzielnicy Chicago, w tym przeglądzie podstawowych statystyk ze strony statisticalatlas.com, lekturze materiałów i obserwacji terenowej za pomocą google streetview. Esej powinien mieć długość około 2000 słów.
2. Egzaminy śródsemestralny i końcowy
W ciągu semestru odbędą się dwa egzaminy — w połowie i na końcu semestru. Będą one oparte na dyskusjach, lekturach tekstów, filmach dokumentalnych oraz wykładach. Często studenci uczą się z notatek z wykładów bardziej niż z innych części kursu. Egzamin obejmuje wszystkie elementy kursu, dlatego ważne jest, aby na bieżąco czytać materiały, uczęszczać na zajęcia, oglądać filmy dokumentalne i brać udział w dyskusjach. Nie będzie możliwości zdawania egzaminu w innym terminie, chyba że zostanie przedstawione zaświadczenie o nagłym przypadku medycznym.
3. Prezentacja wiersza (recytacja i dyskusja)
4. Udział i dyskusja na zajęciach
Punktacja:
Egzamin śródsemestralny = 70 punktów
Egzamin końcowy = 100 punktów
Prezentacja wiersza = 35 punktów
Udział w zajęciach = 60 punktów
Zadania pisemne = 135 punktów
Zadanie 1 (WA1) = 45 punktów
Zadanie 2 (WA2) = 90 punktów
Łączna możliwa liczba punktów = 400 punktów
Literatura
Robert G. Spinney. 2021. City of Big Shoulders: A History of Chicago. DeKalb: Northern Illinois University Press. (RS in the syllabus)
Kevin Coval. 2017. A People’s History of Chicago. Chicago: Haymarket Books. (Coval in the syllabus)
Natalie Y. Moore. 2016. The South Side: A Portrait of Chicago and American Segregation. New York: St. Martin’s Press.
Dominic Pacyga. 2019. American Warsaw
The Rise, Fall, and Rebirth of Polish Chicago. Chicago: Un. of Chicago Press
Winnifred Curran. 2017. 2017). ‘Mexicans love red’ and other gentrification myths: Displacements and contestations in the gentrification of Pilsen, Chicago, USA. Urban Studies, 55(8), 1711-1728
Franziska Bedorf . 2019. Sweet Home Chicago? Mexican Migration and the Question of Belonging and Return. NYC: Columbia Un. Press
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: