Why America? The US role in European security architecture since 1945 (Dlaczego Ameryka? Rola USA w europejskiej architekturze bezpieczeństwa od 1945 roku) 4219-SG047
Od ponad 70 lat amerykańskie gwarancje bezpieczeństwa mają kluczowe znaczenie dla europejskiej obrony. Stało się to tak „endemiczne” w systemie europejskiej architektury bezpieczeństwa, że nikt nie sądził, że ten system mógłby zostać kiedykolwiek podważony. Ale gdy w 2016 r. prezydent Donald Trump postawił zasadność funkcjonowania NATO pod znakiem zapytania, i gdy w sercu kontynentu europejskiego wybuchła konwencjonalna wojna, europejscy liderzy zostali zmuszeni do refleksji i decyzji dot. filarów architektury bezpieczeństwa europejskiego.
Wojna w Ukrainie (trwająca od 2014 r.), a zwłaszcza jej gwałtowna odsłona w związku z pełnoskalowym atakiem Rosji na Ukrainę 24 lutego 2022 r., postawiła poważne wyzwanie dla ustanowionego po II Wojnie Światowej ładu międzynarodowego i wartości, na których został on zbudowany. Dodatkowo postawiła wyzwanie dotychczasowemu myśleniu o post-zimnowojennej strukturze bezpieczeństwa europejskiego oraz roli USA w bezpieczeństwie starego kontynentu.
W ramach kursu omówione zostaną główne etapy rozwoju obecności i wpływu Stanów Zjednoczonych na europejską architekturę bezpieczeństwa od 1945 r. Przeanalizowane zostaną kluczowe dokumenty i tło ideologiczne, które składają się na stosunki USA-Europa w sferze bezpieczeństwa.
Powyższe zagadnienia analizowane będą w następujących blokach tematycznych:
1. Podstawy ideologiczne amerykańskiego zaangażowania w sprawy międzynarodowe:
- Stany Zjednoczone i polityka izolacjonizmu; odchodzenie od izolacjonizmu; I Wojna Światowa i okres międzywojenny, II Wojna Światowa;
- Amerykańska “wyjątkowość”; misja wobec ludzkości, „wilsonowski” moralizm; Roosevelt/Truman i międzynarodowy ład po II Wojnie Światowej;
- Najważniejsze doktryny prezydenckie w USA I ich wpływ na kierunki polityki i działań amerykańskich po II Wojnie Światowej.
2. Międzynarodowy post-wojenny porządek światowy:
- USA i Europa na początku Zimnej Wojny; Plan Marshalla dla Europy (1848) i relacje z krajami Europy Zachodniej; stosunki z ZSRR; powstanie ONZ (1945) oraz Sojuszu Północnoatlantyckiego (1949),
- Amerykańska polityka wobec Niemiec; mur berliński i zimnowojenna walka o Niemcy; zjednoczenie Niemiec a bezpieczeństwo europejskie,
- wyścig zbrojeń i kontrola zbrojeń: proces rozbrojeniowy i Akt Helsiński z 1975 r. – powstanie KBWE/OBWE,
- Wspólnota Europejska/Unia Zachodnioeuropejska/Wspólna Polityka Bezpieczeństwa i Obrony UE (CSDP).
3. Koniec Zimnej Wojny i poszukiwanie nowej strategii przez/dla USA:
- Relacje transatlantyckie za czasów prezydentury G. H. W. Busha, B. Clintona, G. W. Busha, B. Obamy, D. Trumpa, J. Bidena,
- Najważniejsze dokumenty odnoszące się do interesów bezpieczeństwa narodowego USA w okresie post-zimnowojennym,
- XXI wiek, transgraniczne wyzwania i współpraca transatlantycka w obszarze bezpieczeństwa; wojna w Ukrainie, niepokoje i wojny na Bliskim Wschodzie, wyzwania bezpieczeństwa w Azji.
- zmiany w europejskiej architekturze bezpieczeństwa; relacje dwustronne i współpraca w obszarze bezpieczeństwa USA z państwami europejskimi.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Student zna i rozumie:
- system norm i reguł związanych z funkcjonowaniem porządku międzynarodowego;
- tendencje i zmiany w polityce amerykańskiej wobec kwestii zaangażowania międzynarodowego;
- wpływ USA na kształtowanie architektury bezpieczeństwa europejskiego.
Umiejętności: Student potrafi:
- analizować metody oddziaływania USA na politykę instytucji międzynarodowych i wydarzenia na arenie międzynarodowej;
- samodzielnie analizować znaczenie i rolę USA w europejskim bezpieczeństwie.
Kompetencje: Student jest gotów:
- poszerzać wiedzę na temat relacji transatlantyckich;
- wykorzystać w dyskusji i analizie wiedzę dotyczącą polityki zagranicznej USA oraz wykorzystać ją do formułowania szerszej oceny tendencji na arenie globalnej.
Kryteria oceniania
Zaliczenie (ocena):
- test pisemny (50%);
- prezentacja na zajęciach (20%)
- praca pisemna/esej (20%)
- udział w dyskusji (10%)
Skala ocen:
55-64% = 3
65-74% = 3,5
75-84% = 4
85-94% = 4,5
95-100% = 5
Literatura
Stanley R. Sloan, Defense of the West: Transatlantic security from Truman to Trump, Manchester University Press, 2020.
Walter LaFeber, American Age. United States Policy at Home and Abroad, W.W. Norton and Co., New York, 1989.
W. R. Smyser, From Yalta to Berlin. The Cold War Struggle over Germany, St. Martin’s Press, New York, 1999.
Whither Europe? The development of a new European security architecture, ed. by Per Cramér, Göteborg: Göteborg University, 2003.
European security - challenges for the European Union, ed. by Łukasz Smalec, Uniwersytet Warszawski. Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych. Warszawa: Faculty of Journalism and Political Science, University of Warsaw, 2013.
European security after 9-11, ed. by Peter Shearman and Matthew Sussex. Aldershot, Hants, England: Burlington, VT: Ashgate, 2004.
A chronology of European security & defence, 1945-2007 Julian Lindley-French (ed.), Oxford: Oxford University Press,Rosemary Foot, S. Neil MacFarlane, & Michael Mastanduno (eds.), US Hegemony and International Organizations, New York: Oxford University Press, 2003,
+ articles from international relations journals.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: