American Libertarianism - Theory, Practice, Critique (Amerykański libertarianizm - teoria, praktyka, krytyka) 4219-SF116-A
Z perspektywy badawczej, libertarianizm może być uznany za jedną z najbardziej intrygujących intelektualnie współczesnych ideologii.
Z jednej strony, jest on dobrze zakorzeniony w obszernej i bogatej tradycji liberalnej filozofii politycznej. Jego wewnętrzna spójność i logiczność wydaje wyjątkowa (przynajmniej w ramach tego, co zwolennicy danego nurtu zgodzą się uznać za „właściwą” odmianę tej doktryny). Libertarianizm funkcjonuje na różnych poziomach teoretycznego zaawansowania, włączając poważne prace filozoficzne (jak „Anarchia, państwo i utopia” R. Nozicka), liczne wprowadzenia i monografie dla szerszego grona odbiorców („Libertarianizm” D. Boaza), a także niezliczone publikacje i strony internetowe, popularyzujące idee libertariańskie na najbardziej przystępnym poziomie.
Z drugiej jednak strony, rzeczywiste znaczenie i polityczny wpływ idei wolnościowych zazwyczaj rozczarowuje ich zwolenników. Ruch libertariański jest najwyraźniej naznaczony i osłabiany charakterystycznym dla tego nurtu sektarianizmem oraz ideologicznym rygoryzmem. Wydaje się, że wciąż pozostaje raczej intrygującą intelektualnie obietnicą efektywnego rozwiązania szerokiego spektrum społecznych i ekonomicznych problemów, aniżeli rozwiązaniem faktycznym, możliwym do politycznego urzeczywistnienia.
Eksplorując te wątpliwości i dylematy, zajęcia opierają się na wolnym od sektarianizmu, inkluzywnym i całościowym ujęciu szeroko pojmowanego amerykańskiego libertarianizmu. Uwzględniają różne nurty: zarówno anarchistyczne, minarchistyczne, konserwatywne i lewicowe. Wedle tego ujęcia także obiektywizm Ayn Rand stanowi ważny element tej tradycji ideowej, nawet jeśli jest tylko częściowo zbieżny z innymi odmianami filozofii libertariańskiej.
Choć idee libertariańskie powstały w Europie, to Stany Zjednoczone stały się ostatecznie najbardziej żyznym gruntem dla ich późniejszego rozwoju i to właśnie amerykańskie doświadczenia (jak Wielki Kryzys i New Deal) w znaczącym stopniu przyczyniły się do wyłonienia się nowoczesnego ruchu libertariańskiego. Co więcej, niektórzy libertarianie postrzegają dwie ostatnie dekady XIX wieku i początek XX stulecia (do 1914 roku) w Ameryce jako swój utracony Złoty Wiek.
Składające się z trzech części zajęcia, rozpoczynają wyjaśnienia dotyczące źródeł filozofii libertariańskiej oraz relacji pomiędzy klasycznym liberalizmem a libertarianizmem.
Następnie rekonstruowane i poddane pod dyskusję są różnorodne nurty myśli liberalnej, w tym anarchokapitalizm M. Rothbarda, obiektywizm A. Rand i R. Nozicka teoria państwa i sprawiedliwości.
Druga część kursu dotyczy praktycznego urzeczywistniania libertariańskich postulatów w polityce, ekonomii i prawie.
Trzecia część poświęcona jest różnym odmianom krytyki libertarianizmu.
Tematy zajęć:
Tydzień pierwszy: Organizacja kursu. Wprowadzenie: geneza i znaczenie amerykańskiego libertarianizmu.
Tydzień drugi: Liberalne korzenie libertarianizmu: filozofia polityczna J. Locke’a, filozofia moralna i ekonomia polityczna A. Smitha.
Tydzień trzeci: Narodziny amerykańskiego libertarianizmu - przesłanki historyczne i ekonomiczne. Wpływ Austriackiej Szkoły Ekonomii.
Tydzień czwarty: Anarchokapitalistyczna myśl Murraya N. Rothbarda.
Tydzień piąty: Filozofia obiektywizmu Ayn Rand.
Tydzień szósty: Roberta Nozicka pojmowanie państwa i sprawiedliwości.
Tydzień siódmy: Porównawcze podsumowanie założeń głównych teorii libertariańskich - debata.
Tydzień ósmy: Libertarianizm konserwatywny i lewicowy w Stanach Zjednoczonych.
Tydzień dziewiąty: Praktyka polityczna libertarianizmu - Partia Libertariańska.
Tydzień dziesiąty: Praktyka polityczna libertarianizmu - fenomen ruchu Partii Herbacianej.
Tydzień jedenasty: Analiza wybranych zagadnień: ograniczanie rządu, deregulacja, bezpieczeństwo, sprawy zagraniczne.
Tydzień dwunasty: Krytyka amerykańskiego libertarianizmu.
Tydzień trzynasty: Krytyka amerykańskiego libertarianizmu - ciąg dalszy.
Tydzień czternasty: Podsumowanie i pisemny egzamin końcowy.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
1. WIEDZA
a) zna podstawowe pojęcia z zakresu dyskursu libertariańskiego w Stanach Zjednoczonych,
b) zna genezę i ewolucję amerykańskiej myśli libertariańskiej,
c) rozpoznaje złożone relacje pomiędzy filozofią liberalną jako taką a różnymi odmianami myśli libertariańskej.
2. UMIEJĘTNOŚCI
a) umie wyjaśnić i porównawczo zinterpretować fundamentalne założenia najważniejszych nurtów amerykańskiego libertarianizmu,
b) rozpoznaje różne rodzaje praktycznego urzeczywistniania postulatów libertariańskich w polityce, kulturze i gospodarce USA,
c) krytycznie analizuje i interpretuje szczegółowe libertariańskie propozycje odnośnie takich kwestii jak: zakres uprawnień rządu, bezpieczeństwo publiczne, swoboda działalności gospodarczej, wolności obywatelskie, itd.
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
a) rozumie znaczenie i faktyczną rolę idei i praktyki libertarianizmu w polityce, życiu społecznym i ekonomicznym USA,
b) potrafi zająć własne stanowisko wobec głównych kontrowersji związanych z libertariańskimi postulatami w USA,
c) potrafi odpowiednio zaplanować i przedsięwziąć kroki badawcze w celu samodzielnego przygotowania kompetentnej prezentacji wybranego zagadnienia.
Kryteria oceniania
Podstawa oceny:
1. Obecność na zajęciach. Dwie nieobecności są dopuszczalne bez konsekwencji. W przypadku większej liczby nieobecności, mogą być wymagane dodatkowe lektury lub przygotowanie odrębnego referatu.
2. Aktywny udział w dyskusjach, oparty przede wszystkim na zadanych lekturach.
3. Prezentacja wybranego zagadnienia na zajęciach (obowiązkowa).
4. Pisemny egzamin końcowy.
Składowe części oceny końcowej (w przybliżeniu):
Frekwencja, udział w dyskusjach: 25%
Prezentacja: 30%
Egzamin końcowy: 45%
Aby zaliczyć zajęcia, student musi przygotować i przedstawić prezentację oraz uzyskać co najmniej dostateczną ocenę (3) na egzaminie końcowym.
Literatura
Główne lektury (wybrane rozdziały lub hasła)
Norman P. Barry, On Classical Liberalism and Libertarianism.
David Boaz, Libertarianism: A Primer.
Craig Duncan, Tibor R. Machan, Libertarianism: For and Against.
David Gordon, The Essential Rothbard.
Hans-Hermann Hoppe, Democracy - The God that Failed: The Economics & Politics of Monarchy, Democracy and Natural Order.
Robert Nozick, Anarchy, State, and Utopia.
Ron Paul, Liberty Defined. 50 Essential Issues That Affect Our Freedom.
Ayn Rand, The Virtue of Selfishness.
Murray N. Rothbard, Power and Market. Government and the Economy.
Murray N. Rothbard, For a New Liberty. The Libertarian Manifesto.
The Libertarian Reader (ed. Tibor R. Machan).
Lektury dotyczące poszczególnych zagadnień (case studies) zostaną wybrane i przesłane uczestnikom kursu w zależności od tematów prezentacji.
Lista lektur może być uzupełniona w trakcie kursu.
Wszystkie teksty zostaną przesłane studentom w formie plików docx lub pdf.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: