Latinxs and Hispanic Identities 4219-SH0009
Kurs ten ma na celu przegląd zagadnień związanych z badaniami na temat pan-etnicznej grupy latynoskiej/hiszpańskojęzycznej poprzez badanie różnorodnych populacji posiadających korzenie w hiszpańskojęzycznej części kontynentu amerykańskiego. Kurs wykorzystuje interdyscyplinarne podejście w celu zapoznania studentów z doświadczeniami tychże grup na przestrzeni całej
historii Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej.
Dzięki starannie dobranym materiałom źródłowym, badanie grup społecznych posiadających korzenie kulturowe w krajach hiszpańskojęzycznych opiera się na tematach takich jak kultura, historia, społeczeństwo i polityka.
W społeczeństwie, w którym tożsamość jest w stanie dynamicznej zmiany, pan-etniczna identyfikacja pozostaje kwestią sporną, w takim samym stopniu jak również innowacyjną. Na przykład termin Latynos pojawił się niedawno jako neutralna płciowo etykieta w odniesieniu do "Latynosów" płci męskiej (Latino) i żeńskiej (Latina). I odwrotnie, termin "hiszpańskojęzyczny" jest rozumiany jako utrwalający idee etniczno-rasowego eurocentryzmu. Aby krytycznie zastanowić się nad tymi kwestiami, kurs zachęca do rozwijania umiejętności krytycznego myślenia i pisania.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po ukończeniu kursu student:
- rozumie kluczowe pojęcia i teorie związane z tematyką kursu
- rozpoznaje istotne elementy związane z zagadnieniami poruszanymi w czasie trwania kursu
- identyfikuje historyczne i współczesne zagadnienia dotyczące omawianych kwestii
UMIEJĘTNOŚCI
Po ukończeniu kursu student:
- potrafi krytycznie posługiwać się teoriami i pojęciami w celu wyjaśnienia kwestii związanych z tematem kursu
- formułuje krytyczne argumenty
- wyciąga wnioski i formułuje syntetyczne podsumowania.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Po ukończeniu kursu student:
- potrafi sformułować własną opinię na temat współczesnych wydarzeń
- rozumie znaczenie relacji interkulturowych w rozwiązywaniu wspólnych problemów.
- wzbogaca wiedzę o Stanach Zjednoczonych Ameryki.
Kryteria oceniania
Oceny uczniów będą oparte na poniższych kryteriach:
Udział w zajęciach: 15%
Esej na semestralny (1 500 słów): 35%
Esej końcowy (2 000 słów): 50%
100-88 = 5
87-73 = 4
72-57 = 3
56- 0 = 2
Literatura
DeGuzmán, María. 2017 “Latinx: ¡Estamos Aquí!, Or Being ‘Latinx’ at UNC-Chapel Hill.” Cultural Dynamics 29(3): 214–30.
Gobat, Michel. 2013. The Invention of Latin America: A Transnational History of Anti-Imperialism, Democracy, and Race, The American Historical Review, 118(5): 1345–1375.
Horsman, Reginald. 1981. Race and Manifest Destiny: The Origins of American Racial Anglo-Saxonism. Harvard University Press.
Kymlicka, Will. 2018. Liberal Multiculturalism as a Political Theory of State–Minority Relations. Political Theory, 46(1): 81–91.
Noriega, Chon, Eric Avila, Karen Mary Davalos, Chela Sandoval, Rafael Pérez-Torres, and Charlene Villaseñor Black (eds.). 2020. The Chicano Studies Reader: An Anthology of Aztlán, 1970-2019. Aztlán Anthology, 3. Fourth Edition
Salinas Jr., C., and A. Lozano. 2017. Mapping and Recontextualizing the Evolution of the Term Latinx: And Environmental Scanning in Higher Education. Journal of Latinos and Education. https://doi.org/10.1080/15348431.2017.1390464 .
Torres, Lourdes. 2018. Latinx?. Latino Studies, 16(3): 283–285.
Wastl-Walter, Doris. 2011. The Ashgate Research Companion to Border Studies, Abingdon: Routledge, Routledge Handbooks Online.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: