US - Cuba. From friendship to hostility (Stany Zjednoczone - Kuba: od przyjaźni do wrogości) 4219-SG053
Zajęcia mają charakter konwersatorium, a więc zakładają uczestnictwo słuchaczy. Będzie więc wykład, będą prezentacje, ale także dyskusje. Nasze spotkania poświęcimy historii USA i Kuby ze szczególnym uwzględnieniem wzajemnych relacji. Zasadniczym pytaniem, na które będziemy próbowali odpowiedzieć jest: dlaczego dwa kraje praktycznie sąsiadujące i mające wiele pozytywnych doświadczeń z przeszłości, od ponad 60 lat znajdują się w sytuacji stałego konfliktu, a nawet niewypowiedzianej wojny. Sięgniemy więc do początków Stanów Zjednoczonych i niepodległości Kuby, przypomnimy antykolonialne powstania, które zyskały poparcie polityków i społeczeństwa amerykańskiego, wrócimy do wojny hiszpańsko-amerykańskiej, okresu amerykańskiej dominacji politycznej i gospodarczej, i dyktatury na Kubie, także podtrzymywanej przez USA. Większość naszych spotkań poświęcimy jednak bardziej współczesnym kwestiom, a więc Rewolucji Kubańskiej i roli Fidela Castro, jego relacjom z Białym Domem, a następnie związkom z blokiem komunistycznym. Będziemy się zastanawiać co na obecnym etapie może doprowadzić do zgody dwóch bliskich, a jednocześnie wrogich państw. Główne tematy to:
- Niepodległość – dwie tradycje, dwie wizje;
- „Kuba jest wyjątkowa”;
- Amerykańska ekspansja;
- Ku niepodległości Kuby: Jose Marti, powstania i wojna 1898;
- Amerykanie na wyspie;
- Batista – despota karaibski;
- „Szalony Koń” i studenci;
- Godność i Rewolucja;
- CIA, Kryzys Karaibski i blokada;
- Model sowiecki;
- Eksport rewolucji;
- Źle, a potem jeszcze gorzej w relacjach;
- Kuba po Fidelu;
- Obama – próba normalizacji;
- Kontrofensywa Trumpa;
- Chiński smok na wyspie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
WIEDZA
zna i rozumie
- złożoność badań nad kulturą Stanów Zjednoczonych oraz konieczność czerpania z innych dyscyplin naukowych w celu stworzenia podstaw i kontekstów do tych badań
- podstawowe cechy oraz prawa tworzenia się struktur społecznych i zasady ich funkcjonowania w Stanach Zjednoczonych, w tym miejsce jednostki, rodzaje więzi i struktur społecznych, ich ewolucję i rządzące nimi prawidłowości, normy i reguły
- specyfikę społeczną Stanów Zjednoczonych oraz Ameryki Łacińskiej, to, jak wielokulturowość i wielonarodowość mieszkańców warunkuje dynamikę rozwoju społecznego a także stwarza potencjalne trudności w tym rozwoju
- wytwory kultury amerykańskiej i charakterystyczne dla nich konteksty historyczne, społeczne i polityczne oraz przejawy i procesy charakterystyczne dla współczesnego życia
kulturalnego, społecznego i politycznego w Stanach Zjednoczonych
- procesy historyczne i wydarzenia, które doprowadziły do powstania Stanów Zjednoczonych, oraz dalszy rozwój państwowości do czasów współczesnych
- strukturę i zasady działania systemu politycznego i instytucji życia politycznego właściwych dla zakresu studiów amerykanistycznych dotyczących Stanów Zjednoczonych
- miejsce i rolę Stanów Zjednoczonych w polityce zagranicznej, zarówno z perspektywy historycznej jak i współczesnych interesów polityczno-ekonomicznych
UMIEJĘTNOŚCI
Potrafi:
- formułować i rozwiązywać złożone problemy badawcze, rozpoznawać, rozumieć, interpretować, wyjaśniać i analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk kulturowych w Stanach Zjednoczonych i Ameryce Łacińskiej przy wykorzystaniu źródeł oraz standardowych metod i narzędzi badawczych w ramach nauk humanistycznych
- wykorzystywać posiadaną wiedzę teoretyczną do opisu i analizy procesów i zjawisk kulturowych zachodzących w Stanach Zjednoczonych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
jest gotów:
- krytycznie odbierać treści dotyczące Stanów Zjednoczonych przekazywane przez media i inne środowiska
- wykorzystywać zdobytą, interdyscyplinarną wiedzę z zakresu studiów amerykanistycznych nad Stanami Zjednoczonymi celem formułowania własnych opinii, oraz uznawać jej znaczenie w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
- poprzez myślenie i działanie w sposób przedsiębiorczy, angażować się i wykorzystywać swoją wiedzę amerykanistyczną na rzecz środowiska społecznego
- komunikować się na tematy amerykanistyczne związane ze Stanami Zjednoczonymi z użyciem specjalistycznej terminologii w języku angielskim oraz przy użyciu zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
- stosować zasady poprawnego komunikowania się niezbędne w kontekście wymiany między dwoma systemami kulturowymi
Kryteria oceniania
- Obecność na zajęciach - 20% (max 2 nieobecności)
- Aktywny udział - 40%
- Ocena prezentacji - 40% (ocena przygotowanej prezentacji na wybrany temat)
100-90pt/5; 90-70/4; 70-50/3
Literatura
LaFebre, Walter. The American Age. US Foreign Policy at Home and Abroad 1750 to the Present. 1994. W.W. Northon & Co. New York-London
Schulzinger, Robert D. U.S. Diplomacy since 1900. 2002. Oxford University Press. Oxford – New York
Smith, Joseph. The United States and Latin America. A history of American diplomacy, 1776-2000. 2005. Routledge. London and New York
Gil, Federico G.. Latin American - United States Relations. 1971. Harcourt Brace Jovanovich, Inc. New York - Chicago
Teksty online dot. szczegółowych kwestii będą zalecane w trakcie kursu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: