American Digital Media and Oppression (Amerykańskie Media Cyfrowe a Opresja) 4219-SH0029
Istnieją dwa sprzeczne punkty widzenia wedle których media cyfrowe są postrzegane jako rewolucyjne lub wręcz przeciwnie, opresyjne. We wczesnych latach 90-tych Internet symbolizował nieograniczone możliwości rozwoju oraz sposoby demokratyzacji relacji¬. Z drugiej strony, biorąc pod uwagę niedawną krytykę wyszukiwarki gogle jako powielającą lub umacniającą stereotypy oraz rasizm, nowe media mogą być postrzegane jako opresyjne czy też tyrańskie. Niniejszy kurs krążyć będzie wokół współczesnych mediów cyfrowych i debat naukowych toczących się wokół sposobów w jakie nowe media mogą być opresyjne lub wręcz przeciwnie wyzwalające. Każde z zajęć poświęcone będą innemu zagadnieniu jak na przykład: wyszukiwarka internetowa oraz jej rasizm, bańka filtrująca oraz jej efekty, polaryzacja, BLM, atak na Kongres oraz alternatywa prawica, Wikinomia, internetowi ekstremiści etc.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza :
-Posiada wiedzę dotyczącą dwojakiego wpływu nowych mediów na kulturę
-Rozróżnia sposoby w jakie nowe media oddziałowują opresyjnie i wyzwalająco na kulturę
-Dostrzega dynamikę i konsekwencje zmian w definiowaniu wpływu nowych mediów na kulturę i politykę
Umiejętności :
-umie prawidłowo posługiwać się narzędziami krytycznymi
-potrafi formułować krytyczne argumenty w stosunku do szeregu zjawisk
-potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy poszczególnych zagadnień i zjawisk
Kompetencje:
- potrafi pracować w grupie i brać udział w dyskusjach
- jest otwarty na różne interpretacje i opinie dotyczące tekstów
- potrafi formułować własne poglądy w wyrazisty i spójny sposób
Kryteria oceniania
Składowe oceny końcowej:
-aktywny udział w zajęciach oraz obecność (20%)
-krótkie niezapowiedziane testy (od 2-4 w trakcie semestru) (20%)
-cztery krótkie prace pisemne dotyczące wybranych tekstów krytycznych (40%)
-esej końcowy (20%)
Skala ocen:
0-60 – 2
60-70 – 3
71-75 – 3,5
76-85 – 4
86-90 – 4,5
91-95 – 5
96-100 – 5!
Literatura
Wybrane teksty krytyczne:
Andrew Marantz, Anti-Social Online Extremists, Techno-Utopians, and the Hijacking of the American Conversation
Sofija Umoja Noble, Algorithms of Oppression How Search Engines Reinforce Racism
Andrew Keen, The Cult of the Amateur How Today's Internet is Killing our Culture
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: