History of Police Militarization in the United States 4219-SH0023
Kurs oferuje skróconą historię militaryzacji amerykańskich organów ścigania. Głównym celem zajęć jest prześledzenie chronologicznego rozwoju amerykańskiej policji — od czasów brytyjskiego modelu po współczesne oddziały SWAT. Lektura wybranych kluczowych tekstów umożliwi analizę funkcjonowania amerykańskich służb policyjnych od końca XIX wieku do dziś, ukazując stopniową militaryzację organów ścigania w czterech wymiarach: materialnym, kulturowym, organizacyjnym i operacyjnym.
Chociaż centralnym punktem kursu będzie strukturalny i praktyczny rozwój departamentów policyjnych, jego celem pobocznym jest wprowadzenie krytycznej perspektywy, która pozwala postrzegać działania policji w szerszym kontekście niż jedynie „zapobieganie przestępczości”.
Będziemy analizować policję jako element większego mechanizmu społeczno-politycznego, umożliwiającego wielowymiarowe funkcjonowanie paramilitarnych jednostek policyjnych — czyli oddziałów SWAT. W celu odkrycia tych aspektów zajmiemy się analizą książek historycznych i teoretycznych, artykułów prasowych, przemówień prezydenckich, kampanii społecznych, polityki wewnętrznej i zagranicznej, konfliktów geopolitycznych, gier komputerowych, filmów oraz komiksów.
Badanie historycznie zmieniającej się funkcji policji w ramach szerszych struktur społecznych dostarczy studentom krytycznych narzędzi do analizy problemów związanych z funkcjonowaniem służb policyjnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
mieszany: w sali i zdalnie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. WIEDZA
Student:
zdobędzie podstawową wiedzę na temat historycznej ewolucji amerykańskich służb policyjnych,
odkryje aspekty działania policji inne niż zapobieganie przestępczości,
zapozna się z teorią władzy policyjnej.
2. UMIEJĘTNOŚCI
Student będzie potrafił:
czytać teksty historyczne i prowadzić analizy porównawcze dotyczące amerykańskiego systemu policyjnego,
zdobywać i wykorzystywać narzędzia myślenia krytycznego do odkrywania zjawisk społeczno-politycznych,
pisać teksty akademickie dotyczące amerykańskiej policji w oparciu o wiedzę historyczną i teoretyczną.
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
wykształci nawyk myślenia krytycznego w analizie amerykańskiego systemu policyjnego,
wykorzysta swoje umiejętności komunikacji werbalnej w dyskusjach akademickich,
rozwinie otwartość w myśleniu o koncepcjach społeczno-politycznych.
Kryteria oceniania
Aktywne zaangażowanie studentów będzie istotnym elementem procesu oceniania. Większość zajęć będzie opierać się na debatach oraz analizie tekstów w trybie close reading.
Ocena końcowa będzie oparta na następujących elementach:
Aktywny udział w zajęciach: 35%
Cyfrowe quizy: 15%
Praca końcowa: 50%
Aby zaliczyć kurs, student musi uzyskać minimum 60% łącznej liczby punktów.
Literatura
French, Laurence Armand. The History of Policing America: From Militias and Military to the Law Enforcement Today. Maryland: Rowman & Littlefield, 2018.
Kraska, Peter B. Militarizing the American Justice System: The Changing Roles of the Armed Forces and the Police. Boston: Northeastern University Press, 2001.
Kraska, Peter B. and Victor E. Kappeler. “Militarizing American Police: The Rise and Normalization of Paramilitary Units.” Social Problems 44, no. 1 (February 1997): 1-18.
Neocleous, Mark. War Power, Police Power. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2014.
Schrader, Stuart. Badges without Borders: How Global Counterinsurgency Transformed American Policing. California: University of California Press, 2019.
Balko, Radley. Rise of the Warrior Cop: The Militarization of America’s Police Forces. New York: PublicAffairs, 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: