US Constitutional Law (Prawo konstytucyjne w USA) 4219-SF121
Zajęcia oferują wstępny przegląd najważniejszych zagadnień z zakresu prawa konstytucyjnego USA oraz najważniejszych wyroków w tej sprawie. Po ukończeniu kursu studenci zdobędą praktyczną biegłość w posługiwaniu się gramatyką amerykańskiego prawa konstytucyjnego. Poruszone będą takie zagadnienia takie jak miejsce Konstytucji w kulturze politycznej USA, teoria i praktyka sądowej kontroli aktów prawnych wraz z jej uzasadnieniem, rozwojem i współczesną rolą, natura systemu federalnego w USA, ekspansja kompetencji federalnych i zmniejszanie władzy stanów, współczesna rola władzy stanowej w systemie amerykańskich, podział władz i ich system "checks and balances" powstrzymujący ale i animujący władzę wykonawczą, prawodawczą i sądowniczą na poziomie federalnym a także teoria i treść praw podstawowych gwarantowanych przez Konstytucję federalną. Pomimo że nie są to zajęcia z dziedziny prawa konstytucyjnego porównawczego studenci mogą w trakcie semestru spodziewać się dyskusji na temat podobieństw i różnic pomiędzy prawem konstytucyjnym w USA a polityką i konstytucjonalizmem w innych systemach polityczno-prawnych. Po zakończeniu zajęć studenci będą przygotowani do udziału w bardziej zaawansowanych zajęciach, głównie z dziedziny prawa konstytucyjnego, ale też ogólnych zajęć z prawa amerykańskiego i prawa publicznego porównawczego.
Rodzaj przedmiotu
nieobowiązkowe
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student studiów magisterskich:
I. WIEDZA
1. Komunikuje się w języku angielskim w mowie i piśmie używając poprawnej terminologii na temat Konstytucji Stanów Zjednoczonych oraz jej roli w kształtowaniu prawa i polityki wewnętrznej i zagranicznej Stanów Zjednoczonych.
2. Rozumie filozoficzny i intelektualny kontekst uchwalenia Konstytucji Stanów Zjednoczonych w roku 1787 oraz jej późniejszych poprawek.
3. Rozumie naturę fundamentalnych idei i koncepcji określających ramy amerykańskiego systemu konstytucyjnego i jest w stanie wyjaśnić je niespecjalistom, zwłaszcza w zakresie roli poszczególnych władz: prawodawczej, wykonawczej i sądowniczej.
4. Bada zależności pomiędzy ideami/koncepcjami a praktyką polityczną w Stanach Zjednoczonych w kontekście wewnętrznym i zagranicznym.
II. UMIEJETNOSCI
5. Rozumie i wyjaśnia innym wzajemne powiązanie pomiędzy ramami prawnymi wyznaczanymi przez Konstytucję Stanów Zjednoczonych a instytucjami politycznymi kształtującymi praktykę amerykańskiej polityki.
6. Zna kluczowych architektów Konstytucji Stanów Zjednoczonych, w tym George'a Washingtona, Thomasa Jeffersona, Jamesa Madisona, Alexandra Hamiltona.
7. Rozpoznaje i szczegółowo wyjaśnia różnicę pomiędzy Planem z Wirginii forsowanym przez "federalistów" oraz Planem z New Jersey forsowanym przez "anty-federalistów", a także osiągnięte pomiędzy nimi porozumienie w postaci "Kompromisu z Connecticut".
8. Posiada wiedzę na temat i wyjaśnia kontekst kulturowy leżący u podstawy różnych punktów widzenia na poszczególne postanowienia Konstytucji, zwłaszcza związanych z klasą społeczną, płcią, rasą, religią, "prawami stanowymi" i separatyzmem.
III. KOMPETENCJE
9. Wyjaśnia złożone zależności w zakresie podziału kompetencji pomiędzy poszczególnymi stanami, pomiędzy stanami i rządem federalnym, pomiędzy trzema władzami (prawodawczą, wykonawczą i sądowniczą) oraz pomiędzy przedstawicielami rządu a obywatelami w kontekście wewnętrznym i zagranicznym.
10. Rozumie i szczegółowa wyjaśnia dynamikę związaną z kluczowymi elementami Konstytucji zwłaszcza takimi jak nadrzędność prawa stanowego oraz prawo do regulacji handlu międzystanowego/międzynarodowego.
11. Rozumie i szczegółowo wyjaśnia dynamikę związaną z kluczowymi poprawkami do Konstytucji, zwłaszcza pierwszymi dziesięcioma znanymi jako "Deklaracja Praw", które gwarantują m.in. wolność zgromadzeń, wypowiedzi, religii prasy (razem znane jako wolność "słowa"), wolność do posiadania i noszenia broni, wolność od kwaterunku żołnierzy w prywatnych domach w okresie pokoju, wolność od niekoniecznych przeszukań i zajęć, prawo do sprawiedliwego procesu przed sądem, wolność od okrutnej i niezwykłej kary, zachowanie "praw Anglików" dopóki nie zostaną one wyprost wycofane.
12. Formułuje i artykułuje krytyczne sądy dotyczące tego jak Sądy Najwyższy Stanów Zjednoczonych bronił lub negował wybranych "praw podstawowych" w perspektywie historycznej, a zwłaszcza tego w jaki sposób "wybiórczo wprowadził" lub usnął różne elementy "Deklaracji Praw" za pomocą czternastej poprawki, w tym tego jak została ona zastosowana do kwestii praw stanowych przez przywołania prawa do sprawiedliwego procesu i równej ochrony w sprawach apelacyjnych.
Kryteria oceniania
Papier terminowy powinien mieć długość około 12 stron (dwustronnie rozmieszczony, 12-punktowy), prawidłowo odsyłany do standardowego stylu, najlepiej przypisany do Chicago (dostępny online) oraz pełną bibliografię. Instruktor może się obniżyć za późniejsze referaty lub nieuzasadnione zmiany w terminach prezentacji zajęć, które zakłócają harmonogram zajęć. Student, który chce zmienić datę prezentacji, powinien znaleźć innego studenta, z którym należy wymienić daty. Każda zmiana wymaga zgody Instruktora przed zaplanowaną datą prezentacji. Obecność jest obowiązkowa.
Literatura
Zestaw narzędzi do kursu:
Historical and Contemporary Decisions of the United States Supreme Court.
www.oyez.org
Slip Opinions announcing new decisions of the Supreme Court, 2016 Term.
https://www.supremecourt.gov/opinions/slipopinions.aspx
Docket of Cases before the Supreme Court, 2016 Term.
https://www.supremecourt.gov/docket/docket.aspx
Argument Audio, Supreme Court, 2016 Term.
https://www.supremecourt.gov/oral_arguments/argument_audio.aspx
Case Briefs and Orders.
https://www.supremecourt.gov/oral_arguments/briefsource.aspx
Wymagane książki.
IF Library Has Them:
May, Christopher N., Allan Ides, Simona Grossi. 2016. Examples & Explanations: Constitutional Law: National Power and Federalism. New York: Wolters Kluwer Law and Business, 7th edition.
Ides, Allan. 2015. Examples & Explanations: Constitutional Law: Individual Rights. New York: Wolters Kluwer Law and Business, 7th edition.
ALTERNATIVELY:
May, Christopher N., and Allan Ides. 2013. Constitutional Law: National Power and Federalsim. New York: Wolters Kluwer Law and Business, 6th edition.
Ides, Allan, and Christopher N. May. 2007. Constitutional Law, Individual Rights: Examples and Explanations. New York: Wolters Kluwer Law and Business, 4th edition.
Polecane książki [Twój wybór wyboru]:
Barker, Lucius J., Twiley W. Barker, Jr.,, Michael W. Combs, Kevin L. Lyles, H.W. Perry, Jr. 2011. Civil Liberties and the Constitution: Cases and Commentaries. New York: Pearson Longman.
Bilder, Mary Sarah. 2015. Madison's Hand: Revising the Constitutional Convention. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Chemerinsky, Erwin. 5th edition 2015. Constitutional Law: Principles and Policies. New York: Wolters Kluwer Law & Business.
Chemerinsky, Erwin. 4th edition 2013. Constitutional Law. Aspen: Aspen Publishers.
Casenote Legal Briefs: Constitutional Law, Keyed to Chemerinsky, Fourth Edition. Aspen: 2013, Aspen Publishers.
Epstein, Lee, and Thomas G. Walker. 5th edition 2003. Constitutional Law for a Changing Society: Rights, Liberties, Justice. Washington: CQ Press.
Hart, Herbert Lionel Adolphus [H.L.A.]. 1961. The Concept of Law. Oxford: Clarendon Press.
Fallon, Richard H., Jr., John F. Manning, Daniel J. Melzer, David Shapiro. 2015. Hart and Wechsler's Federal Courts and the Federal System. New York: Foundation Press University Casebook Series. 7th edition.
Ides, Allan, and Christopher N. May. 2007. Constitutional Law, Individual Rights. New York: Wolters Kluwer Aspen.
Jones, David A. 2016. “Social Class in the First Two Decades of the 21st Century America: Has Class Structure Been Altered by the Financial Crisis?” Swift Journal of Social Sciences and Humanity, Vol. 2, No. 4, 36-42. Sep. http://www.swiftjournals.org/sjssh/pdf/2016/september/David2.pdf
Jones, David A. 2014. “Quid pro Quo: Dependent Relative Revocation and Quixotic Military Dis-encirclement,” Studia Europejskie, Vol. 17, No. 4, 99-120. http://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/4-2014_jones.pdf
Jones, David A. 2009. “The United States Constitution, its Bill of Rights, and Selective Disincorporation through the Fourteenth Amendment,” in ed. Jolanta A. Daszynska, Konstytucja Stanow Zjednoczonych Ameryki: Reminiscencje w 220, rocznice uchwalenia. Lodz: University of Lodz Press, 2009, 31-47.
Jones, David A. 2008. “Twentieth-Century American Legal Literature: Were The 'Crits' Right?” in Boźenna Chylińska , ed., Ideology and Rhetoric: Constructing America. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing Company, 257-267.
Kaplan, Roberta, and Lisa Dickey. 2015. Then Comes Marriage: United States v. Windsor and the Defeat of DOMA. New York: W.W. Norton.
Laidler, Pawel. 2005. Basic Cases in U.S. Constitutional Law: The Separation of Powers. Krakow: Jagiellonian University Press.
May, Christopher N. 6th edition, 2012. Examples and Explanations: Constitutional Law: National Power and Federalism. Aspen: Aspen Publishers.
Merino, No'l. 2013. Civil Liberties (Opposing Viewpoints). Independence, KY: Cengage Greenhaven Press.
Newton, Jim. 2006. Justice for All: Earl Warren and the Nation He Made. New York: Penguin Riverhead Books.
Paulsen, Michael Stokes, and Luke Stokes. 2015. The Constitution: An Introduction. New York: Basic Books.
Perry, Michael J. 2013. Human Rights in the Constitutional Law of the United States. Cambridge: Cambridge University Press.
Urofsky, Melvin I. 2015. Dissent and the Supreme Court: Its Role in the Court's History and the Nation's Constitutional Dialogue. New York: Pantheon.
Wordliczek, Lukasz. 2005. U.S. Foreign Policy: Procedure and Substance. Krakow: Jagiellonian University Press.
Lektury dodatkowe:
Barker, Lucius J., Michael W. Combs, Kevin L. Lyles, H.W. Perry, Twiley Barker. 9th edition 2010. Civil Liberties Under the Constitution: Cases and Commentaries. Upper Saddle River: Pearson Prentice Hall.
Billias, George Athan. 2011. American Constitutionalism Heard Round the World: 1776-1989: A Global Perspective. New York: New York University Press.
Brest, Paul, Sanford Levinson, Jack M. Balkin, Akhil Reed Amar. 2005. Processes of Constitutional Decisionmaking: Cases and Materials. New York: Aspen Publishers.
Cohen, William, David J. Danelski, David A. Yalof. 2002. Constitutional Law, Civil Liberty and Individual Rights. New York: Foundation Press.
Irons, Peter H. 2005. Cases and Controversies: Civil rights and Liberties in Context. Englewood Cliffs, N.J.: Pearson Prentice Hall.
Merino, No'l. 2013. Civil Liberties (Opposing Viewpoints). Independence, KY: Cengage Greenhaven Press.
Stone, Richard. 2003. Textbook on Civil Liberties and Human Rights. Oxford: Oxford University Press.
Lektury zalecane:
Daniel S. Cheever and H. Field Haviland, Jr. 1952. American Foreign Policy and the Separation of Powers. Cambridge, MA: Harvard University Press.
James C. Foster and Susan G. Leeson. 1998. Constitutional Law: Cases In Context, Vol. I: Federal Governmental Powers and Federalism. Prentice Hall: Englewood Cliffs, N.J.: 1998.
Glenn Greenwald. 2011. With Liberty and Justice for Some: How the Law is Used to Destroy Equality and Protect the Powerful. New York: Metropolitan Press.
Heidi Kitrosser. 2015. Reclaiming Accountability: Transparency, Executive Power, and the U.S. Constitution. Chicago: University of Chicago Press.
Harold J. Sullivan. 2d edition 2005. Civil Rights And Liberties: Provocative Questions And Evolving Answers. Prentice Hall: Englewood Cliffs, N.J.
Strony internetowe:
Omówienia wyroków Sądu Najwyższego Stanów Zjednoczonych: http://www.oyez.org/oyez/resource/case
Strona programu prawa konstytucyjnego Uniwersytetu Cornell: http://straylight.law.cornell.edu/topics/constitutional.html
Wypowiedzi sędziów Sądu Najwyższego Earla Warrena i Williama O. Douglasa: http://lola.law.upenn.edu/search/jcivil+rights+united+states
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: