- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Affirmative Action and its Critics (Akcja afirmatywna i jej krytycy) 4219-SF110-OG
Tematy zajęć:
Tydzień pierwszy: Wprowadzenie do zajęć. Sprawy organizacyjne. Wstępny wykład: akcja afirmatywna i wojna kulturowa.
Tydzień drugi: Wolności obywatelskie i prawa obywatelskie - kontekst konstytucyjny.
Lowi and Ginsberg: 104-45
Tydzień trzeci: Przełomowe orzeczenia Sądu Najwyższego.
Schwartz: 286-310 (optional); Ziegler: 49-64, 76-81
Tydzień czwarty: Reprezentacja mniejszości w amerykańskiej polityce.
Wykład.
Tydzień piąty: Historia ruchu praw obywatelskich.
Garrow: 215-235 (optional); Graham: 12-14, 19-47, 53-86
Tydzień szósty: Wprowadzenie do akcji afirmatywnej.
Mills: 1-34
Tydzień siódmy: Krytycy akcji afirmatywnej w latach 70.
Glazer: 43-76, 196-221
Tydzień ósmy: Akcja afirmatywna z perspektywy lewicy.
Ezorsky: 9-51; Van Dyke: 197-214
Tydzień dziewiąty: Krytycy akcji afirmatywnej na prawicy w latach 80. i 90.
Murray (in Mills): 191-201; Steele (in Mills): 37-47; Graglia: 26, 28-31; Roberts and Stratton: 36, 38, 40, 44-48, 50-51, 80 (optional)
Tydzień dziesiąty: Krytycy akcji afirmatywnej na prawicy w latach 80. i 90.
Sowell: 13-35, 109-121
Tydzień jedenasty: Odpowiedź lewicy.
Ezorsky: 55-94
Tydzień dwunasty: Najnowsze wydarzenia dotyczące akcji afirmatywnej.
http://www-personal.umich.edu/~eandersn/biblio.htm
Tydzień trzynasty: Debata.
Tydzień czternasty: Podsumowanie i egzamin końcowy.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
1. WIEDZA
a) zna w zarysie historię stosunków rasowych w USA,
b) rozumie dynamikę emancypacji kobiet i mniejszości w USA,
c) identyfikuje społeczne, polityczne, ideologiczne, etyczne i prawne aspekty idei i praktyki akcji afirmatywnej.
2. UMIEJĘTNOŚCI
a) potrafi interpretować akcję afirmatywną w szerszym kontekście społecznym i aksjologicznym, włączając w to konkurencyjne teorie sprawiedliwości i logikę wojen kulturowych w społeczeństwie amerykańskim,
b) krytycznie analizuje i interpretuje argumenty wspierające akcję afirmatywną, jak również te, które są jej przeciwne,
c) analizuje i interpretuje poszczególne rozstrzygnięcia sądowe dotyczące akcji afirmatywnej z perspektywy politycznej, moralnej i prawnej,
d) formułuje własne sądy odnośnie potrzeby i uzasadnienia akcji afirmatywnej w USA.
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
a) ma świadomość roli i znaczenia kwestii mniejszości w USA,
b) jest otwarty na argumenty (dotyczące akcji afirmatywnej), odmienne od własnych pierwotnych preferencji,
c) potrafi współdziałać i pracować w grupie, przygotowując debatę klasową i aktywnie w niej uczestnicząc.
Kryteria oceniania
Podstawa oceny:
1. Obecność na zajęciach. Dwie nieobecności są dopuszczalne bez konsekwencji. W przypadku większej liczby nieobecności, mogą być wymagane dodatkowe lektury lub przygotowanie odrębnego eseju.
2. Aktywny udział w dyskusjach, oparty przede wszystkim na zadanych lekturach.
3. Aktywny udział w debacie pod koniec kursu.
5. Pisemne kolokwium śródsemestralne.
5. Pisemny egzamin końcowy.
(6.) Opcjonalna prezentacja wybranego zagadnienia na zajęciach. Liczba dostępnych zagadnień jest ograniczona. Prezentacje są zalecane dla studentów szczególnie zainteresowanych danym zagadnieniem, którzy chcieliby zwiększyć szanse uzyskania możliwie najlepszej oceny końcowej.
Składowe części oceny końcowej (w przybliżeniu):
Frekwencja, udział w dyskusjach: 35%
Kolokwium śródsemestralne: 20%
Egzamin końcowy: 45%
Aby zaliczyć zajęcia, student musi uzyskać co najmniej dostateczną ocenę (3) na egzaminie końcowym.
Literatura
(Wybrane fragmenty):
Ezorsky, Gertrude. Racism and Justice. Cornell University Press: Ithaca, 1991.
Ginsberg, Benjamin, and Theodore J Lowi. American Government: Freedom and Power. W. W. Norton: New York, 1990.
Glazer, Nathan. Affirmative Discrimination. Harvard University Press: Cambridge, Mass., 1987.
Graglia, Lino A. ''Affirmative Discrimination," National Review, July 5, 1993: 26, 28-31.
Graham, Hugh Davis. Civil Rights and the Presidency. Oxford University Press: New York, 1992.
Mills, Nicolaus. ed. Debating Affirmative Action. Delta Trade Paperbacks: New York, 1994.
Schwartz, Bernard. A History of the Supreme Court. Oxford UP: New York, 1993.
Roberts, Paul Craig, Stratton, Lawrence M., Jr. "Color Code," National Review, March 20, 1995: 36-51, 80.
Sowell, Thomas. Civil Rights: Rhetoric or Reality. Quill William Morrow: New York, 1985.
Van Dyke, Vernon. Equality and Public Policy. Nelson Hall: Chicago, 1990.
Ziegler, B.M. ed. Desegregation and the Supreme Court. Heath: Boston, 1958.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: