Invitation to American sociology (Zaproszenie do amerykańskiej socjologii) 4219-SH0043
Kurs ten stanowi przegląd najważniejszych idei stworzonych przez amerykańskich socjologów. Inspirowany jest książką Petera Bergera z 1963 roku zatytułowaną „Zaproszenie do socjologii”. Kurs wprowadza słuchaczy w świat podstawowych koncepcji socjologicznych.
Podczas kursu przyjrzymy się bliżej następującym zagadnieniom:
- Funkcjonalizm strukturalny Talcotta Parsonsa. Zapoznamy się ze zmieniającym się charakterem instytucji społecznych na przykładzie amerykańskich rodzin nuklearnych, jednopłociowych małżeństw, samotnych rodziców.
- Funkcje jawne i ukryte Roberta K. Mertona. Na przykładzie wojny z narkotykami i masowych więzień dla grup etnicznych w USA poznamy działania i ich konsekwencje.
- Teoria sekularyzacji Petera Bergera. Przyjrzymy się spadkowi wpływów religijnych we współczesnym społeczeństwie amerykańskim oraz idącej za tym zmianie norm i wartości społecznych.
- Teoria konfliktu: tolerancja represyjna autorstwa Herberta Marcuse. Odkryjemy, że tolerancja może być postrzegana jako narzędzie opresji na przykładzie zjawiska społecznego „woke”.
- Konstrukcjonizm społeczny i interakcjonizm symboliczny autorstwa Petera Bergera i Thomasa Luckmanna. Na przykładzie teorii spiskowych odkryjemy nieznaną naturę społeczeństw.
- Definicja sytuacji - twierdzenie Williama I. Thomasa. Korzystając z różnych przykładów z amerykańskiej popkultury spróbujemy przyjrzeć się temu, w jaki sposób ludzie definiują otoczenie i kontekst danej sytuacji przed podjęciem działania.
- Teoria ról George'a Herberta Meada i dystans ról Ervinga Goffmana. Przyjrzymy się temu, jak ludzie wcielają się w role społeczne, omawiając kontrowersyjny eksperyment Zimbardo.
- Ekstaza - Odkryjemy sposoby, w jakie można zdystansować się od standardów społecznych i sposobów kontroli (transformacja, wycofanie i manipulacja).
- Jaźń odzwierciedlona Charlesa Hortona Cooleya. Platformy mediów społecznościowych, takie jak Instagram i TikTok, posłużą jako potężna ilustracja fascynującej koncepcji „ja w lustrze” Cooleya.
- Ostentacyjna konsumpcja Thorsteina Veblena. Eksponowanie bogactwa poprzez zakup luksusowych przedmiotów, takich jak markowe ubrania, drogie samochody i ekskluzywne członkostwa w amerykańskim społeczeństwie, zilustruje uniwersalną ludzką potrzebę społecznej akceptacji i podziwu.
- Piętno Ervinga Goffmana. Na przykładzie epidemii opioidów odkryjemy społeczne konsekwencje bycia napiętnowanym.
- Alternacja Petera Bergera. Na przykładzie osób, które przeszły radykalną osobistą transformację, taką jak opuszczenie kultu religijnego lub zmiana tożsamości płciowej, zobaczymy jak przyjęte systemy znaczeń mogą zmieniać się i przekształcać w ciągu życia jednostki.
Podczas zajęć przyjrzymy się praktycznym przykładom tych koncepcji we współczesnym społeczeństwie amerykańskim. Poznamy również podstawowe metody socjologiczne: ankietę (ilościową), wywiad, obserwację uczestniczącą, analizę treści oraz przetestujemy niektóre z nich podczas ćwiczeń praktycznych.
Zajęcia będą składać się z:
a) lektur obowiązkowych, krótkich filmów lub innych mediów zadanych na każde zajęcia. Studenci będą mogli aktywnie uczestniczyć w wyborze treści.
b) szczegółowego wyjaśnienia podstawowych pojęć i idei, a następnie dyskusji.
c) wyciągania wniosków - szeregu praktycznych ćwiczeń, które zmotywują studentów do dostrzegania omawianych zjawisk zarówno w społeczeństwie amerykańskim, jak i w ich codziennym otoczeniu oraz nauczą ich socjologicznego sposobu myślenia.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student posiada wiedzę ogólną na temat głównych teorii socjologicznych takich jak teoria konfliktu, interakcjonizm symboliczny, funkcjonalizm oraz konstruktywizm społeczny.
- student posiada pogłębioną i usystematyzowaną wiedzę na temat wybranych koncepcji socjologicznych i pojeć opracowanych przez amerykańskich socjologów.
- student rozumie podstawowe naukowe terminy takie jak: teza, hipoteza, teoria, paradygmat, założenie.
- student posiada wiedzę na temat wybranych metod badawczych w dziedzinie socjologia.
Umiejętności:
- student potrafi myśleć socjologicznie w życiu codziennym i z tej perspektwy patrzeć na otaczającą rzeczywistość społeczną oraz panujące w niej dynamiki.
- student potrafi zaobserwować omawiane teorie i koncepcje w społeczeństwie amerykańskim na podstawie dostępnych informacji medialnych i własnych doświadczeń.
- student potrafi krytycznie spojrzeć na problemy pojawiające się w amerykańskim spoleczeństwie i kulturze i analizować je przez pryzmat koncepcji socjologicznych.
- student potrafi samodzielnie wykorzystać wybrane metody socjologiczne podczas ćwiczeń empirycznych.
Kompetencje:
- kurs rozwija umiejętność dyskusji i krytycznej analizy tekstów.
- kurs rozwija umiejętność pozyskiwania informacji i analizy danych badawczych w oparciu o przedstawione teorie i metody socjologiczne.
- kurs rozwija umiejętność akademickiego pisania.
- kurs pozwala w krytyczny sposób spojrzeć na własną egzystencję w społeczeństwie – role, które człowiek przyjmuje, sytuacje, w których się znajduje oraz decyzje, które podejmuje na co dzień.
Kryteria oceniania
Wejściówki – 40%
Praca zaliczeniowa – 35%
Dyskusja klasowa – 25%
0-50% = 2
51-67% =3
67-80% =4
80-95%=5
95-100%=5!
Literatura
Ball, Donald (2007). “‘The Definition of Situation’: Some Theoretical and Methodological Consequences of Taking W. I. Thomas Seriously”. Journal for the Theory of Social Behaviour. 2. 61 - 82. 10.1111/j.1468-5914.1972.tb00304.x.
Berger, Peter L. (1967). Invitation to sociology: A Humanistic Perspective. Penguin books.
Cooley, Charles H. (1902). Human Nature and the Social Order. New York: Scribner's.
Coser, Rose Laub (1966). “Role Distance, Sociological Ambivalence, and Transitional Status Systems”. American Journal of Sociology 72, no. 2, 173–87. ttp://www.jstor.org/stable/2775468.
Goffman, Erving (1963). Stigma: Notes on the Management of Spoiled Identity, Penguin Books.
Marcuse, Herbert (1969). Robert Paul Wolf, Barrington Moore Jr. A Critique of Pure Tolerance. Boston: Beacon Press.
Mead, George H. (1934). Mind, Self, and Society. Chicago: University of Chicago Press .
Merton, Robert K. (1957). Social Theory and Social Structure. New York: Free Press of Glencoe.
Merton, R. K. (1995). "The Thomas Theorem and the Matthew Effect". Social Forces. 74 (2): 379–422. doi:10.1093/sf/74.2.379. JSTOR 2580486.
Parsons, T., (1961). Theories of Society: foundations of modern sociological theory. Free Press, New York.
Veblen, Thorstein (1899). Theory of the Leisure Class at Project Gutenberg.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: