American Society Through the Lenses of Sociology (Społeczeństwo amerykańskie przez pryzmat socjologii) 4219-SH0027
Celem kursu jest przedstawienie i omówienie wybranych prac socjologicznych, które dotyczą ważnych kwestii społecznych, politycznych i kulturowych we współczesnym społeczeństwie amerykańskim. W szczególności skupimy się na tematyce, związanej z różnymi wymiarami nierówności społecznych – ekonomicznym, rasowym, genderowym czy też politycznym.
W ramach kursu będziemy analizować takie prace, które wywołały ożywioną debatę publiczną ze względu na swoją innowacyjną perspektywę, wagę podjętego problemu czy też szeroki rozgłos, który uzyskały. Zapoznawać się będziemy z fragmentami oryginalnych tekstów (książek czy też artykułów naukowych) oraz z ich omówieniami w różnych formach (recenzji prasowych, wywiadów, debat, podcastów, etc.).
Kurs ma na celu wprowadzenie uczestników w szeroką tematykę współczesnego społeczeństwa amerykańskiego, zapoznanie ich z analizą tekstów naukowych i publicystycznych, a także z krytyczną analizą debat publicznych oraz infrastrukturą, w ramach której toczone są owe debaty (media, think tanki, YouTube, etc.).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
znajomość wybranych teorii i koncepcji socjologicznych wykorzystywanych w analizie społeczeństwa amerykańskiego;
znajomość współczesnych problemów społecznych związanych z nierównościami w różnych wymiarach;
znajomość wybranych amerykańskiej infrastruktury debat publicznych, w tym mediów drukowanych, podcastów, kanałów YouTube, think tanków, blogów itp.
Umiejętności:
Umiejętność krytycznej analizy różnych form dyskursu, w szczególności tekstów akademickich i artykułów prasowych;
umiejętność wykorzystania koncepcji teoretycznych do analizy dyskursów w sferze publicznej;
umiejętność gromadzenia, analizowania i porządkowania informacji w celu obrony własnego stanowiska;
Kompetencje społeczne:
wiedza i umiejętności samodzielnego pogłębiania zainteresowań zagadnieniami dotyczącymi nierówności społecznych;
wiedza i umiejętności krytycznego podejścia i analizowania debat publicznych oraz formułowania własnego stanowiska;
Kryteria oceniania
Studenci powinni przychodzić na zajęcia przygotowani i UCZESTNICZYĆ W DYSKUSJI! Aktywne uczestnictwo w zajęciach będzie kluczową składniową oceny końcowej (40%).
W trakcie semestru powinniście się spodziewać krótkich, niezapowiedzianych testów, sprawdzających poziom przygotowania do zajęć (30%).
Trzecim składnikiem oceny końcowej będzie projekt końcowy (30%).
Literatura
Uczestnicy zajęć otrzymywać będą materiały przed każdymi zajęciami za pomocą platformy Kampus. Poniżej umieszczone zostały przykładowe pozycje.
• C. Wright Mills, Sociological Imagination
• Arlie Russell Hochschild, Strangers in Their Own Land: Anger and Mourning on the American Right
• bell hooks, Where We Stand: Class Matters
• Shamus Khan, Privilege: The Making of an Adolescent Elite at St. Paul’s School
• Matthew Desmond, Evicted: Poverty and Profit in the American City
• William H. Frey, Diversity Explosion: How New Racial Demographics are Remaking America
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: