Key Issues in American Foreign Policy Up to World War II (Kluczowe problemy w amerykańskiej polityce zagranicznej do II wojny światowej) 4219-SG017
Kurs dotyczył będzie procesu stopniowego osiągania przez Stany Zjednoczone pozycji światowego supermocarstwa nuklearnego w ciągu mniej niż dwóch stuleci. W tym stosunkowo krótkim okresie historii nowonarodzonej republiki słabe państwo postkolonialne stało się najpierw lokalnym, potem regionalnym i wreszcie kontynentalnym mocarstwem. Po pierwszych stu latach istnienia, znaczonych tak dramatycznymi konfliktami wewnętrznymi jak Wojna Secesyjna, dołączyło ono do "klubu" mocarstw światowych. U schyłku I wojny światowej USA, główny jej zwycięzca, zaproponowały nowy ład międzynarodowy dla uniemożliwienia wszelkich wojen w przyszłości. Wówczas to, po raz pierwszy, prawie wszystkie państwa przyjęły amerykański plan nowego ładu światowego. Nawet późniejsze wycofanie amerykańskiego poparcia tej idei i powrót większości Amerykanów do postaw izolacjonistycznych nie zmienił pozycji Stanów Zjednoczonych jako światowego mocarstwa. Podczas II wojny światowej USA działały początkowo jako neutralny "Arsenał Demokracji", a potem, od 1941 r., odegrały rolę głównego koordynatora alianckiego wysiłku wojennego. W roku 1945 były czołowym mocarstwem zwycięskim - po raz drugi w ciągu mniej niż trzydziestu lat. Posiadanie broni nuklearnej uczyniło Amerykę na kilka lat jedynym supermocarstwem. Czynniki polityczne, militarne, geograficzne i ekonomiczne, które to sprawiły analizowane będą w oparciu o źródła amerykańskie (dokumenty dyplomatyczne, artykuły prasowe, wspomnienia i korespondencję).
Zakres tematów zajęć:
- Od „rebelii” do państwowości – amerykańska polityka zagraniczna podczas rewolucji i wojny o niepodległość
- Ręce precz od Ameryki! Doktryna Monero i jej znaczenie w 1823 r.
- Objawione Przeznaczenie – amerykańska myśl i praktyka ekspansjonistyczna w połowie XIX w.
- Ideologia ekspansjonizmu amerykańskiego po Wojnie Secesyjnej
- Wspaniała Wojenka i Brzemię Białego Człowieka: wojna z Hiszpanią w 1898 r. i jej następstwa
- Otwarte Drzwi – Stany Zjednoczone i Chiny na przełomie XIX i XX wieku
- Polityka Grubej Pałki – USA i Ameryka Środkowa w początkach XX wieku
- Koniec a Wojnami! Projekt ładu światowego prezydenta Woodrow Wilsona i jego porażka
- Powrót na światową scenę – polityka globalna USA w latach 20-tych XX wieku
- Arsenał Demokracji – USA i II wojna światowa
- Supermocarstwowość nuklearna 1945
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
1. WIEDZA
a/ Zna podstawowe fakty z historii polityki zagranicznej USA od powstania państwa do końca II wojny światowej
b/ Rozpoznaje złożoność relacji pomiędzy USA i innymi państwami w tym okresie
c/ Ma podstawową wiedzę o różnorodności metod w dyplomacji i polityce zagranicznej prowadzonej przez Stany Zjednoczone do połowy XX wieku
2. UMIEJĘTNOŚCI
a/ Wykrywa i rozpoznaje zależności między regionalną rolą i polityką wielkich mocarstw i ich sąsiadów
b/ Potrafi wyjaśnić powody kroków podejmowanych przez kolejne rządy USA w polityce zagranicznej danego okresu korzystając z nabytej wiedzy źródłowej
c/ Formułuje własne sądy dotyczące interpretacji doktryn i praktyki amerykańskiej polityki zagranicznej w przekroju historycznym
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
a/ Rozumie i docenia rolę USA w historii świata także po 1945 roku
b/ Potrafi zająć własne stanowisko w kwestiach spornych po dziś dzień w związku z ocenami działań USA z omawianego okresu
c/ Uzupełnia i doskonali wiedzę własną w zakresie historii amerykańskiej polityki zagranicznej
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach (40%); prezentacja na temat związany z omawianymi kwestiami i zaakceptowany przez prowadzącego (30%); praca pisemna – 5 stron – na temat uzgodniony z prowadzącym zajęcia (30%) oraz krótkie omówienie z nim pracy studenta/ki podczas trwania kursu przed uzyskaniem stopnia.
W razie realizacji zajęć tylko w trybie online:
Aktywne uczestnictwo w zajęciach (10%); prezentacja na temat związany z omawianymi kwestiami i zaakceptowany przez prowadzącego (25%); quizy na niektórych zajęciach (20%); komentarze do wskazanych fragmentów tekstów źródłowych w grupach 2 – 4 uczestniczących (20%); praca pisemna – 5 stron – na temat uzgodniony z prowadzącym (25%).
Literatura
The Annals of America, Chicago 1976, tomy 10-16
Richard Hofstadter (ed.) Great Issues of American History. From Revolution to Civil War. 1765-1865, New York 1958
Henry L. Stimson: On Active service in Peace and War, New York 1948
Harry S. Truman: Memoirs, New York 1953, tom 1.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: