Introduction to American Anthropology and Ethnology (Wprowadzenie do antropologii i etnologii amerykańskiej) 4219-SH0020
Kurs ma na celu wyposażyć studentów amerykanistyki w podstawową wiedzę i narzędzia z zakresu etnologii i antropologii kulturowej aby pogłębić ich umiejętności analizy i rozumienia fenomenów amerykańskiej kultury. Tematem zajęć będą elementy amerykańskiej kultury jako przedmiot analizy antropologicznej. Lektury i dyskusje podzielone są na cztery główne bloki tematyczne: teorie o rodzinie i pokrewieństwie; figura Obcego; mit, symbol, opowieści i życie duchowe; władza i życie polityczne. Studenci zapoznają się też z rolą antropologów jako publicznych intelektualistów i z niektórymi aspektami ich wpływu na rozwój amerykańskich nauk społecznych i myśli humanistycznej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
• Studenci posiadają wiedzę na temat głównych postaci w historii amerykańskiej etnologii i antropologii
• Studenci potrafią zidentyfikować podstawowe pojęcia z zakresu etnologii i antropologii i zastosować je do zjawisk w kulturze amerykańskiej
• Studenci znają podstawowe teorie antropologiczne na temat pojęcia rodziny i systemów pokrewieństwa
• Studenci znają zna podstawowe teorie antropologiczne na temat mitu, symbolu, opowieści
• Studenci znają podstawowe teorie antropologiczne na temat władzy i życia politycznego
• Studenci znają rolę kluczowych antropologów w rozwoju refleksji nad kulturą amerykańską i ich rolę w amerykańskim życiu publicznym
Umiejętności:
• Student umie pracować w zespole i zaprezentować efekty dyskusji zespołu
• Student umie uczestniczyć w moderowanej dyskusji i przedstawiać swoje obserwacje
• Student umie dostrzec swoją kulturę i kulturę amerykańską jako obiekt badawczy
Kompetencje:
• Student potrafi zastosować podstawowe teorie antropologiczne do analizy zjawisk kultury amerykańskiej
• Student problematyzuje pojęcie rodziny i dostrzega różnice między tymi pojęciami w różnych kulturach
• Student dostrzega elementy mitu, symbolu, przejawów życia duchowego we współczesnych fenomenach kultury amerykańskiej
Kryteria oceniania
1. Wyniki testu końcowego (80%)
2. Aktywność na zajęciach (20%)
Oceny: 100-88/5; 87-73/4; 72-57/3; 56-0/2
Literatura
Jane Collier, Michelle Rosaldo, Sylvia Yanagisako: Is There a Family? New Anthropological Views, in: Gender and Sexuality Reader, ed. R Lancaster, M. di Leonardo, Routledge 1997
"Kinship Terminology", Laurent Dousset, in: The International Encyclopedia of Anthropology. Edited by Hilary Callan, 2018 John Wiley & Sons, Ltd
"Gender and Kinship", Laurent Dousset, in: The International Encyclopedia of Anthropology. Edited by Hilary Callan, 2018 John Wiley & Sons, Ltd
Suzanne A. Brenner (2001) Why women rule the roost: rethinking Javanese ideologies of gender and self-control, [in:] Bewitching Women, Pious Men: Gender an Body Politics in Southeast Asia, (ed.) Aihwa Ong, Michael G. Peletz, p. 19-50.
Evan B. Towle, Lynn M. Morgan: Romancing the Transgender Native. Rethinking the Use of the "Third Gender" Concept, in: The Transgender Studies Reader, Routledge, 2006.
Ruth Benedict, “The Chrysanthemum and the Sword: Patterns of Japanese Culture, Houghton Mifflin, 1946.
Lila Abu-Lughod: Do Muslim Women Really Need Saving? Anthropological Reflections on Cultural Relativism and Its Others, American Anthropologist, 2002, 104(3), 783-790.
Horace Miner: Body Ritual Among the Nacirema, American Anthropologist, 1956, 58(3),503-507.
Joseph Campbell “The Hero’s Journey”, 1949, Princeton.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: